Keskustelut Tekniikka Repullinen akkuja metsään vai miten ?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 234)
  • Repullinen akkuja metsään vai miten ?

    Tuossa on  realismia kaikille akkufaneille.  Vähän pitää vielä  kehitystä tapahtua tai sitten kohderyhmä on todelliset puuhastelijat.

     

    https://youtu.be/aE9rufZ3aqw?t=2

     

  • Planter

    Tilley kirjoittikin jo faktaa autolla lataamisesta. Itsellä on ihan muuta tarkoitusta varten erotusrele, invertteri ja takalaatikossa 60ah lisäakku. Erotusrele hoitaa latauksen niin, että lisäakku latautuu kun moottori käy. Muulloin se on erotettu auton sähköjärjestelmästä.  Kun lisäakun kaapeleissa kulkee vain suhteellisen pieni latausvirta, voivat kaapelit olla ohuita.

    Takalaatikosta saa 230 V ”verkkovirtaa” 600W teholla. Investointi oli kaikkineen 150€ luokkaa, ilman akkua ja asennukset yksinkertaisia. Jos osaa sahan huoltaa, osaa rakentaa ”voimalan” autoon.

     

    Pavekka

    Vaikka ei sinänsä ole akkusaha vastaisuutta niin kyllä nuo valmistelevat toiminpiteet kuulostaa hankalilta. Tavallisen sahan kanssa tarvii vaan kannun bensaa ja öljyä.

    Sitten pari irtohuomiota.

    Akkusaha ei ole äänetön. Kuulosuojaimet tarvitaan silti.

    Käynti tai lähteminen ei ole bensasahalle ongelma. Tietysti veto rasittaa.

    Suuret ei ole huoltokulut bensakoneellakaan. Tulppa kerran vuodessa, suodatin kahdessa.

    Pakokaasutkaan ei ole suuri ongelma

    A.Jalkanen

    Akkusahaan voi myös ostaa 12V laturin jolloin akun saa ladattua autossa ilman lisäakkua tai vaikka mökin aurinkopaneelista.

    Planter

    Lisäakku ja erotusrele on ainoastaan sitä varten, ettei tyhjennä auton omaa akkua muilla vempaimilla. On vähän noloa jos päivän päätteeksi auto ei lähdekään käytiin, kun pitäisi lähteä kotiin.

    kim1

    Sthilin akku on 36v,ja esim makita käyttää sarjaankytkettynä 2×18 v akkuja….,ettei se nyt ihan niin helposti onnistu pelkällä tupakansytkä laturilla se lataaminen…

    Jätkä

    Onhan se kuntoakin kohottavaa, jos autolta on palstalle puolikin kilometriä. siihen syntyy oikein juntu, kun sitä ravaa päivät pitkät.

    ”Akkusaha äänetön?” Kun Ketjusahassa korkeimmat äänenvoimakkuudet on jo kauvan mitattu terälaitteiden äänistä, niin kuinka se, että pannaan ketkju kiertämään sähkämoottorilla lähes samaa nopeutta, poistaisi siitä melun?

    Heikkotehoinen sähkömoottori – vaikka siinä olisi kuinka kova vääntö, ei isommalla kuormalla pärjää paljon tehokkaammalle polttomoottorille. Molemmat moottorit lisäävät energiankulutustaan, kun kuormitus lisääntyy. Meillä on sirkkelissä 55 kW:n moottori. Normaaliterällä suositeltu moottoriteho on 32 kW.  – Lukemattomia kertoja terän kierrokset ovat kuitenkin laskeneet reippaasti ja useita kertoja sähköveivi on lakannut veivaamasta.

    100 heppainen Turbo-Belkku väänsi kyllä reippaammin.

    Minkälainen laskuoppi teillä on ”Ilmaisen sähkön” -suhteen? Itse olen hieman hämilläni, kun te lataatte akkuja bensiinikäyttöisellä – ilmeisesti jopa parinsadan hevosvoiman henkilöauton moottorilla ja saatte sähkön ilmaiseksi? Kun tuollainen mylly jauhaa tunnin tyhjäkäynnillä, niin monikaan ei saa sen edestä sahattua edes tukkipuuta, vaikka laskisi kantohinnankin työpalkakseen.

    ”Äänettömällä” sähkösahalla sahailijalle suosilellaan kuulosuojaimia ihan samoilla perusteilla kuin polttomoottorisahallekin.

    Ymmärrän kyllä, että kun on satsannut huippu-patterisahaan ja sen varusteisiin tonnin, niin tosielämässä – sen osoittauduttua huti-iskuksi, sitä ei ihan heti kehtaa tunnustaa edes itselleen, mutta totuus on vaan niin raadollinen.

     

    Puuki

    Ei sähkösaha  tietenkään ole äänetön. Mutta selvä positiivinen  ero desibeleissä kuitenkin polttomoottorisahoihin. Ja tärkein pointti on ainakin itselleni se pakokaasuttomuus.  Akun saa ladattua teoriassa n. tunnissa täyteen. Käytännössä akku latautuu aluksi nopeasti mutta loput~ 20 % se vaatii pidemmän ajan.  Mutta ei sitä tarvitsekaan välttämättä ihan täyteen ladata.

    Sähköä kuluu sen verran vähän sahauksessa, että esim. löpöllä käyvä agrekaatti ei ehdi viedä ketään vararikkoon polttoainekuluineen vaikka sillä lataisikin vara-akkua välillä. Raivauksillakin kun on usein muutamia isoja puita alueella, niin raivaussahan lisänä pikkuketjusaha on omiaan. Sopii kuin nyrkki silmään.

    Muutaman satasen saha+akku , ihan hyvä harrastusväline. Ei mennyt lähellekään tonnia .

    metsänkasvattaja

    mikähän kestoikä  noilla  akkusahoilla  mahtaa  olla  ? ja   mahtaako   toimia  lumisissa olosuhteissa   kuin hyvin lieneekö testattu

    Jätkä

    Sehän on – Kun itseäänkin pystyy jymäyttämään akkusahan kanssa. Löpöllä käyvä generaattorikaan ei ole ihan ilmainen, paitsi tietenkin kaikilla sähkösahamiehillä on sellainen. Se on myös kohtalaisen raskas kannettavaksi sinne perämetsään, että pitänee olla Kömpijä sitä varten?

    Jo aikapäiviä sitten oli sahoja, joissa katalysaattori – käytettiin jopa sisätiloissa, kun hirsirakentajat tekevät työtään hallissa suojassa sateelta ja viimalta.

    Epäilemättä akkusahan kanssa tuhertaessa jää työn sato tuntuvasti vähäisemmäksi, eli taloudellisessa mielessä tuskin kannattaa patterisahaa hommata. Toki aivan satunnainen käyttö lienee kannattavaa, koska pitkät seisokit usein teettävät turhaa työtä uuden pikkukäytön takia, mutta akkusaha on valmis lähtemään, jos on varastoitu lämpimässä.

    Jätkä

    Meillä oli muuntajalle matkaa noin 150 metriä ja kahdensadan amppeerin liittymä. Katselin mittarista, kun pojat sahasivat, niin isoissa tukeissa, jos syöttö meni hieman suureksi, nousi ottama teho himpun yli 130 amppeerin, eli kyllä siellä jo teräakseli alkoi mennä puneelle.

    En ole mikään sähköasiantuntija, mutta tuollaisia havaintoja olen tehnyt.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 234)