Keskustelut Metsänhoito Ristiin rastiin jätetyt puut raivauksessa

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 372)
  • Ristiin rastiin jätetyt puut raivauksessa

    Metsäkeskuksen lehdestä poimittua:

    ”Minulla on se kokemus että ammattilaiste tekemän raivauksen jälkeen metsä on kulkukelvotonta. Puut on jätetty ristiin rastiin nojaamaan toisiinsa. Katkaisu on tehty korkeaan kantoon niin että kulkeminen on todella hankalaa. Tavoite ammattilaisella on tehdä mahdollisimman nopeasti mahdollisimman suuri pinta-ala. Jos haluaa siistiä raivuujälkeä kannattaa tehdä työt itse vaikka se kestääkin huomattavast kauemmin.”

    Vastaus:

    ”raivaus taksat on painuneet niin alas että jälki on tuonlaista mutta jäävän puuston kasvuun se ei vaikuta, kosmeettinen haitta jonkun vuoden.”

    Kysymys raadille:

    Onko haitta todella pelkästään kosmeettinen? Kai ne ristiin jääneet puut hinkkaa pystyyn jääviä, tulee vaurioita, lumen tullessa kaataa ja katkoo alleen jne jne? Itse en jätä ristiin nojailemaan…

  • eero heikki

    Niin Anneli,molemmat samassa paketissa ketjujarru ja takapotkusuoja,muutaman sahan olen nähnyt ja niillä töitä tehnyt,ei sahojen näkeminen vai miten lie !

     

    Puuki

    Siksi niissä rukkasissa oli ennen ainakin se turvasuoja juuri rystysten kohdilla. Mutta joku kertoi että turhaan olisi ollut vaan eipä ollutkaan.

    Jätkä

    Puuki. Se rukkasen viiltosuoja on vasemmassa rukkasessa, ei oikeassa, oikea hoidetaan rystyssuojalla!

    eero heikki

    No kerran  vuoskymmeniä taaksepäin ketju katkes,ketjusieppoa ei ollut,tai oli rikkoontunut,niin ovelasti ketju kietoitui polven ympärille vauhdilla,joku tikki tuli polvitaipeeseen,etupuolelta pelasti turvahousut!

    Jätkä

    Se voi kone vielä nykäistä aika railakkaastikin, varsinkin jos vetoratas on avomallia.

    Vuosikymmeniä taaksepäin teräketjut olivat herkempiä katkeilemaan kuin nykyketjut.

    eero heikki

    Niin oli,entäs jäykkä nivel,niitä oli joskus,vaikka voitelu pelas,

    Jätkä

    Niinä aikoina oli vetorattaat avonaisia ja niiden annettiin kulua, jolloin jako muuttui ja ketjut niittautuivat enemmän kuin nykyään. Nykyketjujen vetohan´mpaissa on öljyuria, jotka johtavat voiteluöljyn niitin laakerille asti. Toimii paremmin.

    Meillä on yksi dieselmoottori, aika uutta vuosimallia, jonka ”ikuinen jakoketju” katkesi ja lohko vaurioitui, venttiilit solmussa ja ehkä kansi rikki. Ei kannata korjata.

    Kun ketju venyy, se ei sovi enää hammastukseen.

    Taneli. Se on se palkki siinä oikealla alareunassa ja siinä on jopa viiva alla. Siitä voit ilmoittaa, että on poikettu aiheesta.

    eero heikki

    Tenali on lepposa ukko,olen tavannut hänet Osaran aukeilla !

    A.Jalkanen

    Aikalisä! Ei saa kiusata Tanelia. Sitä paitti moderaattorit ovat varmaan viikonloppulomilla.

    eero heikki

    No pojut koettelloo,ihan hyvä hupihomma tuokii

     

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 372)