Keskustelut Harrastukset Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 495)
  • Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

    Metsälehti 14.8.2014 uutisoi, että ”hirvilupia hieman viimevuotista enemmän”. Nyt hirvilupia myönnettiin 33 500 kpl, kun vuosi sitten lupia saatiin 32 900.

    Ihmettelen edelleen, voiko pyyntilupiin sidottua hirvenmetsästyskäytäntöä jatkaa loputtomiin, vaikka tilastollisesti on todistettu, että metsästysseurat aina vuosittain anomillaan hirviluvillaan käytännössä määräävät vuotuisten maanteiden hirvikolareiden ja niissä loukkaantuneiden määrän. Ensin pyyntiluvat määräävät talvelle jäävän hirvikannan tason, mistä taas johtuu hirvikolareiden määrä.

    Järjestelmä tuntuu yleisen oikeustajun vastaiselta. Jos hirvenmetsästys vapautettaisiin pyyntiluvista, ei täällaista korrelaatiota pääsisi syntymään. Samalla hirvikanta ehkä voitaisiin saada alhaisemmalle ja siten enemmän yleisesti hyväksyttävämmälle tasolle

    Vuoden 2012 hirvieläinkolaritilaston mukaan maanteillämme sattui 5113 hirvieläikolaria, joissa loukkaantui yhteensä 143 ihmistä. Hirvistä jäi kitumaan varmaan tuhansia. Ko. kolareiden laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat tilaston mukaan 58 milj. euroa. Siihen eivät sisälly ruttautuneiden autojen kustannukset, koska autoilijat itse joutuvat maksamaan ne vakuutusmaksuissaan.

    Onko vuotuinen yli 5000 hirvieläikolarin taso metsästysasioista vastaavien mielestä hyväksyttävää, kun otetaan huomioon hirvistä koituvat haitat myös metsien uudistamiselle? Onko tällainen leikkiminen ihmisten turvallisuudella ja omaisuudella Suomessa oikein tai oikeudellisesti edes mahdollista? .

  • Gla

    Eli riittävän alhaista tilannenopeutta ei käytännössä ole mahdollista käyttää, kun huomioidaan se, että valokeilan äärirajoilla olevaa harmaanruskeaa hirveä on vaikea havaita.

    http://www.youtube.com/
    embed/QddkJuHHlHQ?
    origin=http://www.stara.fi

    Tuossa valoisaan aikaan tapahtuneesta kolarista huomaa, että viisastelu tilannenopeuksista ei paljon auta, kun sopivasti kohdalle osuu. Ei löydy edes metsästäjien joukosta rattimiestä, joka pystyisi kolarin välttämään.

    mehänpoika

    Olen täysin samaa mieltä Gla kanssa!

    H-kirjainten väliin pieni L-kirjain, niin aukeaa videoon pääsy.

    hemputtaja

    ### Olen täysin samaa mieltä Gla kanssa!

    Lähetetty: 3 h, 7 min sitten
    Lähettäjä: mehänpoika ###

    Mä kansa sanoi pikku sonni.

    Yksi hilkulla tilanne sattui Oulujärvellä. Huvin vuoksi ajoimme lautoilla Manamasalon kautta. Saaren tie oli aika kapea ja sivustat ummessa. Iltakin alkoi olla pitkällä.

    Hirvi tupsahti puskasta. Vauhtia oli ehkä joku 30 km/h. Silti piti hilkulla. Ei mitään mahdollisuutta ollut havaita eikä myöskään olisi mitenkään ehtinyt väistää.

    Toivottavasti hirvikin säikähti.

    30 km/h ei tunnu kovin hääppöiseltä vauhdilta, mutta ajaapa seinään sillä vauhdilla, niin yllättyy.

    Iron Man

    Pappa vainaa meinasi törmätä syysillan hämärässä polkupyörällä hirveen.Teki nopean väistöliikkeen,ja karautti ojan kautta pellolle.
    Loppu hyvin,kaikki hyvin.Kassissa olleet viina pullot säilyivät ehjinä.

    Mosku

    Riethan nahkat. riistakeskukshen se olis vika ollu jos viinat hukkaan olis menny,

    oksapuu

    Niimpä

    Eilen näin hirvikolarin vähän turhankin läheltä, hirvi lensi ilmassa
    täyden voltin ja lasia satoi tielle kuin lunta.
    Hirvi kuoli, autoilevan perheen pelasti turvavyöt ja tyynyt.

    Nyt tiedän että täydessä pakolaukassa olevaa hirveä ei edes päivällä
    pysty väistämään.

    Metsuri motokuski

    Toivottavasti mehänpoika kantaa huolta yhtäpaljon rattijuoppojen ja ylinopeutta ajavien tekemistä vahingoista. Onhan ne prosenttuaalisesti ihan eri luokkaa. Toivottavasti mehänpoika aloittaa tuon kuntoonlaittamisen ensiksi suurimmista vahingonaiheuttajista niin voisi tilastotkin näyttää paremmalta.

    suorittava porras

    Mehänpoika voisi suunnata valistustaan myös niille , jotka päivittävät naamakirjaa autoa ajaessaan . Kyseisestä touhuilusta aiheutuneet liikennevahingot ovat lisääntyneet uhkaavasti .

    Gla

    Jos aletaan puhua liikenneturvallisuuden kehittämisestä, löydetään tietysti isompiakin ongelmia kuin hirvikanta. Nyt kuitenkin keskustellaan riistahallinnon roolista ja sen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Riistahallinnolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa rattijuoppojen, ylinopeuksien tai ajon aikana netissä surffaamisen määrään.

    Sillä, että käsiteltävän asian rinnalle nostetaan liikenneturvallisuuden suhteen isompia ongelma, ei käsiteltävää asiaa ratkaista. Olisi älytöntä, jos vain isoimpiin ongelmiin riittäisi huomiota. Kaatolupien määrässä riistakeskus on kuitenkin lain mukaan velvollinen ottamaan huomioon hirvikannan aiheuttamat vahingot. Minä en kaatolupien poistamista kannata, mutta asiasta keskustelu on enemmän kuin tarpeen. Oliko esim. vuosituhannen vaihteen tilanne lain mukainen eli vahingot kohtuullisia, kun hirvikolareita tapahtui yli pahimmillaan 3000 vuodessa, useita ihmisiä kuoli ja vielä useampia loukkaantui? Miten riistahallinto otti asiasta vastuun? Tilanne alkoi kehittyä 90-luvun alkupuolella ja palautui ennalleen lähes 20 vuotta myöhemmin. Tuo sirkus tappoi yhteensä koululuokallisen verran ihmisiä samalla kun riistahallinto uutisoi heidän tekemästään liikenneturvallisuustyöstä. Uskotteko, että asetelma kuvottaa minua ja monia muitakin?

    mehänpoika

    Nyt on koko valtakunnan alueella laillinen hirvenmetsästysaika. Siksi jo eilen olisi pitänyt hirvikolareista vastuuta kantavien hirviporukoiden aloittaa hirvien kaato. Muuten voi käydä jälleen niin, että kun paikallinen seura odotaessaan ilmojen kylmenemistä, viivästytti jahdin alkamista seurauksin, että 2 henkilöä kuoli samalla kertaa hirvikolarissa ko. seuran lähialueella, ehkäpä juuri metsästyksen alkamisen siirron vuoksi.

    Ihmishenki on aina lihan arvoa kalliimpi!

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 495)