Keskustelut Tekniikka Raivaussahan tyhjäkäynti

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 22)
  • Raivaussahan tyhjäkäynti

    Merkitty: 

    Minulla on vanha Stihl FS480 -raivaussaha ja sen säädöt on laitettu kohdalleen viime keväänä Stihl huollossa. Sahasin viime vuonna loppusyksyllä lämpötilan ollessa alle +5 astetta ja saha sammui monta kertaa tyhjäkäynnillä. Säädin LA-ruuvista tyhjäkäyntinopeutta, mutta se ei auttanut. LA-ruuvista loppui säätövara. Aiemmin syksyllä saha toimi hyvin, kun keli oli lämpimämpi. Mistä tuollainen ongelma voisi johtua?

  • Jätkä

    Kaikki kaksitahtiset ruikkii aina käydessään ilmanputsariin seosta, joka pitää putsarin kosteana.

    Tietenkin kostea keli kostuttaa ilmanputsarin, jonka läpäisykyky heikkenee on se sitten mitä materiaalia tahansa.

    Tankin imusuodattimesta vielä: Jos kus kun on joku Jeesmies sahaillut ja tankkailun yhteydessä on pistänyt bensan mukana vettä tai jopa lunta tankkiin, on suodatin täyttynyt. Pakkasella se tietenkin jäätyy – ja silloin voisi hänkin huomata, kun nyppää suodattimen pois tankista, että se on tukossa. Kunnon suodatin kerää itseensä kaiken veden, eikä päästä sitä kaasuttimeen.

    15 ha

    Sahassa on tosiaan kolme ruuvia L, H ja LA. Säätö oli tehty Stihl-huollossa ja itse olen koskenut vain LA-ruuviin. Sahauskeli ei ollut luminen tai sateinen. En usko, että tuo johtuu ilmanputsarin kostumisesta tai likaisuudesta.

    Vähän luulen, että sahassa on jokin vika. Mitkä olisi todennäköisimmät viat, jotka vaikuttaisi noin?

    arto

    Säädöt päin peetä. Tai kaasutin likainen. Jos ohjekirja tallessa katso perusäätö. Jos käy silloin säädöissä vika. Jos ei muualla.

    oksapuu

    Itse lähtisin ihan vaan perusasioista liikkeelle…

    Ihan ensimmäiseksi vaihtaisin uuden ilmanputsarin, tulpan ja polttoaine suodattimen. Tuon mallin Tilhin suuttimien perussäätö on siinä muovikopassa valettuna valmiina nähtävissä. Niin että että ruuvvaat vaan suuttimet pohjaan ja avaat perussäätöön…

    Jos ei vieläkään pelitä niin kaasutin irti ja ultraäänipesuriin, mahdollisesti samalla uudet kalvot kaasariin…

     

    Jätkä

    Niin! Kalvot voi tietenkin vaihtaa, jos uskoo sen auttavan. Jos kaasuttimessa ei näy mitään epäpuhtauksia sisällä, ei siinä taida ultraäänipesukaan auttaa.  Keinuvivun pää pitää olla oikealla korkeudella. Ilmavuodot ja impulssikanavan aukiolo merkitsee kyllä jotain. Tuo perussäätöön meno on kaiken säätämisen perusta. Siis L – ja H – suuttimet kevyesti pohjaan ja ohjearvoon.

    Kääsuläpän säätöruuvi niin, että kun ruuvin kärki juuri koskee linkkuun kaasuläpän akselissa, niin siitä sisäänpäin n. 1,5 kierrosta.  Kone käyntiin ja lämpöiseksi, hienosäätö tyhjäkäynnille – Hienosäätö tehokäynnille  . Ja seon  siinä!

    Mettämakuri

    Löytyikö tyhjäkäynti?

    Marjametsä

    Kovettuneet kalvot voi aiheuttaa em. vikaa.

    Jätkä

    En ole vaihtanut elämäni aikana ainoaakaan pumppukalvoa kalvokaasuttimeen kalvon takia. Kun kaasutinta on avattu, on joissakin avaamisissa tiiviste vaurioitunut sen verran että se on mennyt vaihtoon. Silloin on sarjassa tulleet kalvotkin vaihdettu, mutta uusi on ollut jäykempi kuin vanha. Säätökalvoja on vaihdettu, jos se metallinasta on selvästi kulunut tai jos sen kiinnitys on löyhtynyt.

    Valehtelematta on tullut osallistuttua satojen kaasuttimien avaamiseen – mutta vielä enemmän kokoamiseen.

    Neulaventtiili, keinuvipu ja suodatin on kaasuttimessa ne osat, jotka tarvitsevat huoltoa – eivät kalvot.

    Minulle tuli äsken ihan oikea ammattisaha, joka oli ollut ”liikkeessä huollossa”. Koekäytin sen, eikä se käynyt oikein mitenkään – savusi vain, vaikka tankki oli ollut tyhjä ja tankkasin sen valmisbensalla. Tulppa oli hikinen ja ikäänkuin nokinen – vaihdoin sen, ihan samaa…  No katsoin paljonko suuttimet olivat auki?

    Ne olivat molemmat lähes kaksi kierrosta auki. panin molempiin 1,15 – känyti tasaantui, mutta ei ottanut kierroksia, kiristin L-suutinta, joutokäyntikierrokset nousi niin, että ketju pyöri vimmatusti. T-ruuvista kierrokset alas. L-suutinta kireämmälle, taas nousi joutokäynti, T-ruuvia aukipäin.

    Nyt L-suuttimeen vain hienosäätöä – sen kuulee, jos seos menee liian laihaksi!

    Sitten H-suuttimelle ja kaasu pohjaan, kunnes käynti tasaantuu, suutinta kiristetään – avataan, kunnes käynti on ”Röpöttämisen rajalla”.

    Ja näin selvittiin ”kovettuneista kalvoista” – kuin koira veräjästä!!!!!!!!!!!!!!

    JOS  EI OSAA säätää kaasutinta, ei kannata alkaa säätämään, eikä muuten antaa kenenkään sellaisen säädettäväksi, joka ei osaa yhtään enempää.

    jees h-valta

    Parempi kun tumputtajat pitää irti kaasuttimen säädöistä. Ja sen neuvonnasta. Minulle riittää tehdasasetus ja sillä on jokainen saha laulunsa väljäksi asti laulanut. Koskaan ole yhdestäkään sahasta avannut kaasaria enkä edes ilmanputsaria irrottanut. Viitannut kintaalla moisille ja sehän niissä riittääkin. Mutta siinä ehkä erottuukin laatusahat harrastemukasahoista. Kyllä Stihl sahan osaa tehdä. Voin sanoa että kiitollinen olen siitä aikasäästöstä jonka olen kautta koko moottorisahaushistoriani netonnut olemalla nyppimättä sahaa. Parempaakin viihdykettä iltojen iloksi on. Nyt viilasin eka kerran hiukan akkutoimisen ketjua ja otin isomman kasan moskaa pois purukopasta. Tuli tutustuttua ekakerran ketjun pikakiristyssysteemiinkin. Aika naurettava mutta vielä sentään toimi. Käytän nimittäin ketjusahaa, nyt ei enää parane puhua moottorisahasta. Yksi haavikkopelto alkaa olla loppusuorilla pienestä nättäämisestä. Josta nyt tuli kuitenkin puuta mahoton määrä.

    Jätkä

    Jeessi puhuu asiaa ja samalla tunnustaa olevansa oikea molemmillakäsillä tumputtaja.

    Jos otetaan huomioon Jeessin sahausmäärät , niin yhtäkään sahaa hän ei olisi saanut sahattua väljäksi, jos olisi edes joskus putsannut ilmanottoaukot ja sylinterin jäähdytysrivat. Ja edellenkin se ensimmäinen saha – jos se olisi metallirunkoinen Ruotsalaisen – kiekuisi korkealta, kun kaasun litistäisi pohjaan.

    Eli Jeessi sahailisi ensimmäisellä merkkituotteellaan – ja kehuisi ja kerskuisi sen toimivuutta.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 22)