Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvehtiminen

  • Tämä aihe sisältää 33 vastausta, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Izuzuuppinen toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)
  • Raivaussahan talvehtiminen

    On aiheesta ollut jossain aiemmassakin ketjussa mutta sanokaahan kokeneemmat miten Husku lähtee parhaiten keväällä käyntiin seisokin jälkeen. Pitääkö varastoon laitettaessa tankki ajaa tyhjäksi vai pitääkö tankkiin jättää pienkonebensaa?

  • Ammatti Raivooja

    Sovella -hylly ja kisko osista olen tehnyt.

    Jätkä

    Metsäoppilaitoksella sahat ovat kylmässä varastossa : Raivurit roikkuvat seinällä terä alaspäin. M-sahat ovat hyllyssä . Pyrkimys on, että saha varastoon vietäessä kätetään ja sammutetaan ryypyllä.

    Pavekka

    Mun mielestä tuo sovella kuulostaa aika hyvältä.  Ihmisillä on outoja rituaaleja koneiden kanssa. Yksi on tuo ns. Imulla sammutus. En näe siitä mitään hyötyä mutta jos siitä hyvä mieli tulee ei kai sen väliä.

    Sulli

    Ryyppytukehduttamisen teoriaa olisi mukava kuulla. Kipinä kun tietääkseni sytyttää ainoastaan kaasuttimessa kaasuuntunutta seosta, ei ilmaan pinnoilta haihtunutta.

    Pavekka

    Ei ole ainoa näitä.. ainakaan heti uudelleen käynnistäessä sitä ei kannata käyttää. Vaatii muutaman ylimääräisen vedon.

    Ammatti Raivooja

    Niissä hyllynkannattimissa valmiiksi ruuvin reiät niin puun ruuvamalla siihen saa tehtyä muotoillun paikan vaikka mille.

    Itsellä ei ole bensan kanssa ollut ongelmia, ruohonleikkurin ajan kesän loputtua tyhjäksi ja hyvin toimii. Sahatkin on kaikki toiminut. Minusta tärkeintä on käyttää mittarituoretta bensaa eikä viimeisenä useamman vuoden takaisia 20litran jerrykannun pohjia. En ole jaksanu ostaa alkylaattibensaa.

    Jätkä

    Aika monesta sahasta on ajan kuluessa sammutusnappi tms mennyt toimimattomaksi ja käyttäjä on sammuttanut ryypyllä koneensa. Kun se tehdään pienellä tyhjäkäynnillä, ei kone montaa kierrosta pyöri ennen pysähtymistä ja käyntiinlähtö tapahtuu helpost, kunhan kaasuläppä on täysin auki.

    Perämoottorien talvisäilöön valmistelussaon neuvottu ohjekirjoissakin, että koneen käydessä reippaasti, annostellaan kaksitahtiöljyä kaasuttimen kurkkuun, kunnes kone tukahtuu. Öljykalvo varmaan peittää kaikki pinnawt moottorin sisällä. Keväällä tulpan puhdistus ja kone käyntiin.

    MaalaisSeppo

    Pienkone bensaa olen käyttänyt ehkä n 10 v. Sahat jäävät talveksi vaaka-asentoon ja takit tyhjinä tai puolillaan. Miten milloinkin. Mitään käynnistysvaikeuksia ei ole ollut. Isän vanha partner raivaussahakin seisoi muutaman vuoden tankki tyhjänä. Pienkonebensaa tankkiin ja muutama ylimääräinen veto ja sitten hommiin.

    Pavekka

    Jos pienkoneita vuosittain käyttää niin ei ne periaatteessa sen kummempia säilöntävirityksiä tarvi. Vuodessa ei vielä jumiin mene eikä sahat niinkään helposti. Leikkureissa mittaribensa vanhenee alle vuodessa mutta jos sen tuoreella käynnistää niin polttaa sen jälkeen ne vanhatkin. Kunhan vaan ei ole vettä pohjalla. Jossakin kohtaa vuoden jälkeen bensa vanhenee niin ettei käy ollenkaan ja tukkii kaasuttimen.  Jyrsimet ja lingot kannattaa ehkä ajaa vallan pienkonebensalla tai edes kauden viimeiset ajot.

    Sulli

    Ostin pahimpaa korona-aikaan pari jerrykannullista 98 oktaanista (maksoi 1,44 €/l)  ja tähän asti on sillä sahat saatu käyntiin. Edesauttaa varmaankin säilytys teräsastiassa tiiviin korkin takana ja että 98 oktaanisessa ei välttämättä ole aina biokomponenttia (etanolia).

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)