Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvikäyttö

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)
  • Raivaussahan talvikäyttö

    Mikä on toiminut teille parhaiten? Itsellä kun vielä työkseen sahasin, niin parhaiten pelasi 355fxt husqvarna ja samalla tavalla myös tämä uudempi 555fxt malli! Talvisarjat on näissä kyseisissä malleissa jo hyvät ja itse niitä käytin, ongelmia oli todella vähän! Onko teillä minkälaisia kokemuksia talviolosuhteissa raivauksista! Täällä Napapiirin korkeudella väkisinkin semmoiseen joutui!

  • Jätkä

    Onhan olemassa ”Voiteleva lukkosula”, joka on pikkuruisessa pullossa, josta on helppo tiputella tippoja vaikka siihen vaijerin suojakuoreen. On myös vaijerin voitelulaite, jolla voi painaa esim mopon vaijereihin ohutta nestettä päällyksen läpi.

    Vanha huoltomies neuvoi käyttämään raakaa pakkasnestettä.

    Sama aine käynnistyslaitteeseen JA SUOJELLAAN LUMELTA.

    Jos käynnistinlaitteen naru tulee helpsti ulos, niin kannattaa kokeilla vetää se pitkäksi ja päästää irti muutaman kerran, Kynsi saattaa alkaa liikkua.

    husku550xp

    Itse olen pärjännyt aika hyvin noiden talviongelmien kanssa.  Jos yöksi jätän metsään, niin puita mukaan ja nuotiossa sulattelen.

    pihkatappi

    Jäätyyhän se kohta pahemmin vaan, jos sulattaa.

    Vaijeri pois ja puhaltaa paineilmalla sen vaijerin sisemmän osan kuivaksi. Eli kosteutta menee sinne vaijerin sisemmän kuorenkin sisäpuolelle. Vaijerista pitää ottaa ne metallitulpat päistä pois, niin saa puhallettua ja lopuksi lukkosulaa kummastakin päästä ja tulpat takaisin. Eli tuo kannattaa tehdä ennen pakkasia ja pakkasjaksolla ei sulatella sahaa, vaan tarvittaessa lukkosulaa tuon ulkokuoren ja vaijerin väliin.

    husku550xp

    Paskat nuo huskit ainakaa jäädy saman työpäivän aikana uudelleen. Kerrankun sen saa sulaksi niin se ei jäädy. Huom! Taukoja ei saa pitää ja sos pitää niin ei kovin pitkiä ainakaan.

    Jätkä

    Kaasuvaijeriin pitäisi asentaa sähkövastuslanka, joka pitäisi sen lämpimänä ja sulana.

    arto

    Vinkkinä talviraivaajille. Saha aina tauolla ja yöksi pystyyn eli terä maahan ja vaikka puuta vaste moottori taivasta kohti. Moottorin lämpö kuivaa käynnistimen. Ei ole koskaan ollut käynnistin ongelmia talvisin kyseisellä konstilla.

    JHS

    Raaka pakkasneste parasta vaijeriin, riittää kun jonkun verran imettää joka toinen vuosi kaasarin puolelta vaijeriin, niin loppuu leikkiminen ja voitelukin pelaa. Ainakin vanhemmissa huskuissa käynnistimen jäätymiset ja koneen kastumiset pölylumesta loppui kun askarteli sopivasta materiaalista käynnistimen päälle suojan, joka ohjasi ilman tulon sahan alta ja lämpöluukku sylinteriltä kaasarille auki.

    pihkatappi

    Stihlin vaijeri jäätyy helpommin kuin huskin. Kahvassa kaasuvivun turvaliipasin kahvan päällä. Ja stihlissä on vaijerissa mutka kaukana sahan rungosta ja sinne mutkaan se vesi jää. Jos on vain pakkasta ja pitää sahan metsässä, niin eihän se vaijeri jäädy. Mutta kun välillä sulattaa, niin sittenhän siellä on lumen sijaan vettä.

    Jätkä

    Tilhin vaijerin kanssa on muutamia kikkoja, joita voisi harkita, kun on kyse omasta sahasta. 1: Vaijerin alimpaan kohtaan voisi leikata päällykseen reiän, josta vesi tulee pois. 2: Kaasukahvan päällä olevan turvaliipaisimen voi Jeesusteipillä teipata niin, että se ei päästä vettä sisään. 3: pakkasnetettä suojakuoren sisälle. Ihan voi raakana pistää, vaikka raaka pakkasneste jäätyykin jo -16 asteessa.

    Jos sahojen kanssa on touhuttava kelillä kuin kelillä, niin jokainen järkevä käyttäjä voi aivan hyvin omia vehkeitänsä tuunata.  Itse aloitin tuunailun, kun oman Partner r17-sahan käynnistimen jousi alkoi jumittaa lumen. jään ja puupölyn takia. Kun sen purkailin lumen seassa pakkasella, pähkäilin aika pitkään sen toimintaa ja kokoonpanoa. Sinä päivänä parantelin kotona käynnistimen niin, että sitä ei tarvinnut enää metsässä rassata, paitsi silloin, kun jousi katkesi.

    Rautasahan terä on muuten tosihyvä työkalu jäähdytysripojen putsauksessa : opetti Partner.

    arto

    pakkasneste 100 % vesi 0 % -65 °C …….Ihan voi raakana pistää, vaikka raaka pakkasneste jäätyykin jo -16 asteessa. Huonoa on teillä päin pakkasneste.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 55)