Keskustelut Tekniikka Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)
  • Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

    Käynnistelin Stihl FS480 -raivaussahaa talven jälkeen. Saha lähti käyntiin, mutta ei ensin reagoinut kaasuun ollenkaan ja sammui nopeasti. Ryyppy päällä kävi, mutta sammui heti, kun ryypyn otti pois. Saha alkoi reagoimaan kaasuun, mutta ei käy juuri yhtään tyhjäkäyntiä. Jätin syksyllä tankkiin pienkonebensaa. Missä vika? Mitä tuolle voisi tehdä?

  • Jätkä

    Minullakin oli virtuaaliraivauussaha jo silloin kun sellaista eivät muut olleet vielä keksineet.

    Viimeinen viaton Tilhi minullakin ollut kolmekymmentä vuotta sitten. Ei sen jälkeen.

    oksapuu

    Heh…

    Itsellä ollut kolme Tilhin 480:stä peräkkäin, eipä noihin ole kaasutinta tarvinnut vaihtaa…

    Kytkinpaketteja on kulunut loppuun 3kpl per. raivuri, eipä muuta remonttia…

    Jätkä

    Kaasutinongelma tuli silloin, kun Pikkutilhiin tuli kiihdytyspumppu. Sama kaasutin tuli myös uusiin 480 – raivureihin.

    Virtain moottorisahaan tuli kerralla varmaan tuhat tilhiä ja noihin malleihin vaihdettiin takuuseen useita satoja kaasuttimia. Kyse oli virheellisestä erästä, ja Arska myi niitä varmaan vuodenpäivät.

    Vika voi tulla ilmi heti, taikka vuosien kuluttua. Selkeä valmistusvika. Maahantuojalla ei ollut kovaa intoa myöntää vikaa, mutta kyllä sekin taipui…

    Tolopainen

    Saattaa jäädä sahat lyhytikäisikisi nykyisellä pienkonebensalla, vielä 80-luvulla suositus oli laittaa neljä prosenttia öljyä bensaan. Kun itse tekee seoksen voi laittaa parasta synteettistä öljyä, jota markkinoilta saa ja hiukan nykyisiä suosituksia enemmän. Mitä lie halpisöljyjä noissa valmiissa seoksissa ja tietenkin minimimäärä.

    Metsuri motokuski

    Tolopainen: Se miksi ei enää tarvii laittaa eikä saa laittaa 4% öljyä bensaan johtuu siitä että nyky öljyt ovat parantuneet niin paljon että tarvittava voitelu saavutetaan pienemmällä seosmäärällä. Sama kehitys on tapahtunut moottoriöljyissä. Ennen vaihtoväli oli 5000 km mutta nykyää jopa pienemmällä öljytilavuudella päästään vähintää 15 000 km:n vaihtoväliin ja joillakin 30 000 km:n vaihtoväliin.

    Se mitä öljyä pienkonebensoissa käytetään ei minulla ainakaan ole tiedossa. Tuotevastuu käsittää myös pienkonebensat ja ne ovat testattu useaan kertaan eri kaksi tahti koneilla. Jos sinulla on eri bensojen valmistajien öljylaadut tiedossa niin voit varmaan informoida täällä eikä pelkästään olettaa jotain…

    Tolopainen

    Kun ei ole tiedossa voi ostaa 4t pienkonebensaa ja sekoittaa itse synteettista 2t öljyä sekaan.

    kuusessa ollaan

    Mielestäni pienkonebensoissa käytetään synteettisiä öljyä, puhtaamman palamisen vuoksi.

    Tolopainen

    Olet oikeassa, tarkistin Nesteen sivuilta, öljy on Nesteen synteettinen biohajoava 2t öljy.

    Jätkä

    Kyllä nuo bensiinin-kaksitahtiöljyn valmistajat vastaavat siitä, että liemien laatu riittää niille koneille, joille ne on tarkoitettukin.

    Tuo huoltoasemilla myynnissä oleva synteettinen öljy ei kuitenkaan ole parasta mahdollista kaksitahtiöljyä, vaan kireissä kiskoneissa käytetään huomattavasti kalliimpia öljyjä.

    Kuitenkin Motogross-kilpailijat varoittivat normaalikäytössä käyttämästä noita öljyjä, mainitsivat, että ne ovat liian peseviä. En tiedä tarkemmin.

    Kuitenkin, jos purkin kyljessä lukee Jonsered, Husqvarna tai Stihl, voin surutta käyttää sitä M-sahoissa.

    Normaalibensassa käytän MAX 2,5 % öljyä – eikä yhtään enempää. Mopoissa on käytetty männän ja sylinterinvaihdon / porauksen jälkeen normaalin tuorevoitelun lisäksi hieman seosöljyä bensan joukkoon = prosentin luokkaa.

    Myös niissä on käytetty pienkonebensaa aika usein. Ei ongelmia sen suhteen.

    Tolopainen

    Husqvarnalla on oma pienkonebensiini, ostamalla sitä saa yhden vuoden lisää takuuaikaa, käytännössä riittää kun ostaa yhden kanisterillisen. Eipä tuota käyttöä pysty mitenkään kontroloimaan.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)