Keskustelut Metsänomistus Risuliittokatkaisi metsäkonealan tes.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Risuliittokatkaisi metsäkonealan tes.

    Kuin on uutisoitu Risuliitto katkaisi metsäkonealan
    Tes.neuvottellot oli kyllä todella alakantin palkan
    korotustyönantajilta 7.senttiätunille myös paljon
    Heinysstä tes.sopimukseen on tietysti metsä
    konealan yrityksiä missä palkat ja kaikki on
    OK myös paljon sulaisvetoisia ja pieniä
    yrityksiä missä ollaan talkoopalkoilla
    ja ilaman ylityökorvauksia ja lomia
    pekkassia.AINA sama piisi kilpailu
    on kovaa eikö silloin olisi järkevää
    Pistää lappuluukulle. EIKÖ pitäisi
    tajuta puuliitto

  • MIISU4F

    Luepa otsikko ja vastaukset uudestaan. Tämä koskee METSÄKONEALAN tes-neukkareita, ei metsäalaa. Ne ovat kaksi eri sopimusalaa. Muille Puuliiton aloille on saatu sopparit, ei metsäkonealalle.
    TYKA on tehty kolmivuotiseksi ja se sisältää sovitut korotukset, mitkä EK on myös kesällä hyväksynyt.

    suorittava porras

    ## ”Käytännössä lomautuksetkaan eivät ole pahasta, jos palkka, jonka perusteella ansiopäivärahakin määräytyy, on suhteellisen kiva.
    Jos lomautus tulee keväälle ja vuosiloma sen perään, niin ainakin ne on melko sopivasti ajoitettu.” ##

    Niin…ja ”hauskuus” vain jatkuu , kun punnerretaan kevätseisokin+ loman jälkeen kolme ja puoli kuukautta töitä ja jälleen ”päästään” pariksi kuukaudeksi lomalle .

    Käsittääkseni ollaan kovasti sitä mieltä , että töitä pitäisi nykyisessä taloustilanteessa tehdä enemmän . Kehitys tuntuu kuitenkin menevän ihan toiseen suuntaan metsäkonealalla . Aikaa ja intoa olisi , mutta työtä on tarjolla vain 7-8 kuukautta vuodessa . Korvaavia tehtäviäkin on harvoin tarjolla , kun työt loppuvat vuosittain eri ajankohtina lyhyellä varoitusajalla . Joululoma on alkanut monen kohdalla viime vuosina jo marraskuun alussa .

    kuusessa ollaan

    Metsäkoneala on törmännyt siihen, etteivät alan toimijat ymmärrä alan toimivan MYÖS säiden ja vuodenaikojen mukaan. Vähän kuin jäänmurtajien työskentely lopetettaisiin perämerellä keskellä talvea muutamaksi päiväksi, jos Tornioon ei olisi juuri silloin liikennettä. Sitten annettaisiin muodostua kunnon jää, jotta hommat olisivat mahdollisimman vaikeita toteuttaa ja polttoainetta palaa.

    Metsäalalla on nyt samassa tilanteessa, järkevään aikaan korjuu saatetaan keskeyttää, vaikka korjattavia leimikoita olisi ja puuta olisi ostettuna. Sitten pahimpaan kelirikkoon aletaan korjaamaan tuskassa ja kiireellä. Ennen metsäyhtiöt olivat pitkakatseisempia, kun johdossa oli todellisuuden nähneitä, nyt ekonomistit laskevat varastojen korkokoustannuksia ja toisessa päässä hölmöilystä lisääntyneet korjuukustannukset maksatetaan yrittäjien kilpailutuksella ja taksojen laskulla…johon velkaiset yrittäjät sortuvat itsekin.

    Korpituvan Taneli

    Sivusta seuraavan silmään pistää moto- ja ajokonekuskien suhteen nimenomaan muut kuin juuri taulukossa olevat palkat.
    – Lomautukset monta kertaa vuodessa ja suoranainen haluttomuus järjestää muuta työtä.
    – Jatkuva työaikojen ylittyminen ilman korvausta. Esim. polttoaineen kuljetukset yms.
    – Palkanmaksun viivästyminen.
    – Monesti täydellinen työnantajan piittaamattomuus työsuojelusta ja koneitten puutteista.
    – Työehtosopimusten olemassaolon ”unohtaminen”.

    Meillä on koulutettu alalle tarpeeseen nähden moninkertainen määrä väkeä, eikä silti työpaikkoihin ole ihmeempää tunkua. Se kertoo omaa kieltään alan tilanteesta.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    pikkutukki

    Tällä hetkellä ostetaan vain hyviä leimikoita ja koneet ovat tehostuneet , jolloin yllätyksenä on tullut , ettei töitä riitä jatkuvasti . Taitaa tulla seisokkeja lähes joka kvartaalilla . Puulle kaivataan lisäkäyttöä !

    pikkutukki

    Keisarilla ei ollut vaatteita! Puusta ei ole puute , kuten väitetään . Konekapasiteetista ei ole puute , kuten väitetään !

    suorittava porras

    Monissa tapauksissa ”kurjuuden” jäljet johtavat koneyritystä kauemmas . Urakkahinnoittelu on karkaamassa pahasti yrittäjien käsistä.

    Valtaosin vieraan pääoman varassa toimivat yritykset pakotetaan tekemään liian kireitä urakointsopimuksia . Siitä on väistämättä seurauksena tinkiminen kuljettajien palkoista ja työehdoista . Kun jaettavaa on vähän , se näkyy palkoissa ja työehdoissa .

    Asiallisen urakointitarjouksen tehneitä yrityksiä , jotka hoitavat työsuhdeasiat sopimusten mukaan , on kohdeltu kuluneena syksynä kovalla kädellä .
    Jopa kymenen koneketjua on ollut yllättäen vailla sopimusta huolimatta pitkäaikasesta yhteistyöstä ja kehitystyöstä asiakastahon kanssa . Joku on tullut muualta väliin tekemällä tiukemman
    tarjouksen . Kestääkö voiton vieneen tahon toiminta työehtoasioissa
    lähempää tarkastelua , onkin jo eriasia . Aika näyttää .
    Isoja ” ruumiita” tuntuu olevan halu saada kentälle pelotteeksi muille taksaneuvotteluiden kanssa painiville yrittäjille .

    Toisaalla valitetaan kaluso-ja työvoimapulaa . Molempia on
    riittävästi , jos työtä on mahdollista tehdä tasaisesti läpi vuoden .
    Resurssien niukkuudesta uutisoiminen pyrkii ainoastaan lisäämään ylitarjontaan molempien kohdalla . Kilpailu on tämän johdosta saanut epäterveitä piirteitä . Liiallinen ahneus kilpailutuksessa johtaa lopulta siihen , että meillä on oikeasti pula osaavasta työvoimasta . Olen kuullut useammankin nuoren koneenkuljettajan katselevan muita vaihtoehtoja heti , kun tilaisuus ilmaantuu .

    Metsuri motokuski

    Tanelilla, suorittavalla ja pikkutukilla aivan oikeita toteamuksia. Nyt metsäsektorilla on alkanut sellainen uusjako jossa ei inhmillisyydellä ole mitään väliä. Urakkasopimuksilla on vain hinta ainoa ratkaiseva tekijä ja kilpailu on ihan järjetöntä. Suuret firmat syö pienet ja urkoitsijoita työntekijöineen jää kortistoon tai konkurssiin. Urakoitsijat kilpailevat keskenään ja osa halvan hinnan tekijänä on tinkiminen työsuojelusta ja työehdoista. Työntekijöistä tehdään myös yksi maksaja urakkakilpailussa. Suuretkin syövät pienet vain hinnalla ja lyhyillä sopimuksilla ja kun sitten päästään ”määräävään markkina-asemaan” niin hintapaine korotuksiin on suuri. Monesti näkee että urakan saanut yrittäjä ei voi niillä hinnoilla tehdä tervettä tulosta. On vähän kuin aikoinaan mainos että ”kuuden euron pitsaa ei ole olemassa”.

    Työntekijät lähtevät muille aloille uuden työn perässä. Jotenkinhan ne lainanlyhennykset on maksettava. Ihan sairasta kilpailua.

    MIKANDER

    Eiköhän metsäkoneallalla ole ylitrjontaa
    Koneista se on menyttä maailmaa pienet
    Urakointi ketjut pitää olla .Moto ja ajokone
    puutavaraauto kai osaavat kuskit lähtee
    kuin lomatuksia ja ilmanylityö korvauksia
    kyllä ne kaverit töitä saa jotka on pärjäänneet
    Saitojen isäntien kelkassa Turha valitella
    ettei ole tulijoita eikö edesmennyt kansantaitelija
    LAULELLUT RAHA RATKAISEE.

    suorittava porras

    Täsmennän vielä , että mainitsemani 10 koneketjua vailla sopimusta koski yhtä yritystä . Kyyti on kylmää yhtä lailla niin isoissa kun pienissä yrityksissäkin .
    Moni SE:lle tietyllä alueella puuta myynytkin joutuu toteamaan , että tuttu ja turvallinen konekuski onkin vaihtunut uppo-outoon tekijään.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)