Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvehtiminen

  • Tämä aihe sisältää 33 vastausta, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Izuzuuppinen toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 33)
  • Raivaussahan talvehtiminen

    On aiheesta ollut jossain aiemmassakin ketjussa mutta sanokaahan kokeneemmat miten Husku lähtee parhaiten keväällä käyntiin seisokin jälkeen. Pitääkö varastoon laitettaessa tankki ajaa tyhjäksi vai pitääkö tankkiin jättää pienkonebensaa?

  • arto

    Minulla noin 4kk roikkuu seinällä, jääneet bensat tankissa. Muuten putsattu pesten liuotin pesulla ja paineilmalla. Sitten kun aika tulee ottaa käyttöön. Korkillinen 2t öljyä tankkiin, Jos pitempi aikainen säilytys. Kaasuttimeen säilytys öljyt. tai valmis bensaa linjat täyteen. Säilytys moottori ylempänä kuin kulmavaihde.

    Kivelänhanttu

    Halpissahojen parhaat asjantuntijat ovat niitä jotka eivät ole nähneetkään halpissahaa, minun tiedot talvisäilytyksestä samalla tasolla. Säilytän raivaussahan kylmässä ulkovarastossa tankissa seospensaa. Tähänsaakka keväällä saanut sahan käyntiin. Bensiiniä jää aina tankkiin ja kaasuttineen vaikka miten tyhjentäisi, tämän luulisin aiheuttavan kuivumisilmiöitä.

    Metsuri motokuski

    Itse kaadan bensat pois tankista ja laitan tilalle pienkonebensaa vajaa puolitankkia. Käytän konetta pari minuuttia ja sitten kylmään ulkovarastoon. Ei ainakaan vielä ole käyntiongelmia ollut. Keväällä tankki täyteen normibensaa pienkonebensan päälle ja hyvin on toiminut.

    Jätkä pätkät

    Pienkonebensaa tankissa, käyttelyä ja lopuksi sammutus ryypyllä. Varastointiasento terä hieman ylempänä kuin moottori, ellei vuoda.
    Kyseessä silloin ruotsalaissaha.
    Tilhi pitäisi panna asentoon roikkumaan ja tankki täynnä pienkonebensaa. (täyttöaukko ylimmäisenä)
    Jos kaasutin ei pääse kuivumaan, ei pitäisi olla ongelmia keväällä.

    Raivaaja

    Itse ole tehnyt mitään raivaussahalle kun työmaat ovat loppuneet talveksi. Kylmään varastoon jäävät seisomaan kevättä odotellessa. Eipä ole ollut ikinä mitään ongelmia sahan kanssa tauon jälkeen. Varmasti edellä vastanneet toimineet fiksummin mutta toimii se näinkin, ainakin viimeiset 20 vuotta. Huomisestahan ei tiedä… ja saha on Stihl

    Korpituvan Taneli

    Ostin ensimmäisen raivaussahani 34 vuotta sitten. Vuosiin mahtuu sellaisiakin jolloin sahaa ei ole käytetty ollenkaan. Ainoa käyttöönotto ongelma on ollut kun tilhistä oli ruostunut kytkimen jouset ja kytkin ei toiminut.
    Moottorisahoja on ollut vähän pidemmälläkin tähtäimellä ja samalla, älä tee mitään, säilytysmekanistmilla. Kerran jouduin tulpan vaihtamaan, mutta eikai se säilytyksestä johtunut.
    Huoltomiestäkin on kyllä tarvittu, mutta yleensä kiihkeimmän käytön aikaan.

    Arton ym ohjeet varmaankin ihan hyviä. Jonkinsortin rasvaahan se sylinteri kai ainakin tarvitsisi säilytyksessä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kuusessa ollaan

    Raivurit ja vähemmän käytön msahat on talvehtineet konehallin hyllyllä, raivurit vaakasuorassa. Rasvat pysyneet kulmaihteissa, eiväkä valuneet runkoputken sisälle…ja vanhoin raivureista täytti 16 v. Viimeisinä vuosina viimeinen tankillinen pienkonebensaa ja sitä on jäänyt tankkiin. Aikaisemmin oli aina normibensaa, mutta viimeisten vuosien kokemukset ovat kääntäneet käytön alkylaattibensaan kaikkien pienkoneiden kanssa. Pahin on ollut kesäkäytön skootteri, joka hylkii jo pari kuukautta vanhaa 98E5:stakin loppusyksystä. Sen sijaan briksin moottorinen ajoleikkuri käy ihan kaikilla, mitkä vaan muistuttaa bensaa.

    tamperelainen

    Eipä ole erityisiä talvisäilytysrituaaleja.Usein teen talviraivuutakin,viimeksi viikko sitten moton edellä.On n 20 moottorisahasta ja niiden huonosta säilytyksestä kokemusta.Ei tule mieleen ,että olisi ollut käynnistysvaikeuksia esim 6kk tauon jälkeen,ei ole käytetty kalliita pienkonebensoja,eikä lirutettu öljyä sylinteriin eikä vedelty 1x/kk käynnistysnarusta
    Tuo Briggs-Stratton on kakkiruokainen,jopa 1 -2 vuottavanhat 2-tahtibensat toimii hyvin….

    hiksu

    Mulla on Hondan 4-tahtinen trimmeri/raivuri. Viime talveksi jäi bensat tankkiin, lähti silti kesällä hyvin käyntiin. Öljytkin olis pitänyt vaihtaa ennen säilytystä, sekin jäi tekemättä. No, tänään vaihdoin öljyt. Ohjekirjan mukaan, jos laitetta ei käytetä yli kahteen kuukauteen, pitäisi tyhjentää bensatankki ja kaasutin ja tipauttaa muutama tippa moottoriöljyä sylinteriin. Päällipuolisen puhdistuksen lisäksi pitäisi metalliosat suojata suojaöljyllä.

    Sahapappa

    Raivaussahan säilytystelinettä etsiskelen. Mahtaakohan tuollainen Stihlin teline olla passeli myös Huskulle (545FXT)? Muita ehdotuksia?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 33)