Keskustelut Tekniikka Raivaussahan pakokaasut

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)
  • Raivaussahan pakokaasut

    Erityisesti työkseen raivaavilta kiinnostaisi kuulla, ovatko he huomanneet olotilassaan mitään vaikutusta raivaussahan pakokaasuista. Ulkoilmassahan tuo tuuletus pelaa melko hyvin, mutta kun sahaa päivät pääksytysten, niin luulisi, että pakokaasua tulee jonkin verran hengitettyäkin. Ja jos näin on, niin onko olemassa mitään konstia tilanteen korjaamiseksi?

    Raaka-Aarne

  • 6 m3

    Käytä pienkonebensiiniä, ei katkua niin pahasti.
    Kallistahan se vielä on, mutta joka ei sahaa ammatikseen tuskin tekee vararikkoa.
    Loppui päänsäryt ja nenän tukkoisuus tuon siirroksen jälkeen.

    Kuitupuunkasvattaja

    Olen arton kanssa samaa mieltä. Jos pakokaasuista on ongelmaa, säädöt ovat joko pielessä tai oma 2-tahtisekoitus kaipaa uutta reseptiä. Parempi öljy käyttöön ja öljyn määrä voi tipahtaa seoksessa puoleen.

    Nimetön

    Minä ainakin siirryin pienkonebensaan siinä toivossa että bensa ois sahan käyttäjälle terveellisempää.
    Lainaus Nesteen sivulta,
    Neste-pienmoottoribensiini on kehitetty sellaiseksi, että sen haihtuma ja pakokaasupäästöt aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa sekä käyttäjille että ympäristölle. Tämän vuoksi se valmistetaan vain ja ainoastaan tarkoin valikoiduista rikittömistä, hyvin puristusta kestävistä parafiineistä. Neste-pienmoottoribensiinissä ei siis ole alkuunkaan olefiineja eikä aromaatteja, varsinkaan bentseeniä. Bentseenittömyytensä ansiosta Neste-pienmoottoribensiiniä ei luokitellakaan myrkylliseksi aineeksi.

    Aukusti

    Siirryttyäni valmisbensoihin, olen tullut siihen päätelmään, että saha toimii paremmin kuin itsesekoitetulla. Kesäaikaan pakokaasut pitävät ötökät kauempana. Vain polttiaiset, ne kaikkein pienimmät, puolen millin mittaiset purijat kyllä joskus tulevat kimppuun.

    6 m3

    ”Sunnuntai sahurina” puollan tuota näkemystä.
    Pienkonebensiiniä olen käyttänyt jo 15 vuotta.
    Raivaus saha on ollut talviajat käyttämättä, pienkonebensa tankissaan. Yhtään kaasuttimen kalvoa ei ole tarvinnut vaihtaa. Eikä kaasutintinta putsailla kauden alettua. Startista käyntiin ja menoksi.
    Samaten moottorisahakin saa joskus levätä viikkokausia käyttämättömänä. Ei mitään polttoaine puolen ongelmia siinäkään.

    Eikä myöskään sahan säätöihin ole tarvinnut kajota kertaakaan.
    Menekkiä en ole laskenut, kaikki on palanut minkä tankkiin olen liruttanut.

    6 m3

    Se on makuasia, sanoi kissa kun muniaan nuoli.

    Leevi Sytky

    Aivan turha käyttää valmiita seoksia (pienkonepensaa), mutta omahan on asiansa, joka on niihin hurahtanut.

    Nimetön

    Senverta tyytyväinen minä ainakin olen pienkonebensaan ollut etten takasi lisäaineilla ja etanoolilla lantrattuun pumppubensaan siirry.
    Moottoripyöräilijöitten ja kelkkailijoitten palstalla on kirjoiteltu paljonkin pienkonebensan eduista ja olipa kerran juttu metsurista joka sairasteli autobensalla sahatessa ja pienkonebensaan siirtyessä sairastelu loppui siihen.
    Hintaerokaan ei vaan nykyään ole kovin suuri kun huomio hyvän laatuöljyn hinnan lisän autobensaan.
    Parantaa sahan kestävyyttä, suojaa laakereita seisontajaksoin aikana.
    Moottoripyörissä ja kelkoissa moni käyttää pienkonebesaa seisontajaksoin aikan suojabensana ja kun bensan säilyvyys on moninkertainen autobensaan verrattuna niin käynnistyvyys on varma pitkänkin seisonnan jälkeen.

    6 m3

    Hyvä pointti tuo etanoli, sehän on pesevä ainesosa pistoolibensassa, samaten syö määrättyjä kumilaatuja.

    Ei varmaan ongelma ammattilaisille, enemmänkin omatoimiselle metsänhoitajalle joka ei ulkoiluta sahaa säännöllisesti.

    Leevi Sytky

    Koneviesti testasi sekoitebensoja ja pienkonebensaa. Tulokset oli sitten myöhemmin ilmestyneessä lehdessä. On minulla se lehti, mutta en löytänyt sitä puolimetrisestä nipusta.
    Verkkopalvelussa oli tuloksista kertovan numeron kohdalla ihan muu lehti??? Oliko se nyt Aarre, vai mikä lie ollut.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)