Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvikäyttö

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 55)
  • Raivaussahan talvikäyttö

    Mikä on toiminut teille parhaiten? Itsellä kun vielä työkseen sahasin, niin parhaiten pelasi 355fxt husqvarna ja samalla tavalla myös tämä uudempi 555fxt malli! Talvisarjat on näissä kyseisissä malleissa jo hyvät ja itse niitä käytin, ongelmia oli todella vähän! Onko teillä minkälaisia kokemuksia talviolosuhteissa raivauksista! Täällä Napapiirin korkeudella väkisinkin semmoiseen joutui!

  • arto

    Kokemukset…..555 ja 545 husset  toimineet moitteita 545 vain talviläpää auki sillä pärjätty kovimmat pakkaset olleet -24 ja puuterilunta puut täynnä saha toiminut hyvin, käynnistintä en ole talvisarjalla tukkinu jäädyttä silloin käynnistimen. Kummatkin mallit kylmäkahvoja….Eli nykysahoissa ei taida talvi ihmeemmin haitata.

    Jätkä

    Joskus olen joutunut opetuslasten kanssa talvikelillä Raivaushommiin. Tärkeänä pidän sitä, että sahassa on talvisarjat ja suojat asennettuna, mutta myös käyttäjä vaikuttaa ainakin saman verran.

    Pahimpana pidän puiden oksilta varisevaa kevyttä pakkaslunta, joka pitäisi tavalla tai toisella estää joutumasta isommassa määrässä sahan imuun.

    Käytimme Jesaria käynnistimen yläosan peittämiseen, samoin imuilman aukot tukittiin ja varmistetttiin ilman saanti sylinterin tai kampikammion lämmöstä.

    Kaasukahvan, vaijerin jne suojaaminen, hyvä lisäapu on sahan murikan suojaaminen niin, että se pysyy puhtaana ja ehkä jopa kuivuu yön aikana.

    Sahan paikka on yön yli olla ulkoilmassa – mielellään palstalla.

    pihkatappi

    Eikös napapiirin sankarit laita puuterilumella sukkahousut raivaussahan moottorin päälle. Ohje siis kuultu tuolta pohjoisen metsureilta. Stihlissä vaijerin jäätyminen paha ongelma ja puuterilumella ilmansuodattimen jäätäminen ja putsari kannattaakin vaihtaa kesken päivää, kun tehot alkavat laskea.

    Stihlin vaijeri tekee ison mutkan ja siihen mutkaan vesi jää. Vettä on sekä ulkokuoren alla että sen varsinaisen vaijerin muovin alla. Tuon voi kuivattaa ja sen jälkeen suojata kahvan märällä kelillä vaikka muovipussilla. Stihlin kaasukahvan turvaliipasin on kahvan yläpuolella, liipasin on myös väljästi kahvassa ja sieltä menee tavaraa sitten helposti sisään.

    kuusessa ollaan

    Kaasukahvan päälle enstexkankainen pussi, se estää lumen menon kahvan sisälle, mutta ei haudo kosteutta sisällään. Pussi reppuun ja pirtille yöksi kuivumaan, sahan moottori paperipussiin maastossa, kerää kosteutta moottorin jäähtyessä.

    tamperelainen

    Tuo paperipusi on varman hyvä,mutta nykyään niitä ei saa kuin pussifirmoista tilaamalla suurina erinä.50 – 60-luvulla oli toisin.Muovipusseihin olen joutunut tyytymään,aseöljyä olen illalla ruiskutellut vaijereihin,käynnistimen narun reiästä.Huskin 555 käynnistinkotelon yläosaan vain jesaria,hyvin on pelittänyt.Stilissä tuo vaijerien jäätäminen taitaa olla yleinen ongelma,omat kokemukset 480:n kohdalla samanlaisia

    Puuki

    Lidl:stä saa isoja paperipusseja (FSC-merkattuja, venäjältä puu ?) . Niitä muutama pälleekkäin.

    Jätkä

    Paras konsti on hankkia artolta hyvin opetettu saha. Se ei tarvitse mitään suojaa mihinkään, kypärä on yön kaasukahvan päässä ja koskaan ei ole mikään paikka jäässä.

    arto

    Vinkkinä kaikille kunnon huolto ennen pakkasia (rasvausta ja vaijerin öljyämistä)  Niin teen itse ei tarvitse suojia saha toimii. Se jäässä oleva saha tulee kalliiksi urakka hommissa

    Jätkä

    Vinkkinä artolle. Kunnon huolto sahalle kesät / talvet. Talvisin talvisarjat = suojat ja järki mukaan sahan käsittelyssä.

    Joskus näyttää pahalta jopa Metsolan videolla oleva sahan pudottaminen hankeen. Nuoret kölvit tekevät sellaista, ei henkilö, joka on joutunut itse pärjäämään sahansa kanssa ja elämään sillä hankituilla tuloilla.

     

    petep

    Jopa sukkahousut toimii. https://youtu.be/9-qR8WjGdWQ

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 55)