Keskustelut Tekniikka Rauta heppa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)
  • Rauta heppa

    Olisikohan kysyntää näille,jos nyt alkaisin maahantuomaan näitä ihan ympäristö syistä?

  • Visakallo

    Tuohan sopii oikein hyvin niille ajourakammoisille, jotka eivät pidä pystypuiden juurien ja tyvien kolhuja lainkaan ongelmana.

    Jätkä

    Mutta ajouraa ei tarvitsisi tehdä lainkaan!

    Isäntä katsoi pitkään, kun ensin kehuskeli Maatalous-Fortsonnin olevan vain 180 senttiä leveä, eli hän tekee vain kaksimetriset ajourat.

    Minä sitten ihmettelin, että miksi hän ajaa ajouraa pitkin, kun siinähän on puita paljon tiheämmässä kuin palstalla.

    sikari

    Autopilotti päälle ja suometsiin tuhkaa levittämään hyvä kone. Nyt kun tukiakin saa.

    Per Ä Reikäs

    Mitään vanhaa maatalous traktoria ei voi verrata tuohon,jokainen varmasti kyllä tietää,että heti ensimmäisessä kannon nokassa se on sutimassa ja painuu maille kuin maille.Koettuna on leikit nää.

    mehtäukko

    EDIT

    Rane

    Videon vehje ei vaikuttaisi varsinaisesti olevan suunniteltu vetämään puutavaraa perässään vaikka sitäkin tekivät.Vedossahan tuommoinen(vetopiste takana) pyrkii nostamaan keulan pystyyn.Ilmeisesti on tarkoitettu ankkuroitavaksi vinssiksi kun haetaan niitä yksittäisiä  arvopuita saksalaisen metsän keskeltä.

    arto

    Ei tuolla ole tulevaisuutta. Tonninen mönkäri paljon kivempi saa istua kyydissä ja paljon nopeampi. Teloilla menee mistä vaan.

    Jätkä

    arto. Ja murto-osalla siitä hinnasta saa telavarusteisen mönkijä, ja vaikka vetävän kärryn ja nosturin siihen, jos haluaa.

    Eikä sekään pärjäisi metsäajossa edes vanhalle takapotkuiselle maataloustraktorille, jossa nastaketjut, vetävä kärry ja nosturi. Ja löpönkulutus kolme litraa tunnissa.

    Korpituvan Taneli

    Meillähän on jo ennestään ruotsalaisten Rautahepo markkinoilla. En nyt juuri tiedä sen tämän hetkisiä hintoja mutta tuo on joka tapauksessa huomattavasti kalliimpi.

    Minulla on sellainen ollut käytössä kohta 18 vuotta. Kelpo peli pienimuotoiseen puun korjuuseen. Rautahepo on nykyisin jäänyt auttamatta erilaisten mönkkäriratkaisujen varjoon. Syy kai lähinnä että mönkkärissä voi istua, Rautahevossa istuinta ei ole.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Hakkuutyömaalla rautahepo on ensisijaisesti työväline, eli sen päälle kaadetaan puut ja ne sanmantien kasataan sen kärryyn, eli ei sillä juurikaan ole tarkoitus laahata tukkeja tai edes runjoja. Siihen kuuluu karsintarampit siville ja taakse,  Tavoite on, että se ottaa kuorman kyytiin pystystä ja vie sen joko lähellä olevaan lanssiin, taikka ajouran varteen metsässä, josra puut ajetaan ajokoneella pois.

    Rautahepo vähentää työvaiheita ja helpottaa sekä nopeuttaa karsintaa ja siirtelyä. Eli se nostaa työn tuottavuutta. Eiköhän se kymppitonnin päälle nouse sen hinta kärryn kanssa. Rautahevon kyydissä voi istua, tai kankeampi ukkeli seiso, koska sen aisa nousee aivan pystyyn ja toimii silti.

    Mönkkärin päälle ei varmaan kaadeta puita kuin vahingossa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)