Keskustelut Metsänhoito Raivurin terä

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 307)
  • Jätkä

    Seuraavan metsäretken aihe voisi olla: Täystoopen raivaustyömaa, jossa Toope esittelee käyttämiään tekniikoita.

    Esittelijänä Putkirunkkari JeZZe, joka tauoilla voi porukkaa valaista Euroopassa riehuvasta sodasta ja sen syyllisistä.

    pihkatappi

    Kerran liikkeessä säätivät 555 fx:n ja kyllä se toimi ihan hyvin, vaikka tankki tyhjeni tunnissa. Sama kun uuden sahan kanssa, pari päivää tehdas säädöillä ja Bensaa menee 6 litraa päivässä. Tiukemmilla säädöillä menee sitten liki puolet vähempi.

    460 stihl alkoi syömään bensaa enempi, kun alkoi olemaan vanha, lopulta ei jaksanut vääntää enää ja meni varaosiksi. Siinä tankki kesti alle tunnin. Uutena 460 tankki kestää normaalisti noin 80 minuuttia.

    Tuo terän teroittaminen ja nimenomaan toimivaksi tekeminen on kuitenkin tärkeimpiä juttuja, jos paljon sahaa. Vähän kun ajelisi autolla 6 tuntia, jossa kaikki kunnossa vrt yksi pyörä lutussa. Ammatikseen sahaava varmaan osaa terän pitää kunnossa.

    jees h-valta

    Tuolla edellisellä venkoiltiin. Eipä ole kaadettu raivaamattomalle ja se olisikin aika työlästä kuten mainitsin kun seinä on edessä. Itsensä motittaminen vain sattuu johtumaan siitä että teen kapeita sarkoja jotka ennen rauduksen istutusta ojitettu uudelleen. Ne vain sattuvat nyt olemaan niin pehmeitä ja vettäkin on (täällä Satakunnassa on satanut toisin kuin venkoojien nurkissa) joten kun sarat ovat täynnä lehtipuuta on vain alettava päästä ja kaadettava taakseen. Pitäisi mahtua jopa vaillinaiseenkin järjen juoksuun. Kuten mainitsin jos olisin aloittanut perältä sinne sarkaa myöten meno aivan yhtä työlästä juuri vähintään kymmenen tuhannen/ha koivun vuoksi. Sittenkin helpompi kulkea rankakasojen päällä sarkaa takaisin kotiappäin. Nytkin jää vielä taajaa kun ei oikein uskalla pehmeässä maassa jättää kovin harvaksi tuulen lakaista maihin. Muutaman vuoden päästä uusi harvennus. Kasvu kyllä hurjaa tiheydestäkin huolimatta.

    A.Jalkanen

    Jeesillä nyt jo raivaussaha käytössä vitelikossa?

    Jätkä

    Jopa kaikkein tolloin meidän opetuslapsista  (Yksi ei, mutta hän olikin mielenvikainen ja kulki raivurin kanssa takaperin) – On ihan ite uskonut kertaneuvomisella, että risut kaadetaan poikittain ja poispäin vielä raivaamattomasta. tällöin syntyy automaattisesti lähes puhdas käytävä sahaajan kulkea ja sahata, sekä palata ”varikolle, jonka paikka on AINA siinä rajalla, eli se löytyy, ellei ole täysin pimeää.

    Joka on kerran hukannut kannunsa ja reppunsa sinne kaadetun kasken sekaan ja löytänyt ne vasta tuntikausien haeskelun jälkeen, on päässyt käsitykseen, miten ja mistä työmaalla liikutaan.

    Jo pelkästään se, miten ojaan suhtaudutaan ”vitelikossa”, on oppimisen arvoista. ensinmäkin ojia ei tukita risuilla, siis ensimmäinen ojansuuntainen veto tehdään n. kolmen metrin päähän ojan reunasta, oli minkälainen vitelikko tahansa. Paluuliike voidaan tehdä ojanreunaa pitkin. Varotaan menemästä niin pitkälle, että Bensiini loppuu kaukana tankkauspisteestä, siksi vedot vain sen mittaisia, että tankille on lyhyt matka.

    Varikko siirretään aina sahan luo, siihen raivatun ja raivaamattoman rajalle syntyneelle väylälle. Varikko on aina vain muutaman kymmenen metrin päässä. Siihen kamppeet jätetään yöksi, siitä ne löytyvät.

     

    pihkatappi

    Suurin osa kuvioista kannattaa sahata niin, että reppu ja bensa-astia on kuvion laidassa koko päivän ja saha jää kuvion laitaan seuraavaa päivää varten. Sahataan pitkiä siivuja koko kuvion mittaisena edestakasin. Näin toimien tuulen suunta yritetään huomioida jo edellisenä päivänä, eli mihin saha kannattaa lopuksi saada, että saa päivän järkevästi sahata myötätuuleen kaadellen. Risukossa ei kannata kävellä yhtään repun ja sammutetuin sahan kanssa.

    Apli

    Näin on, itse kun laiska sahaaja ja yleensä vain kun kelit on kuivat, syksyllä ekat yöpakkaset sitten raivuulle, keväällä kun lumet on lähteneet, vichyä mukaan saha ja bensa saa olla taimikossa kunnes valmis palsta, sahaan sen noin 3 tankillista, reunat ensin..

    Makarov

    Pihkatapilla hyviä neuvoja ja bensa määrätkin sahoissa  täsmää meikäläisen kanssa. Taitaa olla ammattimies.

    Tänään tein taimikonhoitoa ja oli ihan sahattavaa. Semmosia huomioita että husky 555 tankki kesti 1h45min ja stihlin 490 1h38min. Aika liki. Hyskyssa banchon terä ja viilattu 5.5 viilalla. Stihlissä se stihlin oma strand mallinen terä, viilattu 6.3 viilalla. Kyllä stihlin terä ottavampi oli hyvähän se stihli sahata on mutta on se varmaan husky vähä näppärämpi käsitellä. 225 teriä tietenkin

    Visakallo

    Jessehän ei tunnetusti suostu ottamaan mitään neuvoja vastaan, mutta yritetään nyt kuitenkin. Kun on tuommoinen kapea sarka, jota on vaikea lähestyä muualta kuin tulosuunnasta, niin raivaa hyvä mies itsellesi ensin pelkkä kapea kulkuväylä kolmen metrin päähän ojasta, aivan kuten Jätkä tuolla edellä sanoi, niin pääset helposti kulkemaan sinne saran takareunalle sahaamaan, eikä tarvitse sitten rämpiä jo raivatulla alueella.

    Makarov

    Se on kans hyvä se bensatörppö valjaisiin. Onko se nyt 0.5l -1.5l. Ei tarvi niin justiin ajottaa matkaa vaikka repulle. Jos loppuu ennen niin lorauttaa vähän niin pääsee perille. Samoin jos jää pahimmoilleen että tuntuu että ei pääse palstan perällä tankilla käymään niin voi huoleta käydä , ei haittaa vaikka bensa loppuu kun sitä on vähän mukana. Antaa niin sanotusti pelivaraa kun eihän se siellä selässä mitään paina.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 307)