Keskustelut Metsänhoito Raivaussahan kestäminen

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 122)
  • Raivaussahan kestäminen

    Alkaa Stihl 450 olla jo miehen iässä ja mielessä

    käynyt sahan uusiminen.

    Kun ynnäilin sahattuja tankillisia, alkoi epäilyttää tuo vaihdon järkevyys.

    Paljonko tankillisia, hehtaareja tai tunteja olette sahanneet tämän kokoluokan sahoilla, ennen kuin se alkaa olla valmis Pärnäsen korjaamolle ?

  • Metsuri motokuski

    Eipä noissa sahoissa sitten hirveitä eroja ole.

    Jätkä

    Huskun Kombikannun Bensiiniosastoon mahtuu 6 litraa ja se on yleensä riittänyt kaksi miestyöpäivää – myös R-sahalla. Kuitenkin olen käyttänyt kahta kannua, eli en tuo metsästä pois polttoainetta muulloin kuin viimeisenä päivänä.

    M-sahassa on pienempi tankki ja se kuluttaa enskassa pari litraa päivässä, eli vakio harvennuksella on ollut neljä tankillista – Tilhillä jopa kahdeksan.

    artolla tuo kolme litraa on ihan mallikas lukema, hänhän pyyhkii joka päivä kuusi tuntia, joten kyllä siellä saha saa rallattaa.

    Olisi kiva kuulla totuus kytkimen ja kulmavaihteen kestosta, koska uskon arton olevan ammattitaitoinen R-sahuri, jolla sahat kestävät, jos ovat tarkoitettu kestämään.

    Raivuriin pätee sama kuin lentämiseen, että ei pidä yrittää lentää hiljaa ja matalalla, jos kone on tehty lentämään kovaa ja korkealla.

    Rane2

    Stihl 490 tankki on litran vetoinen ja Rane jaksaa nykykunnossa joko kolme tai neljä tankillista.

    Kulmavaihde on pitänyt vaihtaa kaksi kertaa mutta kytkin on alkuperäinen.Mielikuva on että ei leikkaa enää niin ärhäkkäästi kuin uutena mikä voisi johtua jo siitä että kytkinrumpu on hiukan sujunut mutta en ole kunnossa olevaa kampetta ruvennut purkamaan.Pitää muistaa välillä kiristää kaasuliipasimen ruuvista kaasuvaijeria että ottaa täydet kierroksetMuuten on pelannut nöyrästi ja vioitta.

    Jätkä

    Mielestäni kytkin pelittää samalla tavalla aina siihen asti, kun särkyy. Kytkimiä on avattu ja korjailtu, jousia poikki, keskiöstä murtunut osa, kengän liukupinnat kuluneet, kenkien kitkapinnat kuluneet vinoiksi, kytkinrumpu kulunut hyvin ohueksi ja venähtänyt. Joskus muinoin kytkinrumpu venähti hyvin soikeaksi ja kytkinkenkä tuli pihalle. Onneksi ei satuttanut ketään.

    Keskipakokytkin kuluu, jos kytkintä luistattaa. Kytkin luistaa herkästi, jos kierroksia ei ole tarpeeksi.

    Neljä tankillista R-sahalla urakkatahdilla sahattuna ei ole vähän. Jos sen jaksaa tehdä, ei kunto ole huono!

    pihkatappi

    Uutena Stihl 460 kulutus on siedettävä, mutta puolen vuoden käytön jälkeen hörppää jo sen 5 litraa päivässä. Kun 555 Husqvarna vie noin 4 litraa ja alaa tulee enempi, helppo päättää millä enimmäkseen sahaa. Jos tuon Stihlin kulutuksen saisi putoamaan pienellä korjauksella, käyttäisin tuota enempi, kun etusormikaasu tuntuu ergonomisemmalta.

    Mulla ei ole koskaan mennyt kulmavaihde hajalle, kytkimiä taas 4 kertaa, jos ei 80 luvulla mennyt kun ei muista. Noita vanhempien huskujen kytkimen jousien katkeamisia on tapahtunut tietysti enempikin. Molemmista 460 stihleistä on mennyt runkolaakerit tai laakeri. 555 Huskun hankin viime vuoden elokuussa ja mitään ei ole vielä hajonnut, noin 500 tuntia tuossa on terä pyörinyt, kun välillä sahaan Stihlillä.

    Metsuri motokuski

    Mikähän sen kulutuksen lisäyksen takana on ? Kannattaisko vaihtaa tai puhdistaa ilmanputsari. Itse en ole huomannut moista kulutuksen hyppäystä. Johtuuko tuo raivuualan lisääntyminen siitä että sinulla ei ole kuin 5 litraa bensaa ja toisella sahaa pitempään kuin toisella ? Muustahan se ei voi johtua.

    Jos tarkoitat moottorin runkolaakerien rikki menoja niin ne eivät juurikaan mene normaalikäytössä jos käyttää hyvää öljyä ja oikean määrän bensan seassa. Mulla on vielä varasahoina vanhoja 450 sahoja joilla on sahattu paljon. Niissäkään ei ole vielä yhtään runkolaakeria mennyt.

    Jätkä

    Neljä kytkintä – se ei sinänsä kerro paljoa, kun ei tiedä, montako sahaa – tai vuotta  – tai hehtaaria on mennyt.

    Se on kuitenkin päivänselvää, että upeasti kiihtyvällä Huskulla sahaava saa – jos ei hallitse hommaa – kytkimen loppuun hyvin nopeasti. Kun terä on kokonaan tai lähes pysähtynyt ja se siitä kiihdytetään hetkessä yli kymppitonnin kierroksille – tai mikä paljon pahempi – isketään puun kylkeen, kun kierroksia on vasta seitsemän, kahdeksan tuhatta, niin kytkin luistaa satoja kierroksia ennenkuin kytkinrumpu on päässyt samaan vauhtiin kuin moottori.

    Kun kytkin sutii jatkuvasti, nousee siellä lämpötila ehkä satoihin asteisiin, jolloin jouset löyhtyvät, rumpu venyy ja kengät pehmiävät, eli ”kytkin palaa”.

    Jokainen, jolla on ajokortti ja ajanut manuaalisella vaihteistolla varustetulla autolla, on jopa autokoulussa opetettu esim risteyksessä ylämäessä opetettu pitämään autoa kytkimen varassa – ilman jarrupoljinta tai käppäriä. Tapahtuu sama ilmiö: kytkin luistaa ja lämpöä syntyy. – EI HYVÄ!.

    Jos jollakulla ammattilais-mallin saha särkyy toistuvasti jostain kohdasta, mutta kavereilla ei lainkaan, niin vika ei ole sahassa, vaan käyttäjässä.

    pihkatappi

    Kulutuksen kasvu on outo ilmiö. Mulla toistakymmentä ilmanputsaria ja vaihdan melko tiheään, että tuosta ei johdu. Työkaveri moittinut kanssa että vanhemmat 460 vie enempi bensaa, kun on tunteja tarpeeksi takana. Onhan tuo minunkin raivuri jo 2,5 vuotta ollut enempi vähempi käytössä, eli takuuajan sahasin lähinnä sillä. Edellisestä meni runkolaakeri heti kuukauden käytön jälkeen ja tästä uudemmasta vasta reilun kahden vuoden käytön jälkeen. Edellisestä meni myös kytkin, tässä uudemmassa ei. On noita runkolaakereita muillakin mennyt ja noissa vanhemmissa oli ilmeisesti paljonkin tuota runkolaakerin pettämistä jo takuuaikana.

    Käytettävyydeltään 460 on kyllä erinomainen, tuohon kulutuksen kasvuun kun löytyisi jostain vinkkiä, niin ostaisin vielä yhden tätä mallia. Noin 55 minuuttiahan tuo tankki kestää, kun uutena menee pitkälti yli tunnin. Raivauksia olen tehnyt työkseni 80 luvulla, 90 luvulla ja nyt viimeiset 3 vuotta ja väli ajalla omissa metsissä niin, että olen sahannut joka vuosi jotain 80 luvun alusta lähtien.

    Jätkä

    Tollolta pitää kysyä vinkkiä, miten Tilhi runkolaakerien kanssa pitää toimia, että ne kestävät. Tollolla kun ne ovat rullalaakerit ja kestävät paljon paremmin kuin oikeissa R-sahoissa.

    Käytettävyys – Jos tarkoitetaan ergonomiaa, on tietty hieman makuasia ja siihen vaikuttaa tietenkin myös käyttäjän ruumiinrakenne, mutta yleisesti Ruotsalaiset on siinä asiassa poikkeuksetta rankattu parhaaseen AAA-ryhmään.

    Tankillisen kesto ( samankokoiset tankit) Tilhissä 55 min. ja Huskussa n. 120 min. tekee lahjomattomasti sellaisen tunteen, että toinen sahamerkki syö bensiiniä korkeintaan puolet siitä, mitä toinen merkki syö. Kun lisäksi tehoa ja ergonomiaa on enemmän, niin herää epäilys, että samassa ajassa toisella tulee satoa enemmän !

    pihkatappi

    Peukalokaasu on Husqvarnassa se pieni miinus, puutuu oikea kämmen ajanoloon. Ja sentakia mielellään sahaa välillä tuolla Stihlillä.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 122)