Keskustelut Metsänomistus Rata jäämerelle

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • 6 m3

    HOX.
    Suunnitteilla on ollut myös Murmanskin suunta Vienanmerelle.
    Venäjäkin piutpaut välittää rikkidirektiiveistä.

    Puun takaa

    Suomen on ensin liityttävä sotilasliitto Natoon, ennen kuin pohjoisen ratoja kannattaa alkaa rakentamaan.
    Meidänkin pitäjän miehiä oli aikoinaan rakentamassa Petsamon tietä.
    Tuli ryssä ja vei.
    Niin vie nytkin, jos ei meillä ole riittävästi kättä pidempää.
    Tällaisessa maailmassa Suomen ei missään tapauksessa auta jäädä yksin.
    Ruotsi ilmoittaa kohtapuolin Natoon liittymisestään.
    Silloin Suomen on seurattava perässä.

    Leevi Sytky

    Tuo edellinen oli hölmöin mielipide Puuntakaiselta tähän mennessä.

    jees h-valta

    Pareen vaan alkaa lämmitellä Putinin Venäjän suuntaa. Kyllä se taas Suomen pelastaa. Mitään Nato-matoja meillä ei tarvita.
    Voihan sillä tietysti kiristää ja hommata suotuisia kauppoja vaikka Karjalan metsistä.

    Puun takaa

    Suomella on valitettavan kovat kokemukset yksin jäämisestä.
    Nämä ovat kylmiä tosiasioita, ei mielipiteitä.

    Rane

    Siis onko puuntakusen logiikka että Norja ei anna rakentaa rataa jos emme ole naton jäseniä?Vai että Venäjä antaisi rakentaa jos olisimme jäseniä?

    Puun takaa

    Suomella ei ole tällä hetkellä enää päätöstä eikä valmiutta puolustaa pohjoisia alueitaan.
    Tämä on valitettava tosiasia.
    Jos pohjoiseen tehdään suuria investointeja, on niiden turvallisuus myös taattava.
    Petsamon menetys oli aikoinaan tästä kova opetus.
    Itämeren kaasuputkea vartioi Gasumin venäläinen yksityisarmeija sotalaivoineen, ohjuksineen ja sukellusveneineen.
    Nämä sota-alukset seilaavat näköetäisyydellä aivan Gotlannin edustalla.
    Tämä on saanut ruotsalaiset hakeutumaan Naton kanssa lähempään yhteistyöhön ja piakkoin myös täysjäseneksi.
    Siinä vaiheessa Suomen on toimittava nopeasti.

    Pähkäilijä

    Mielenkiintoista miksi Vienanmerelle pitäisi rakentaa rata kun se on logistisesti paljon kauempana markkina-alueiltamme ja lisäksi syksystä kevääseen jäässä kun Pohjois-Norjassa sentäs Golf virta pitää satamat auki ympäri vuoden.

    http://yle.fi/uutiset/rikkidirektiivi_ajaa_pohjoisen_vientiyrityksia_pois_itamerelta/6318939

    aiheena tämä on jo iäkäs.

    Rane

    No joo,sieltä puun takaa ei näe noita sotatratekioita oikein selvästi.
    Siis Natoon liittyminen tarkoittaisi siirtymistä ammattiarmeijaan.Taloudellisesti hyvinä aikoina(ei siis nyt tai lähitulevaisuudessa)Suomella olisi ehkä varaa n.20 000 miehen ammattiarmeijaan.Joka riittää mainiosti jos tarkoitus on käydä amerikkalaisten kanssa ammuskelemassa kaukomailla muslimeja.
    Mutta jos tarkoitus on,kuten P.T:n kirjoituksista ymmärsin,huolehtia koko Suomen puolustuksesta tulee ongelmaksi prosenttilasku.Nimittäin jos jouduttaisiin puolustamaan aluetta jotain itäistä lähes suurvaltaa vastaan,niin silloin parin ensimmäisen viikon tappiot kaatuneina ja haavoittuneina olisivat ehkä n.5000miestä.
    20 000 miehen armeijassa se tarkoittaisi 25% hävikkiä heti kättelyssä eli sitä että kenraalit saisivat ruveta rustaamaan antautumisilmoitusta ennenkuin sota kerkisi oikein alkaakaan.
    300 000 miehen asevelvollisuusarmeijalle 5000 miestä olisi n.1,7%.
    Mikä tarkoittaisi että joukot on saaneet tulikasteen ja voidaan ruveta höökimään tosissaan.
    Eli sotiessa iso armeija on parempi kuin pieni,mikä on niitä kylmiä faktoja.

    6 m3

    Huomioimatta puolustusliittoja: Murmansk on auki ympari vuoden. Vienanmerella toimii jaanmurtajat. Koillisvayla on liikennoitavissa heinakuusta marraskuuhun. Kaukoitaan tuo Koillisvayla lyhentaa matkaa 5-8000 kilometria Suezinkanavaan verrattuna. Venajan karhu on kylla vaikea kauppa ja lapikulku kumppanina.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)