Keskustelut Harrastukset Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 495)
  • Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

    Metsälehti 14.8.2014 uutisoi, että ”hirvilupia hieman viimevuotista enemmän”. Nyt hirvilupia myönnettiin 33 500 kpl, kun vuosi sitten lupia saatiin 32 900.

    Ihmettelen edelleen, voiko pyyntilupiin sidottua hirvenmetsästyskäytäntöä jatkaa loputtomiin, vaikka tilastollisesti on todistettu, että metsästysseurat aina vuosittain anomillaan hirviluvillaan käytännössä määräävät vuotuisten maanteiden hirvikolareiden ja niissä loukkaantuneiden määrän. Ensin pyyntiluvat määräävät talvelle jäävän hirvikannan tason, mistä taas johtuu hirvikolareiden määrä.

    Järjestelmä tuntuu yleisen oikeustajun vastaiselta. Jos hirvenmetsästys vapautettaisiin pyyntiluvista, ei täällaista korrelaatiota pääsisi syntymään. Samalla hirvikanta ehkä voitaisiin saada alhaisemmalle ja siten enemmän yleisesti hyväksyttävämmälle tasolle

    Vuoden 2012 hirvieläinkolaritilaston mukaan maanteillämme sattui 5113 hirvieläikolaria, joissa loukkaantui yhteensä 143 ihmistä. Hirvistä jäi kitumaan varmaan tuhansia. Ko. kolareiden laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat tilaston mukaan 58 milj. euroa. Siihen eivät sisälly ruttautuneiden autojen kustannukset, koska autoilijat itse joutuvat maksamaan ne vakuutusmaksuissaan.

    Onko vuotuinen yli 5000 hirvieläikolarin taso metsästysasioista vastaavien mielestä hyväksyttävää, kun otetaan huomioon hirvistä koituvat haitat myös metsien uudistamiselle? Onko tällainen leikkiminen ihmisten turvallisuudella ja omaisuudella Suomessa oikein tai oikeudellisesti edes mahdollista? .

  • Mänty

    Kuolemaan johtavissa kolareissa nopeus on 99% 100km/ tai enemmän.Saisi ehtiä vikaa penkin ja ratin välistä, sillä Valtimossakin on tällähaavaa 80km:nopeusrajoitus.

    mehänpoika

    Tässä tapauksessa hirvi aiheutti ensin törmäyksen kahteen henkilöautoon ja sen jälkeen nokkakolarin vastakkaisesta suunnasta tulleen auton kanssa.

    En usko, että vika hirvikolariin on milloinkaan penkin ja ratin välissä. Johan itsesuojeluvaistokin estää sellaisen.

    Ammatti Raivooja

    Kuka muka liikenteessä ajaa niin, että vauhti olisi maksimissaan 80 kilometria tunnissa? Kyllä 99% painaa ohiten. Kyllä ajonopeudet ovat kasvaneet kun gepsit näyttää nykyään tarkannopeuden. Enää ei ajeta mittarin mukaan joka useimmissa autoissa huijaa juuri sen takia, että vauhdit pysyisivät kurissa. Kyllä liikennekulttuuri on minusta myös heikentynyt. Jos todellakin ajaa tarkalleen 80km/h niin 99% ajaa ohiten ja lopulta perässä on raivostunut rekkakuski 2metrin päässä.

    mehänpoika

    Ajonopeuksien sekoittaminen hirvikolareihin tuntuu selittelyltä. Selittelyillä ei saada onnettomuuksia vähennettyä. Hirvien vähentämisellä kylläkin.

    Timppa

    Odotin, että tämä Valtimon tosi surullinen tapaus tulee keskusteluun. Mutta jäitä hattuun. En ota kantaa siihen, että oliko kuskissa syytä.

    Sen sijaan kannattaa muistaa maantiede. Tapasin viime viikolla eräässä metsänomistajien puurotilaisuudessa naisen, jonka metsät ovat lähellä Itärajaa. Hän valitti, että Venäjältä tulevat hirvet aiheuttavat pahoja taimikkotuhoja.

    Valtimon tapauskin voisi siis johtua periaatteessa joko siitä, ettei Suomessa ole metsästetty tarpeeksi hirviä tai sitten niitä on metsästetty liikaa, minkä vuoksi tapahtuu muuttoliikettä Venäjältä.

    Oliko hirvi siis syntyään suomalainen vai venäläinen? Siinä pulma pulmista jaloin, sanoisi Hamlet. Luonnollisestikin monet tänne kirjoittajat tietävät ratkaisun. Olisi mielenkiintoista tietää siis kumman maan ”kansalainen” ja perustelut asialle.

    Kerran oli jossain metsästyslehdessä selvitys pantahirven liikkeistä 4-tien varrella Viitasaarella. Hirvi oli oppinut varsin taitavasti väistämään liikennettä. Vaarallisimpia ovat ummikot, jotka eivät vielä ole oppineet ”liikennesääntöjä” oudoissa olosuhteissa.

    mehänpoika

    Selittelyn makua on Timpankin ”tarinoissa”!

    Timppa

    Mitä ihmeen selittelyä. Insinöörinä olen tottunut siihen, että faktat selvitetään ennen kuin tehdään johtopäätöksiä.

    Kannattaa tosiaan muistaa aiemmat Kaakkoisrajan lukuisat hirvikolarit, jotka ovat aiheutuneet hirvien muuttoliikkeestä Suomeen.

    ”Maahanmuuttajat” saattavat kulkea outoja reittejä, joten aina varoitusmerkeistäkään ei ole apua. Tapahtuiko onnettomuus hirvimerkkialueella vai muualla, siitä minulla ei ole tietoa. Itse kunnioitan hirvimerkkejä sekä hidastamalla vauhtia että olemalla ohittamatta niiden alueella.

    mehänpoika

    Timpalle!
    Selvää selittelyä kirjoittaa hirvistä ”maahanmuuttajina”! Se ei auta ongelman ratkaisussa.

    Kertoisit vaikka mielipiteesi siitä, minkälainen rangaistus riistakeskuksen päättäjille kuuluisi tällaisten surunäytelmien aiheuttamisesta?

    Oletko samaa mieltä, että riistakeskus olisi voinut tämänkin onnettomuuden estää jo ennakolta?

    Anton Chigurh

    Timppa: ”…on metsästetty liikaa, minkä vuoksi tapahtuu muuttoliikettä…”

    Hirvi valitsee elinpiirinsä siinä vaiheessa, kun emä karkottaa vasan. Se elinpiiri onkin sitten pysyvä.

    Jostakin käsittämätömästä syystä sahalan kartanon maita hirvet eivät ole valinneet enää elinpiirikseen sen jälkeen, kun viimeinen oli sieltä ammuttu. Eivät myöskään hirvikärpäset.

    Timppa

    Katselin netistä Valtimon hirvitilannetta. Vuonna 2013 kaadettiin kaikkiaan 60 yksilöä. Valtimon maapinta-ala on n. 800 km2. Tämä merkitsee siis 0,75 yksilöä/1000 ha. Kaatoprosentti oli 90,6. Siis pitäjän hirvikanta on todella alhainen. Riistakeskusta ei todellakaan voi syyttää.

    Valtimossa näyttää tapahtuvan kohtuullisen paljon hirvionnettomuuksia tiekilometrejä kohden huolimatta siis alhaisesta hirvikannasta ja vähäisestä liikenteestä.

    Katselin netistä myös hirvionnettomuuksien kehitystä valtakunnan tasolla. Parin viime vuoden aikana onnettomuudet ovat lisääntyneet vaikka kanta on laskenut. Miksiköhän? Eräs selitys saattaa olla se, että hirviä näkyy entistä vähemmän, mikä heikentää autoilijoiden valppautta. Kannattaa vielä muistaa sekin, että lisäksi myös hirviaidat ja reunametsien perkaukset ovat lisääntyneet, minkä pitäisi lisäksi näkyä onnettomuuksien vähenemisenä. Ei siis kuitenkaan näy. Valitettavasti siis ainakin joskus selitys löytyy sieltä ratin takaa.

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 495)