Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvikäyttö

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Raivaussahan talvikäyttö

    Onko kellään raivaussahan suhteen ollut toimintaongelmia näin talvisin?

    itse olen huomannut, ettei noin 20 v jonseredin raivuri välttämättä tarvitse näin talvikelissäkään ns. ”talvisarjaa” . Kaasutin näyttää pysyvän toimintakunnossa kun noin 45min (tankillisen ) välein käyttää konetta käynnissä olevan auton pakoputken alla noin 5min. Ilmanottoaukot olen teipannut urheiluteipillä -noi on toki syytä poistaa kevään tullessa.

  • raivaussahaaja

    En ole pahemmin talvella raivannut, mutta voisin kuvitella pitkän kaasuvaijerin jäätyvän, jos on unohtunut sen voitelu ja etenkin jos pitää sahaa yön yli metässä. Seuraavana aamuna saa sitten pähkäillä jäätyneen vaijerin kanssa.

    Olen kyllä alkutalvesta tehnyt raivaushommia, kun on ollut semmosta pöllyävää lunta puissa. Ei kyllä ole ollut Stihlin kanssa tällöinkään mitään ongelmia käynnin tai muun suhteen. Ainoastaan talvisarja paikoillaan, eikä mitään muita teippausvirityksiä.

    Voi olla aika vaikea auton pakoputkessa sahaa lämmittää, jos kuvio on kovin kaukana autolta, mutta tällöinhän voi tehdä nuotion ja lämmittää sahaa varovasti ja järkeä käyttäen siinä.

    Haavikko

    Itselläni raivuri viettää yöt autossa, ei ongelmia kaasuvaijerin kanssa.

    En tiedä edes saako näihin vanhoihin raivareihin talvisarjaa, joten näillä mennään.

    Kelien puolesta sää on vallan mainio raivaukselle (lunta noin 15cm) ja samalla saa pienennettyä työkiireitä keväältä& syksyltä. suosittelen.

    jakke

    Kaasuvaijeri kannattaa voidella lukkosulalla,aseöljyllä tai jollain vastaavalla.Kaasuvivusto temppuili vähän 490:llä stiilillä.huskun 3555/555 tuntus olevan talvikäytössä melko varma peli.Talvisarja on omaa luokkaansa siinä.

    Metsäkupsa

    Raivaussahan talvikäytön lumisessa metsässä olen lopettanut.Yhden sahan särin,kun jäinen kaasuvaijeri hirtti kaasun täysillä kiinni.Metsurit kyllä joutuvat pakostakin talviraivauksiin,jos töissä talven yli aikoo leipärahat hommata Suomen ilmastossa.

    Tee Ström

    Lähetetty: 14 min sitten
    Lähettäjä: Metsäkupsa
    ”Yhden sahan särin,kun jäinen kaasuvaijeri hirtti kaasun täysillä kiinni”.

    No miten se raivuri tuohon kaasun hirttämiseen muka hajosi? Saa sen sahan virtanapista sammutettua jos jotain ongelmia tulee.

    Raaka-Aarne

    Mielikuvitusta peliin! Eiköhän tuon sahan saa sammumaan muustakin kuin virtanapista. Miten olisi nämä konstit: tulpan johto irti, tankista bensat pihalle, ryyppy päälle.

    Kertokaa viisaammat lisää.

    Raaka-Aarne

    metsänvartija

    Ei muuta kuin ongelmia. Saha piti sulattaa yön yli lämpimässä, tankin korkkia auki. Päivällä kaasuvaijeri jäätyi, jos ei tauolla kaasutellut koko ajan.

    Talvella on parempi hoitaa istutuskuusikoita, lumesta ei ole haittaa.

    Metrin halkojen halkaisu hydraulihalkojalla on vaihtoehtoinen työ talveksi. Paukahtaa hienosti halki.

    Tee Ström

    En tiedä millä merkeillä herrat sahaavat, mutta itse sahasin tämänkin viikon Huskun 355 Fxt:llä lumipöpelikkö -koivikossa eikä minkäänlaista ongelmaa ollut kaasuvaijerin kanssa, eikä muutoinkaan. Saha käy nätisti tyhjäkäyntiä, kiihtyy hyvin ja koivua kaatuu,pisimmät noin yhdeksän metrisiä. Huskun talvisarja on paikallaan, jossa imuilma ohjautuu putken avittamana pakosarjan läheltä ilmansuodattimen kupeelle – ei jäädy kaasuttimet. Ja käynnistinkotelon jäähdytysosastoa olen hieman teipannut ilmastointiteipillä, sillä kahdenkymmenen asteen pakkasessa ei liene mitään kiinnileikkautumisvaaraa. Raivauksen jälkeen olen tuonut koneen sisätiloihin kahdenkymmenen asteen lämpöön, josta sen aamulla otan auton kyytiin.
    Samaten viime talvena sahasin tuolla uudemmalla mallilla eli 555 Fx:llä ja samanlaisesti homma pelitti. Nyt se on saanut huilata kun töitä tehdään tuolla 355 Fxt:llä, koska siinä on lämpökahvat.

    Metsäkupsa

    Sahan kanssa kävi niin,että käynistin ,sitten lisäsin taimikkoon kävellessä hiljalleen kieroksia,jotta teräpyöri ja kulmavaihde vähän notkistuisi kylmissään.Taimikon laidassa painoin kaasun pohjaan,josta se ei palautunut,vaan täydet kierokset päällä.Otin kiireesti sahan valjaista ja käänsin ryypyn päälle jolloin sammui.Mutta vahinko oli tapahtunut,kun korjaajalle ihmehtelin miten niin äkkiä on mahdolista kiinileikkaus,hän sanoi että kylmäsaha hetkessä täysillä kierroksilla helposti vioittuva,kuten Arto kirjoittaa laajentuvasta männästä ym.

    Aukusti

    Jostain muualta kuin ”Pirkka-lehden niksinurkasta” olen lukenut, että vanhanmallin sahoihin käy talvisuojaksi sukkahousut! En ole kokeillut.

    Vanhalla huskulla olen sahannut kovassakin pakkasessa ja puuterilumen aikaan ilman talvisarjaa.Viime vuosina en ole sahannut uudella sahalla talvella kuin vähän hankikelin aikaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)