Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • Jätkä

    Ei kukaan ole teitä kieltänyt käyttämästä M-sahassanne minkälaista bensaa haluatte. Jos käyttö on ammattimaista, niin 98 oktaanisen käyttö hyvän öljyn kanssa on taloudellisesti edullisinta. Terveydellisesti ei välttämättä.

    Monet hieman kireämmillä koneilla toimivat käyttävät kernaasti pienkonebensaa, koska heidän oman tuntemiksensa mukaa sillä irtoaa myös enemmän tehoja koneesta.

    Kunnossa oleva moottori toimii pienkonebensalla vähintään yhtä hyvin kuin pumppubensalla, paitsi vanhemmissa koneissa pitää hieman säätää.

    Jos Jeessin saha käy samalla tavalla kaikissa asennoissa, se merkitsee, että kampiakselin tiivisteet ovat vielä kunnossa. Yleensä ne tiivisteet kestävät ainakin 1000 :n litran bensiinin käyttämisen – enemmänkin.

    Hiluxmetsuri

    Hiukan nämä valmisbensiinin voimattomuus- ja hyljeksyntäjutut ihmetyttää.   Mulla -261 ja muutkin laitteet käy 4T-pienkonemittaribensasta ja 2T-öljystä sekoitetulla aineella. Ihan hyvin voima riittää, ei hyydy eikä ole muitakaan oireita.

    Sen verran vielä tuosta bensankulutuksesta, että se voima tehdään sillä  bensalla. Verratkaapa -261 ja -545 keskenään. Kummassa on sahausvoimaa? Kumpaa voi painattaa ja kumpaa ei?

    kuusessa ollaan

    Pienkonebensa on tehoa antavampaa, mutta heikommin syttyvää. Siksi pienempipuristeisissa sahoissa vaatii säätöä tyhjäkäyntialueella, että jaksaa käydä. Sama ominaisuus väljemmissä ja vanhemmissa sahoissa.

    Tolopainen

    Eron korkeaoktaaniseen bensiinin kokenut sahaaja huomaa heti ja työstä ei tule  mitään, jos aika menee sahan nykkimiseen. Energiasisältö on nähtävissä tuotetiedoissa ja se on alhaisempi kuin korkeaoktaanisella. Lisäksi alhaisempi höyrynpaine vaikuttaa käynnistymisen pakkasella, huonommin syttyy.

    Jätkä

    Eipä se taida ihan noin olla. Sähköisillä kaasuttimilla varustetut sahat säätävät automaattisesti seokset, mutta meisselisäätöisiä voi joutua säätämään, eikä se riipu puristuksista. Tosin , kun kerran on säädettävälle sahalle antanut pienkonebensaa ja – säätänyt, ei säätöä tarvitse enää tehdä, kun palaa tavalliseen ja pienkonebensaan ja tavalliseen. (Säätö on kylläkin jouduttu poikkeuksetta tekemään kiristämällä suuttimia)

    Jos verrataan noita edellä esiteltyjä HVA:ta ja Tilhiä, niin sahoissa on vissi ero. Tilhissä on kyllä vääntöä, mutta kierroksia puuttuu. Se on laiska kiihtymään, joten sen liikakulutus menee hitaaseen kiihdytykseen. HVA:lta ottaisin kylläkin verrokiksi 550:n.

     

    isotee

    Juu varmaan 550 olisi oikea vertailukumppani, mutta tämä nyt oli tällainen yhden käyttäjän suppea kokemus – ei Koneviestin virallinen testi. 🙂 Kiihtyvyys on kyllä hitaampi kuin pienemmässä vanhassa Hussessa mutta eipä tuo haitannut kun vääntöä piisaa. Oksa katkeaa vähintään samalla lailla. 🙂

    lastunraapija

    Tästä kyljelleen käännetyn sahan käyntihäiriöstä olisi tietäville kysymys: Päättelisin, että viallisesta tiivisteestä tai laakerista johtuva vika tuntuisi heti, kun konetta kallistetaan. Mutta bensaletkun vian ollessa kysymyksessä letkussa yleensä lienee jäljellä sen verran bensaa, että kone käy muutaman sekunnin oireitta, ennen kuin häiriö ilmenee. Eli kone kävisi normaalisti sen aikaa, kun letkusta vielä tulee pieni tilkka kaasuttimeen. Onks tietoo?

    Jätkä

    Juuri noin siinä tapahtuisi, eikä letkun vuoto välttämättä tunnu esim täydellä tankilla. Kyseessähän olisi vuoto letkun siinä osassa, joka on tankissa.

    saha1

    ” Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu. ”

    Tuohon kun lopettaa käytön ja huoltaa kuntoon niin pääsee helpolla. Ei pysy säädössä ilmavuodon ym polttoaineletkun ym takia, menee liian laihalle. Vuoto voi olla stefoissa, kaasuttimen kurkussa, myös muualla. Tiiviystesti kertoo helposti.

    isotee

    Vastaan tähän jos jollakin on vastaavia ongelmia. Ilmavuotohan siellä oli. Sylinterin tiiviste korjattu, lisättiin vielä tiivisteliimaa. Nyt pelaa hyvin. Tuli halvalla vielä terhakka rantesaha. 🙂

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 70)