Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • pihkatappi

    Jo löytyi netistä keskustelu tästä ongelmasta: stihl 460 bogging. Viimeinen päätelmä oli opettavainen että kun Stihlissä on tämä kaasarin likaantumis ongelma, niin husqvarna pitää hankkia. Ja ongelma oli justiinsa sama, käy hienosti kunnes kone lämpiää. Itse kokeilen putsata tuon kaasarin ensin tästä stihlistä.

    https://arbtalk.co.uk/forums/topic/97091-stihl-fs460-bogging/?page=2

    Metsänmies

    Pihkatappi, jos et ole koskaan vaihtanut tuota magneettiventtiiliä, alota sillä, ei ole suuri kulu. Venttiilin vaihto on simppeli juttu, katson aamulla, mistä kohtaa sahasta se löytyy, kun en muista ulkoa, laitan tietoa. Tuo bensan kulutuksen lisääntyminenkin viittaa venttiiliin. Tietysti, jos on varmaa, että vika on yleensäkkään kasutinpuolella, koko kaasuttimen vaihto on varmin, mutta hintavampi vaihtoehto.

    sitolkka

    Ne on näitä nykysahojen ja kaasuttimien onkelmia. Toivottavasti näistä kaasuttimista päästään pian eroon.

    Metsänmies

    Tuo Stihl 460 raivurin magneettiiventtiilin vaihto on helppo. Kun ottaa sahan päällyskopan pois, venttiili on kaasuttimen oikealla puolella oleva musta osa, mihin tulevat musta ja punainen sähköjohto. Venttiili on paikoillaan pidikkeellä, yhden ruuvin irroitus riittää, venttiili lähtee nostamalla. Johtoklipsi on tietysti myös irroitettava. Ei voi asentaa väärin.

    pihkatappi

    Tuohan on nimeltään solenoidi venttiili suoraan kääntäen ja ei ole varsinaine kaasuttimen osa. Otin kaasuttimen kokonaan irti ja ei tuo bensasihti kauhean likainen ollut. Pahvi tiiviste oli ilmeisesti liimattu, kun ei lähtenyt kuin fileeraamalla pois, tämän takia kai niitä kalvosarjoja nykysahoissa tarvii, eli kalvossa ei vikaa, mutta tiivisteen joutuu uusimaan ja walbron korjaussarja tulee hankittua.

    Tätä kaasutinmallia ei Zama ole kopsannut, eli kaasutin on tosiaan kallis. Ruuvattavia 450 ja 480 malliin sopivia kaasuttimia saa reilulla kympillä ja 460 sekä 490 (mtronic mallit) walbro kaasuttimet maksaa pitkälle toista sataa. No tuo solenoidi venttiili on siedettävän hintainen, ruuvattavissa kaasuttimissa ei tuotakaan tarvi. Mutta sitten on vielä tuo kallis älylaite, jos vertaa noihin ruuvattaviin kaasutin malleihin. Onkohan kukaan vaihtanut vanhan mallin zama kaasutinta ja tavallista puolaa tuohon 460 malliin, olisi meinaan kulutuskin ehkä pienempi.

    Metsänmies

    Epäilen, että tuo kaasuttimen ja puolan vaihto ei onnistu, voin olla kyllä väärässäkin. Olettamus on kuitenkin, että sovitukset on ainakin tehty niin, että tuo ei ole mahdollista, tai vaatii vippaskonsteja.                                                Ei liity asiaan, mutta kuitenkin Stihleihin. Jos omistaa 460 Stihlin ja nurkissa pyörii romuna 450 , tai 480 Stihl, niiden alaosa käy suoraan tähän uuteen malliin. Siis kun vaihtaa kytkinrummun, loppuosa terään päin käy suoraan. Näin saa vielä voideltavan kulmavaihteen helpolla. Muutamia on työporukan kanssa rakenneltu.

    pihkatappi

    Joo, en ala virittämään. Tämä jää nyt varaosiksi, on jo kahvasta otettu se yksi muoviosa, joka uudemmasta halkesi, kun vaijeri oli jäässä ja etusormessa liikaa momenttia. Voi olla että laitan tämänkin kuntoon, joskus mutta eikös se niin tapaa olla että kun epämääräisiä vikoja alkaa löytymään ja raivuri kuitenkin 5 vuotta vanha, niin mitään takuuta korjauksille ei ole ja aikaa kuluu vikoja etsiessä. Jos varaosat maksaisi 50 euroa ja tietäisi että sitten toimii, niin laittaisihan tuon, mutta kun voihan tuo olla että vika ei korjaannu. Kokemusta on, että kyllä ne kuntoon saa, lopulta, ja harrastuksen piikkiin menee ainakin kulutettu aika. Tässä rassaa eniten varaosien hinnat. Mutta melko varmatoiminen raivuri ja kun tuo uudempikin alkaa olemaan valmis, saatan vielä yhden näitä hankkia tai vaihtoehtoisesti toisen huskun 555 raivurin jolla valmista jälkeä tulee nopeammin.

    Metsuri motokuski

    Itse olen maksanut noista 460 sahoista 750 euroa. Äkkiä siihen vanhaan sahaan hintaa tulee jos kovin varaosia joutuu ostamaan. Työkseen kun noilla sahaa niin koneet on kyllä hyvin kestäneet. Syksyllä kunnon huolto ja talveksi pienkonebensat koneeseen. Kesällä tankki täyteen normi bensaa ja töihin.

    Nuo vaihtosahat olen myynyt sitten Tori.fi sivuilla vajaalla parilla sadalla ja vielä ovat kauppansa tehnyt. Kerran kävi niin että jouduin putken vaihtamaan kun jäi puun alle ja samalla vaihdoin kulmavaihteen. Siihen meni jo reilut pari sataa euroa joten sekin korjaus oli siinä ja siinä. Tuon vahingon olisin vielä voinut estääkkin, mutta kun kompastuin samalla ja kaaduin osin sahan päälle niin putkihan siinä vääntyi.

    pihkatappi

    Sepä siinä on, kun työkseen sahaa, niin näiden kanssa ei juuri muita harmeja tule kuin vaijerin jäätyminen. Sitten kun on vajaa 1000 tuntia sahattu, kannattaisi myydä jos sen 200 euroa saa, kun alkaa tulemaan osia vaihtoon ja tehotkin heikkenee, kulutus kasvaa jne. Tätä nyt ei voi enää myyntiin laittaa, kun ei toimi kuin vartin kerrallaan. Mutta jos uudemmasta menee narupyörä tai kulma tms, niin saa nyt tuon itse värkättyä nopeasti taas kuntoon. Huollossakin laittavat heti kuntoon, eli yleensä seuraavaksi päiväksi, mutta sinnekin pitää ajaa työpäivän aikana ja aina noissa korjauksia rahaa menee se 50 – 200 euroa. Maanantaina pitäisi taas alkaa palkkatyö metsurina.

    Jätkä

    isotee. Kuinka paljon kevyempi onkaan tuo Tilhi verrattuna 346 – Huskuun?

    Itse en ole käytössä havainnut mitään merkittävää eroa painossa, mutta käsiteltävyydessä kyllä.

    346:ssa oli , sen tullessa markkinoille, ilmavuotoja sylinterin alapäässä ja imukaulassa, eli kurkussa. Siinä taisi uutena olla muovipanta, joka katkeili. Kaikilla sahamerkeillä on uusissa malleissa ollut aluksi lapsentauteja, joiden takia ei kannattaisi syöksyä kaupoille aina uutuuden kahvoihin. Meillä leipoi n. kuusi 346-mallia kiinni ilmavuotojen seurauksena. Takuukorjaus, mutta mielestäni aikamoinen soppa oli.

    Tollo: Pienkonebensiini on korkeampioktaanista kuin 98-b. Siinä on jopa 104 oktaania, eli sen puristuskestävyys on paras. Kokeaoktaaninen bensiini syttyy huonommin kuin esin 95 okt. – joten sen käyntiinlähtö kylmässä ei ole niin herkkää. Tehoja pienkonebensalla saa jopa enemmän kuin tavallisella, on kuitenkin väärä käsitys, että tehot tulevat oktaanien perusteella. Tehot tulevat oikean seoksen avulla ja kovilla puristuksilla.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)