Keskustelut Metsänhoito Raivaussahan kestäminen

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 122)
  • Raivaussahan kestäminen

    Alkaa Stihl 450 olla jo miehen iässä ja mielessä

    käynyt sahan uusiminen.

    Kun ynnäilin sahattuja tankillisia, alkoi epäilyttää tuo vaihdon järkevyys.

    Paljonko tankillisia, hehtaareja tai tunteja olette sahanneet tämän kokoluokan sahoilla, ennen kuin se alkaa olla valmis Pärnäsen korjaamolle ?

  • pihkatappi

    Terän kunto, risujen paksuus ja määrä, raivaajan vauhti ja kaasuvivun käyttö, sekä sahan kunto ainakin vaikuttavat kulutukseen. Eilen meni 4,5 litraa huskun 555:lla 7,5 h oli päivän pituus, eli vajaa 7 tuntia terä pyöri. Oisin sahannut vielä, mutta bensat loppui kesken. Kulutus oli kyllä hiukan korkea, mutta tuolla hiekkatien varressa terä oli kokoajan hieman tylsä.

    Metsänmies

    husku 550xp pohti 460 ja 490 Stilin eroja. Oma mielipide on, että niiden tehoeroa ei käytännössä juuri huomaa muussa, kuin paksua puuta sahattaessa. Painon kyllä tuntee. Molemmista on kokemusta. Itse olen siirtynyt 460 malliin, sillä pärjää mainiosti, kun pitää vaan terän kunnossa. Ostin tänä keväänä uusilla valjailla olevan. Valjaat ovat hyvät, mutta vaativat alussa jonkin verran passailua, että sattuvat kohdilleen. Aiemmatkin valjaat olivat toimivat ja sahoja näkyy olevan myynnissä vielä niilläkin, saa vähän halvemmalla.

    Jätkä

    pihkatappi. Kyllä bensaa ainakin meni rutkasti. Yleensä näyttää olevan, että Gombikannun bensasäiliön kuusi litraa riittää kahdeksi päiväksi ja vielä jääkin sen verran, että kolmantena päivänä tuodaan eri kannulla uutta bensaa, eli ei kiikuteta edestakaisin polttoainetta, vaan kahden kannun taktiikalla mennään.

    Hiekkatien varressa voisi olla yksi apu, jos käyttäisi kovapalateriä. Toinen – erittäin hyvin toimiva ratkaisu on, että pyritään sahaamaan aina niin, että purut lentää tielle päin. Kolmas vaihtoehto on, että järjestetään ne tienvarret artolle, jonka tarvitsee teroittaa terää vain viikonloput.

    Tuohon polttoaineen kulutukseen vaikuttaa ilman muuta terän kunto ja puuston paksuus, mutta myös se, kuinka kaasuliipasin heiluu. Kovat kierrokset eivät sina merkitse kovaa kulutusta, kaasuliipaisin voi joskus olla ihan painamattomana, eli kun sanotaan, kaasua pumpataan niin, että kierrokset eivät laske koko aikana värähtelyalueelle, varsinkaan sen alle.

    R-saha, kuten kaikki polttomoottorikäyttöiset laitteet, ”tykkää” siit, että ne käyvät kuumana. Puhdas palaminen onnistuu vain silloin, kun kone on ihannelämmössä ja silloin esim pakoaukko ja pakoputki eivät karstoitu. Kaksitahtikoneissa tuon mahdollistaa hyvän polttoaineen lisäksi hyvälaatuinen 2-tahtiöljy ja korkeat lämpötilat.

    Tolopainen

    Raivaussahaa ei kannata vaihtaa valjaiden takia, dolmarin valjaita saa 50€:lla ja ne olivat metsälehden testissä parhaat jos oikein muistan. Sellaiset ostinkin viime vuonna eikä ole valittamista.

    arto

    Kolmas vaihtoehto on, että järjestetään ne tienvarret artolle, jonka tarvitsee teroittaa terää vain viikonloput………Meillä niin paljon täällä raivauksia valitettavasti en jouda.  Vimme viikko meni varhaisperkauksilla askelmittarin mukaan 89000 askelta tuli sahan kanssa käveltyä. 3 päivänä keskimäärin 8 tuntia liikettä. viikkotuotos oli yli 8 ha. 2 päivänä reilu 6 tuntia.  mittarina omron.

    Tolopainen

    Päästeleekö Arto paljaalla, vai käyttääkö turhaa terän suojusta hidastamassa työtä. En ole kuullut että terä olisi koskaan hajonnut.

    pihkatappi

    Jätkä, niin meni uskomattoman paljon, ei ole muistini mukaan bensat loppunut kesken päivän. Tänään meni vajaa 4 litraa ja reilu 7 tuntia sahailin rauhallisemmin. Alkaa tarkenemaan täällä Kemijoki varressakin, 19 astetta näytti auton mittari.

    Raivaaja

    Itse tykkään tuosta stihlin 490sta. Onhan siinä painoero 460seen mutta  siihenkin tottuu eikä se ole mitenkään haittaava tekijä. Ennen olen sahannut stihlin 460lla. Tehoero on selvä kun vertaan joskus 2011-2012 (heti silloin kun tuli markkinoille, en muista tarkkaan) ostettuun 460seen jossa ajan patina on voinut jo viedä parhaan terän.  Tuolla 460lla on sahattu jotain 3-4kk vuodessa. Uusia x-treem valjaita en meinaa saada mieleiseksi. Voi olla säätäjässä vika, sahailen vanhoilla valjoilla.

    sitolkka

    Jostain syystä olen aina kokenut raivuuhommat vähemmän kiinnostavana. Sellasta rääseikössä rymyämistä, mutta tehtävä ne on. Pöllinteko on siihen nähen lystiä hommaa.

    husku550xp

    Taimikonhoito on omaa mielipuuhaa, varsinkin jos on oikein tiheä ja hoidot tekemättä. Se on niin mukava nähdä sitten oman työn jälki ja saa samalla nähdä kuinka semmoisesta rääsikkö paskastakin saa ihan ihmismäisen näköisen. Kulutukseen vaikuttaa moni tekijä, mutta mitä itse olen seurannut nuita joilla ne tankit kestää kauan niin niillä on yleensä ollut voimansiirrossa ongelmia. Taas sitten mitkä lauulattaa sahaa kunnolla niin onpahan sahat kestäneet, mutta tankki ei taas kestä kuin sen 1h15min jos on paha kohde. Oma mielipiteeni on että laulattakaa enemmin niitä mitä pärräisitte pienellä kaasulla bensan säästö mielessä.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 122)