Keskustelut Puukauppa Runkohinnoittelu tulee harvennuspuulle! Oletko valmis?

Esillä 10 vastausta, 411 - 420 (kaikkiaan 535)
  • Runkohinnoittelu tulee harvennuspuulle! Oletko valmis?

    Merkitty: 

    Onko uudistus toivottu ,vai pelätty? Metsänsä asiallisesti hoitaneet tekevät tilin ja muut nuolevat näppejään.

  • mehtäukko

    Jätkän ranskalaisversio näille kinttupoluille loppuu lyhyeen. Siinä menisi korjuussa aikaa kuin heidän atomivoimalan teossa…Itse kysymykseen jäi vastaus antamatta.

    Mistäpä n-koukku tiedät, ettei se ollut runkohintakauppa tai joku muu sovittu syy joka ei oikein ulkopuolisille kuulu?

    Nostokoukku

    Mehtäukko jatkaa arvoitusten linjalla. Mitähän tuo kysymys taas tarkoitti?

    Metsuri motokuski

    En tiedä onko tämä puukauppa niin ainutlaatuista kuin aiemmin edellisellä sivulla kirjoitettiin. Tulipa mieleen vaikka perunakauppias. Kyllä siinäkin ostaja sanoo minkä kokoinen peruna liikkeeseen kelpaa.  Myyjän murheeksi sitten jää pienemmät ja ylisuuret perunat. Ihmettelen vain tuota narinaa puukaupan tukkiosasta. On kai siinä joku sananvalta myyjälläkin miten puutaan luovuttaa.

    Jokaisen myyjän kyllä kannattaa tiedostaa mitä myy jotta osaa vertailla itselleen sopivan ostajan. Asiakasuskollisuus ei välttämättä ole hyväksi tässäkään asiassa.

    Jätkä

    mehtäukko:”Jätkän ranskalaisversio näille kinttupoluille loppuu lyhyeen. Siinä menisi korjuussa aikaa kuin heidän atomivoimalan teossa…Itse kysymykseen jäi vastaus antamatta.”

    Saattaa mehtäukon kinttupolut olla onnettomat puutavara-auton kulkea. Itse olen täällä koto-Suomessakin ollut mukana, kun ”pitkää” Lehtikuusimastopuuta lastattiin Koskisen Oy:n  käyttämän pylväsauton kyytiin. (Yhtiöllä on paljon ollut ”metsän mittaisen Hirsitalovärkki – puun kuljetusta Kanta-Hämeessä) . Noita mastopuita auto vei Uitettavaksi Suomenlinnan telakalle. Meidän lehtikuusipylväspuissa oli valikoituna vain MAX 24 metrisiä aihioita, mutta tuo täysperävaunullinen yhdistelmä oli niin rakennettu, että siinä olisi helposti mennyt kymmenen metriä pidemmätkin pylväät.

    Ja ihme ja kumma, yhdistelmä kulki notkeasti T-risteykset, ahtaat liikenneympyrät ja kapeat metsäautotiet. EI ONGELMIA.

    Ranskassa on usein ne varsinaiset talousmetsät sellaisessa vuoristomaisemassa, että siellä Suomalaiset mehtäukot kaataisivat metsäkoneensa heti kättelyssä, puutavara-autokuskit eivät uskaltaisi ajaa niillä serpentiiniteillä kilometriäkään edes tyhjällä nupilla.

    Puukaupasta puheenollen: On ollut Suomessakin aika, jolloin on ostettu vain isojen puiden tyvipään tukkeja.  Esim minimilatvaläpimitta 12 tuumaa, loppu jäänyt metsään.

    MUTTA sitten keksittiin Sellutehdas ja alkoi kysyntää myös kuitupuulle. Nyt eletään vaihetta, että sama ostaja ostaa sahatukkia ja sellupuuta. Tämä niinkuin tiedoksi mehtäukolle.

    e-salo

    Tosiaan, puukaupassa on myyjan markkinat ja  ostajan mitta. Melkein kaikessa muussa kaupassa on myyjan mitta ja ostajan markkinat.

    mehtäukko

    ”…Saattaa mehtäukon kinttupolut olla..” alkoi Jätkän luritus. Mikä osa tuossa vastauksessa on väittämänsä rungonosahinnoittelun onnistumisen perustetta?

    Sieltä kolmipyörämopon satulasta ei vaikuta neuvoa oman rekka-auton kokemusten tuomaa varmuutta parinkymmenen vuoden ajalta, mistä pääsee ja mistä ei. Lehtikuusimastojen yksittäinen kuljettelu on laiha esimerkki yleiseksi puunkorjuumalliksi, sillä edes pylväskorjuut eivät onnistu kaikista paikoista. Niittenkin korjuista on kokemusta usealta kymmeneltä vuodelta tekijänä, eikä ravi-ojan takaa huutelijana.

    mehtäukko

    ”…Sille, että ostetaan koko rungon tukkiosa tukkina, ei ole nykyisen tietotekniikan aikana mitään estettä. Jos menen rautakauppaan….”

    N-koukku sitten vuorostaan esittää perustelut sille, miksi sinun on saatava tukin hinta edelleen rungossa olevan mutkan jälkeen paljastuvalle yhden metrin tukkilaatuiselle pätkälle? Kuinka se tietotekniikka käytännössä sen pätkän kuutioi erilleen ja jatkotoimet?

    Jätkä

    Kyllä jonkun pitäisi täälläkin uskoa, että Suomen metsissä ei kasva niin pitkiä ja järeitä puita, ettei niitä tiukan paikan tullen edes Keski-Suomalaisilla teillä pystyisi sujuvasti kuljettamaan.

    Vai pitääkö hankkia autot ja kuljettajat Venäjältä tai Keski-Euroopasta?

    mehtäukkoa lukiessa vahvistuu ajatus, että hänen kohdallaan ”Oppi on kaatanut ojaan, eikä sieltä ole ylösnousemusta.”

    Kehitystä on tapahtunut viimeisen parinkymmenenkin vuoden aikana.

    mehtäukko

    Nyt ei ole ”niin tiukka paikka” ettet voi vastata kysymykseen rungonosahinnoittelun onnistumisen perusteesta?

    Kohta AJ alkaa nauraa partaansa !

    A.Jalkanen

    Se menisi mehtäukko käytännössä sen rungon osalta niin että tietokone mittaisi ensin tukkiosan loppuun saakka ja vähentäisi siitä mutkan aiheuttaman välivähennyksen. En usko että noita hukkapätkiä kuitenkaan käytännössä kovin usein olisi. Katkonnassa se menisi tietenkin kuituun, vaikka myyjä saisi siitä tukin hinnan. Ei täysin tavaton tilanne tälläkään hetkellä jos kuidun tai energiapuun kysyntä on kovaa; täällä ollaan mainittu monesti että tukkina maksettua on mennyt muuhun käyttöön.

Esillä 10 vastausta, 411 - 420 (kaikkiaan 535)