Keskustelut Harrastukset Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 495)
  • Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

    Metsälehti 14.8.2014 uutisoi, että ”hirvilupia hieman viimevuotista enemmän”. Nyt hirvilupia myönnettiin 33 500 kpl, kun vuosi sitten lupia saatiin 32 900.

    Ihmettelen edelleen, voiko pyyntilupiin sidottua hirvenmetsästyskäytäntöä jatkaa loputtomiin, vaikka tilastollisesti on todistettu, että metsästysseurat aina vuosittain anomillaan hirviluvillaan käytännössä määräävät vuotuisten maanteiden hirvikolareiden ja niissä loukkaantuneiden määrän. Ensin pyyntiluvat määräävät talvelle jäävän hirvikannan tason, mistä taas johtuu hirvikolareiden määrä.

    Järjestelmä tuntuu yleisen oikeustajun vastaiselta. Jos hirvenmetsästys vapautettaisiin pyyntiluvista, ei täällaista korrelaatiota pääsisi syntymään. Samalla hirvikanta ehkä voitaisiin saada alhaisemmalle ja siten enemmän yleisesti hyväksyttävämmälle tasolle

    Vuoden 2012 hirvieläinkolaritilaston mukaan maanteillämme sattui 5113 hirvieläikolaria, joissa loukkaantui yhteensä 143 ihmistä. Hirvistä jäi kitumaan varmaan tuhansia. Ko. kolareiden laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat tilaston mukaan 58 milj. euroa. Siihen eivät sisälly ruttautuneiden autojen kustannukset, koska autoilijat itse joutuvat maksamaan ne vakuutusmaksuissaan.

    Onko vuotuinen yli 5000 hirvieläikolarin taso metsästysasioista vastaavien mielestä hyväksyttävää, kun otetaan huomioon hirvistä koituvat haitat myös metsien uudistamiselle? Onko tällainen leikkiminen ihmisten turvallisuudella ja omaisuudella Suomessa oikein tai oikeudellisesti edes mahdollista? .

  • Gla

    Suorittava porras: ”Osa noista 1 500 vuosittaisesta kolarista johtuu myös autoilijoiden asenteista .”

    Totta. Kolarit ovat yleensä monen tapahtuman summan tulosta. Silti hirvien määrään vaikuttaminen on tehokkain keino vaikuttaa onnettomuuksien määrään.

    Suorittava porras: ”Henkilövahingot ovat aina inhimillinen targedia , mutta oletteko tulleet ajatelleeksi millainen tragedia on , kun kymmeniltä tuhansilta luontokappaleelta riistetään vuosittain henki sen vuoksi, ettei pellit ruttaannu ja ettei muutamia taimia joutaisi eläimen ravinnoksi .”

    Sinäpä sen sanoit! Pudottamalla hirvikanta nykyistä alemmalle tasolle, riittäisi jatkossa nykyistä pienempi määrä kaatolupia. Mutta metsästäjät haluavat ylläpitää suurta hirvikantaa, jotta metsästettävää riittäisi enemmän kuin alemman hirvikannan vallitsessa.

    Gla

    Jees: ”Olen varmasti kertoillut nimenomaan niistä liikenteen nuhtareista ja se tarkoittaa minulla korkeintaan lähellä sallittua ajavia.”

    Nopeusrajoitus ei tarkoita sitä, että nopeuden pitää olla vähintään kyltissä mainitun verran. Nuhtareiden määrä liikenteessä putoaa 90% välittömästi, kun alat itse kunnioittaa lakia. Nollatoleranssia ei tämän tilanteen saavuttamiseksi tarvita.

    Jees: ”Toki joudun ylittämään sallitun nopeuden saadakseni nopean ja tehokkaan ohituksen mutta yleensä kyllä katson paikan senverran turvalliseksi ettei sentään korttiraja uhkaa.”

    Oletko koskaan miettinyt, mitä muita vaihtoehtoja sinulla on kuin saada nopea ja tehokas ohitus? Kun pohdit tätä, saa määritelmä ”joudun” ihan uuden sisällön. Tällä hetkellä tuosta tulee mieleen lähinnä alkoholistille tyypillinen piirre kaataa vastuu omasta juomisesta muiden syyksi.

    Jees: ”Onpa joskus joutunut hiukan viivyttämään kaistalle paluuta tolpan takia kyllä.”

    Minä en ole koskaan joutunut harjoittamaan tuollaista kikkailua. En myöskään käytä navigaattoria, enkä ole koskaan sakkoa saanut mistään asiasta.

    Osa kameroista muuten mittaa nykyään molempien kaistojen nopeuksia. Tuohon mentiin, koska joillain ylinopeutta ajavilla oli tarve koukata kameran kohdalla vastaantulevien kaistalle.

    jees h-valta

    Glalle lyhyt ja tyly vastaus. En ole tarinoinut mistään sellaisesta joka ei kunnioittisi lakia. Liikenteen sujuvuus on vain ja ainoastaan yhteinen etumme ja jos siihen joutuu hiukan rajoja hetkellisesti siirtelemään ei vielä olla lainrikkojia. Siihen on jopa lainsäätäjä kehittänyt termin rike ja se on myös mahdollisen sakon nimenä.

    A.Jalkanen

    Eikö ole hirven armeliaampi kuolla ammuttuna, nopeasti, kuin pedon suussa stressattuna tai peräti vanhuuden vaivoihin?

    jees h-valta

    Ihmettelen hiukan asenteena jos navigaattorikin on jotenkin jopa laiton käyttöväline Glalle. Eihän sen käyttö ole kiellettyä muuta kuin ajajalta ajon aikana. Sehän on loistava laite ja lähes välttämätön hiukankin oudommilla seuduilla pyöriessä. Meillä ainakin sitä käytetään myös, hmm, sanoisko ehkä hiukan jopa varoittimena. Esim. nopeusrajoitusalueen muutokset yms. ja käyttäjänä vierustoveri.
    Vielä kun saisi hirville jonkun signaalisirun korvaan tai ms. että se ottaisi nekin huomioon.

    Gla

    Jees: ”En ole tarinoinut mistään sellaisesta joka ei kunnioittisi lakia. Liikenteen sujuvuus on vain ja ainoastaan yhteinen etumme ja jos siihen joutuu hiukan rajoja hetkellisesti siirtelemään ei vielä olla lainrikkojia. Siihen on jopa lainsäätäjä kehittänyt termin rike ja se on myös mahdollisen sakon nimenä.”

    Ajaessasi ylinopeutta tai väsyneenä et kunnioita lakia, olkoonkin kyse rikoksesta tai rikkeestä.

    On hienoa, että puhut liikenteen sujuvuudesta. Tiedätkö, mitä eroa on liikenteen sujuvuudella ja Jessen liikkumisen sujuvuudella?

    Navigaattorin käyttö ei ole kiellettyä, eikä sen käytöstä kameravaroittimenakaan ole yksiselitteistä linjausta olemassa. Navigaattoriin viittasin edellä siksi, että sakottomuuteni olen saavuttanut ilman minkäänlaisia tutkavaroittimia.

    jees h-valta

    On se hienoa että meillä on kunnollisia ja tunnollisia autoilijoita mutta ehkä nyt kuitenkin pitäydytään kerrotussa. En ole puhunut mistään tutkanpaljastimista enkä kameratolppien varoittajista. Navigaattorissakaan. En kyllä ymmärrä mikä ero on sujuvuudessa ja sujuvuudessa minun ajossani mutta varmasti saan senkin valistuksen. Uskon että hiljainen suuri enemmistö aika pitkälti autoilee juuri kuin minä. Minä vain uskallan sen myös mainita. Tuolla valtakunnan pääraiteilla sen jopa näkeekin varsin hyvin. Enkä todella usko että liikenne sujuvoituu alkamalla tarkkuustyöstöön juuri säännösten ja määräysten mukaan. Mielestäni olen tuon konkreettisesti jopa huomannut matka-ajassa jossa saattaa muutaman sadan kilometrin matkalla tulla jo aikaeroa aika raskaastikkin. Sujuvuus on mielestäni ennakointia ja muiden liikkujien huomioimista ja vasta kolmantena ”pilkun viilaus”.

    Gla

    Liikenneturva on julkistanut onnettomuustilaston viime vuodelta. Hirvikolareiden määrä jatkoi kasvuaan jo kolmatta vuotta peräkkäin. 2014 niitä tapahtui 1566 kpl, joissa kuoli 2 kpl.

    Kehityksen suunta on väärä, kun vuonna 2011 kolareita tapahtui 1195 kpl. Kasvua tuosta vuoteen 2014 on siis 31%.

    Parannusta tuskin tulee tälle vuodelle, tuoreimmasta tapauksesta uutisoitiin äskettäin:

    http://www.ksml.fi/uutiset/
    kotimaa/moottoripyorailija
    -kuoli-hirvikolarissa-konne
    vedella/2114144

    sites/default/files/materiaalit/
    Tutkittua/Tilastot/tilasto
    katsaukset/tilastokatsaus_
    hirvielainonnettomuudet.pdf

    jees h-valta

    Glalta hyvä huomautus tosi törkeän huonosta kehityssuunnasta.
    Satakunnan osaltahan tuon huonon kehityksen olen jo tiedostanut niin metsissä kuin maantielläkin. Jopa asutuksen läheiset marjamaastotkin ovat saaneet olla rauhassa kun hirvikärpäset ovat karkottaneet ihmiset jopa lähimetsistä. Olin eilen muutaman tunnin metsässä ihan hakkuun tarkkailijana ja huolehtimassa että nyt hakataan minunkin rajani auki kerrankin. Sähköyhtiön reunametsähakkuu sen olisi sitten tehnyt kumminskin. Sinä aikana sekosin jo laskuista kun yli sadan hirvikärpäsen tasaisen hiuksista ja niskasta repimisen jälkeen lähdin kotiin itsekkin hyvin tympääntyneenä tästäkin lisäriesasta kun punkkitilannekkin on ollut aivan riittävän haastava koko kesän. Tästä asutukseen ei ollut kuin muutama sata metriä. Itsekkin asun kyseisellä alueella. Hirvikanan kasvu on myös näkynyt joka iltapuolella kun ajelen oman tarkkailukierrokseni. Eilen oli poikkeus kun normaalisti hirvien ja peurojen ruokapeltona pitämä viherkesantopelto olikin saanut uuden kävijän. Eli villisika siellä tönki intoa piukassa ja tuli jopa uteliaisuuttaan aivan autoni lähelle katselemaan silmästä silmään.
    Siitä epäilisin jonkun tarhakarkulaiseksi.

    Metsuri motokuski

    Olen samaa mieltä että hirvikanta tulee olla sellainen että hirvikärpäsistä ei ole riesaa. Meillä nyt kanta on sellainen ja mukava on työskennellä metsässä. Siitä huolimatta seuralla seitsemän hirven kaatolupa odottamassa ja se riittää hyvin.

Esillä 10 vastausta, 321 - 330 (kaikkiaan 495)