Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvikäyttö

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 55)
  • Raivaussahan talvikäyttö

    Mikä on toiminut teille parhaiten? Itsellä kun vielä työkseen sahasin, niin parhaiten pelasi 355fxt husqvarna ja samalla tavalla myös tämä uudempi 555fxt malli! Talvisarjat on näissä kyseisissä malleissa jo hyvät ja itse niitä käytin, ongelmia oli todella vähän! Onko teillä minkälaisia kokemuksia talviolosuhteissa raivauksista! Täällä Napapiirin korkeudella väkisinkin semmoiseen joutui!

  • tamperelainen

    Huski 555 pelaa mainiosti,kun käynnistimen ritilöisti n puolet peittää ja käyttää ilmanputsarin talvikoppaa.Ryyppyhanikan  ja kaasuliipaisimen seutuun suihkuttelen aseöljyä.Kuiva ilmanputsari aamulla.Nyt pidän kylläkin”lumilomaa”,odotaan metsän puhdistumista

    tamperelainen

    Mikä öljy olisi vaijereihin paras?

    Gla

    Itselläni ei ole ollut sahan kanssa koskaan ongelmia. Johtuu kai siitä, etten juurikaan raivaa kesällä eli saha on tottunut talveen… Ainoa ongelma on löytää hanskat, joita ei tarvitse joka tankillisen jälkeen vaihtaa. Lumi kastelee ne ja tankkaustauon jälkeen niitä ei viitsi enää käteen laittaa.

    Jätkä

    Sahalle ei kannata syöttää lunta – Se on mielestäni sääntö yksi. Kaasuvaijeria kannattaa huoltaa ja suojata mahdollisimman hyvin.

    Muistuu mieleen eräs Savolainen työvoimakoulutettava nuori mies, joka RS:n kanssa pyrki koko ajan kulkemaan takaperin, kun asian hänelle selvitti tai korjasi, korkeintaan viisi metriä meni, kun hän jo kääntyi takaperin.

    Nyt, kun oksilla on pakkaslunta, moinen menetelmä on turmiollinen.

    tamperelainen

    Itselläni ei ole ollut sahan kanssa koskaan ongelmia. Johtuu kai siitä, etten juurikaan raivaa kesällä eli saha on tottunut talveen… Ainoa ongelma on löytää hanskat, joita ei tarvitse joka tankillisen jälkeen vaihtaa. Lumi kastelee ne ja tankkaustauon jälkeen niitä ei viitsi enää käteen laittaa.

    Vaihtohanskoja mukaan tai lämpökahvat,1-2 numeroa isompi Latex-hanska ja siihen sisäsormikas

    JHS

    Itse olen käyttänyt parikymmentä vuotta raakaa pakkasnestettä raivurien vaijereiden voiteluun ja hyvin pelanneet kesät talvet. Nyt on käytössä ensimmäinen saha jossa on talvisarja, joka ei ole kaivannut lisävirityksiä ja toimii kuin kello: Huskun 545 Autotune lämpökahvoilla. Tosin tässäkin pitää kaasukahva ”huputtaa” töiden ajaksi, muuten lumi sulaa kahvan hiluihin. Aikaisemmin oli käytössä Huskun 345 fxt malleja 3 peräkanaa lämpökahvoilla. Niihin piti laitella suojakoppa käynnistimen päälle talveksi, jolloin saha imeksi ilmat koneen alta ja lumi tippui puista moottorin taakse eikä ”kitusiin”, lämpöluukku sylinteriltä tietty pakkasilta auki.

    arto

    Alkuviikko meni vielä enskaa raivaten pakkasta yli -20 545 fx pelasi ihan moitteitta,  Vaikka lumi pölisi paljon oli 10m kuusikko ja poistettava koivu 6-7 puotteli kuusista melkein kaikki lumet maahan ne koivut. Ainut joka joskus joutuu putsaamaan kaasuvivun väliin tekee jäätä kahvan ulkopuolelle . Sahasta vaan talviluukku auki.

    markules

    Teflonöljy toiminut hyvin vaijereissa. Itellä ainoa ongelma näillä keleillä ollut käynnistimen jäätyminen, tai oikeastaan pahimmillaan tuossa -10…-15 välillä. 555:ssa talvivarustukset paikallaan ja vielä jesaria. Aika varovaisesti etenen etten ryntäile putoavan lumen alle vaan mieluummin yksi taka-askel. Stihlin kanssa ei ole talviraivuu oikein onnistunut.

    Marni
    Burl

    Stihl 460 -sahoissa kaasuvaijeri jäätyy alkutalven pikkupakkaskeleillä, enkä ole ratkaisua löytänyt. Monen sortin öljyjä yrittänyt ujuttaa vaijerin suojaputkeen, tuloksetta.

    Muovipussi kaasukahvaan voisi olla ratkaisu. Toinen vaihtoehto porata reikä kaasuvaijerin letkun puoliväliin ja työntää voiteluainetta paineella siinä niin, että koko vaijeri on rasvan ympäröimä.

     

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 55)