Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • jees h-valta

    Kun näitä juutuja pikaisesti vilkaisin niin en tiedä itkiskö vaiko naurais. Mitä ideaa on taistella aloittajan -05:n vanhan solkon kaa? Uusia käsittääkseni myydään jopa hussejakin vaikka en kyllä käsitä kuka sellaista solkoa viitsii ostaa. Kyllä tilhissä on sahaa NIIN paljon enemmän. Nuo aloittajan vaivat ovat normaalin käytön kuluttamisvaivoja joita ei kannata korjailla. Sitä korjaamista piisaa joka mettäreissuun. Ja kotieväiksikin vielä.

    Jätkä

    Nyt puhutaan moottorisahasta, eikä Tilhinrievusta.

    isotee

    Kiitos kaikille kommenteista! Tästähän tulikin kunnon vääntö. 🙂 Oli oikein ammattikorjaajan kanssa puhetta ja kyllä epäili samaa että kampikammion kautta saa ilmaa ja käy laihalla. Eli kampiakselin tiiviste vaihtoon.

    PS: ostin muuten MS 261:n uudeksi ”pääkoneeksi” – täytyyhän tuotakin kokeilla. Meillä oli joskus -80 luvun loppupuolella 024 AV ja oli kyllä luja peli, saapa nähdä onko 261:sta seuraajaksi?

    346XP laitellaan kevään aikana pikkuhiljaa kuntoon, tulee terhakka ”rantesaha”. Ja katkoopa tuolla nytkin liiterillä pölkkyä kun ei tarvi kaatoasentoon laittaa… 🙂

    Kiitos kaikille! Hyvää vääntöä, saa jatkaa.

    Jätkä

    Kokenut sahanlaittelija käyttää sahaa ensin lämpimäksi, sitten saha pannaan maahan käymään tyhjäkäyntiä. Seuraavaksi saha kaadetaan suht nopealla liikkeellä kaatoasentoon. Jos käynti nopeutuu, alapuolen stefa vuotaa. jos sammuu, vika on jo aika paha. Sitten saha käännetään pystyyn ja käynnistin alaspäin – sama juttu.

    HVA:n stefat on yleensä kiinni laakerissa, joten sekin menee vaihtoon. Voisi olla hyvä vaihtaa myös vauhtipyörän puoleinen stefa laakereineen.

    Vanha sahuri pyörittelee aina käytettyä sahaa kokeillessaan sahaa kyljeltä toiselle.

     

    Puulla parempiin päiviin

    Kyseinen vika tullut itselläni ja usealla tutulla vastaan useita kertoja. Aina syy on ollut bensiiniletkussa. Nykyinen 95bensiini syö noita kumiletkuja, koska ne eivät ole raakakumia vaan niihin on sotkettu jotain muovia sekaan. Letkuihin tulee olemattomia reikiä ja näin ollen saha saa ilmaa. Valmisbensiinillä ei varmaan noita oireia ole, jos sitä sahassa käyttää. Usein bensiiniletkun ja polttoainesuodattimen vaihdolla vika on korjaantunut. Saattaahan se vika olla kampiakselin tiivisteessäkin, mutta pääsääntöisesti bensiiniletkut vain haurastuvat ajan saatossa 95/98E bensiinin käytössä. Kannattaa tarkastaa tankista kaasuttimelle menevä bensiiniletku. Letku ei paljoa maksa. Itse ostin letkun ja suodattimen netinkautta 6,5o€, joten ei kannata alkaa tekemään alussa kovin suurta remonttia heti alkuunsa.

    Jätkä

    No sittenhän sen näkee… Ei bensaletku paljoa maksa.

    Tolopainen

    Valmisbensiinillä sahan teho heikkenee ja samoin alkaa sammuilla tyhjäkäynnillä. Minä ainakin jätän nuo litkut mökkisahureille. Kokeilin ja tyhjensin tankin ja tilalle oikeata ainetta. Sahaan ei kannata mitään 95 oktaanista alkoholilla lantrattua bensaa laittaa, vaan 98 niin silloin ei metsään tarvitse pikku Tilhiä isompaa sahaa kanniskella. Ei kukaan kuitenkaan tukkeja moottorisahalla enää kaatele, jos laskutaitoa on edes hiukan.

    petep

    ”PS: ostin muuten MS 261:n uudeksi ”pääkoneeksi” – täytyyhän tuotakin kokeilla. Meillä oli joskus -80 luvun loppupuolella 024 AV ja oli kyllä luja peli, saapa nähdä onko 261:sta seuraajaksi??

     

    No joko olet pääkonetta kokeillut ? Koita jaksaa tankata kun se vie niin paljon bensaa 😀

    isotee

    No joko olet pääkonetta kokeillut ? Koita jaksaa tankata kun se vie niin paljon bensaa ?

    4 tankkia sahasin tuulenkaatoja tänään. Oli monen kokoista, rankakoivusta isoon kuusi- ja mäntytukkiin ja kaikkea siltä väliltä. Kokemus jäi voimakkaasti plussalle, olen tyytyväinen hankintaan. Kevyt paino (siihen 12 v vanhaan Husseen verrattuna), voimaa on mahtavasti. Soppaa menee mutta eipä se voima tyhjästä tule ja itsellä kun ei mikään huippukunto ole niin tulee se tauko sahurillekin tarpeeseen. 🙂 15″ laipalla oli hyvä päästellä, varsinkin noita tukkirunkoja ja ei mulla karsiessakaan mitään ongelmia ollut, päinvastoin tuntui että selkä pääsee helpommalla. Ergonomiassa jää tosiaan Husselle jälkeen mutta lienee tottumiskysymys. Ei pahalta tuntunut tuokaan. Voima ja keveys vanhaan verrattuna vie nyt kyllä voiton, toistaiseksi on hymy huulilla. 🙂 Ei kun kovaa sahausta vaan…

    jees h-valta

    Tolopaisen linjoilla tuosta valmisbensiinistä. En myös ota metsään muuta kuin itse sekoitettua 98 oktaaniseen. Silloin kun siihen 95:n ei vielä sekoitettu mitään alkotuotteita käytin sitä pohjana. Stihli toimi silläkin silloin hyvin mutta enää ei uskalla kyllä. Kyllä pikkutilhillä todella pärjää aivan hyvin päivän metsässä, kaikki kaadot. Neljä tankillista tänään ja noin neljä tuntia. Monen kokoista, isoa leppää, samaa pienempänä, koivua kuitukoosta jopa tyvitukin kokoluokkaan. Ja pirun kätsy myös pikkusutun siivoukseen, ei tarvii raivaussahaa mukana laahata. Tulee metsä siivoon samaa kyytiä. Ojan jäiltä on kätevä siivoilla molemmin puolin penkereet ja välistä saha kyllä luistelee omia aikojaan penkalta jäille myös mutta käy vaikka ylösalaisin. Aivan sama mihin asentoon jää.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 70)