Keskustelut Tekniikka Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)
  • Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

    Käynnistelin Stihl FS480 -raivaussahaa talven jälkeen. Saha lähti käyntiin, mutta ei ensin reagoinut kaasuun ollenkaan ja sammui nopeasti. Ryyppy päällä kävi, mutta sammui heti, kun ryypyn otti pois. Saha alkoi reagoimaan kaasuun, mutta ei käy juuri yhtään tyhjäkäyntiä. Jätin syksyllä tankkiin pienkonebensaa. Missä vika? Mitä tuolle voisi tehdä?

  • Jätkä

    Joopa joo. Siksi pitää käyttää ryyppy päällä.

    Älkää missään tapauksessa milloinkaan menkö venyttelemään kaasuttimen neulan jousta, jos aiotte sen asentaa takaisin paikoilleen.

    Neulan pitävyyden voi mitata huollon painemittarilla, eikä ole kallis toimenpide, jos itsellä ei ole mittaria. Kaikkien koppurakynsien ei pidä mennä kaasutinta avaamaan.

    MaalaisSeppo

    Miksei viimeisenä keinona voi kokeilla jousen venyttämistä? Jos ei tepsi, niin ei häviä mitään. Uusi kaasari sitten tilalle.

    Jätkä

    Jos painemittari näyttää, että neula pitää, on aivan turhaa alkaa purkamaan kaasutinta sieltä suunnasta.

    Vika on kiihdytyspumpussa, eikä jousen venyttely auta mitään.

    arto

    Ei venytys ole pysyvä korjaus vain kokeilu….Hussessa oli zama aikoinaan , meni useita kaasareja romukoppaan sen jousen takia, siksi vaihtoi kaasarin muuhun merkkiin, Kunnostelin niitä uudella neulalla ja jousella sen jälkeen toimi hyvin. Kiinan jousi ei taida kestää montaa vuotta.

    savo’ttamies

    Sen jousen, neulan pitää ja pitää takanaan 1 kilonpaine. Ennen kun kaikki tehtiin kestämään isältä pojalle, neula alkoi vuotamaan  vasta, kun sen kärki kului pilalle tuhansien mottien sahuun jälkeen.

    Uusi-mo,lla sahan kaasutin täynnä nykybensasta syntyvää moskaa talviseisokin jäljiltä.

    Riittää kun puhdistaa kalvot,  metalliverkko sihdin ja poraukset kaasuttajan kurkkuun siitä ruskeasta moskasta ….suttimet takaisin oikeaan asentoon, saha käyntiin ja tarkempi säätö.

    Ilmavaivat tankista kannattaa tarkistaa myös, vuotaako imuletku. saako tankki korvaus ilmaa, onko tankinsuodatin tukossa.

    Uutta kaasaria ei koskaan tarvitse ostaa

    petep

    Ja eikös tässä tapauksessa ollut pienkonebensaa tankissa jonka pitäisi säilyä vaikka kuin pitkään ?

    koillis lappi

    Joka sahoistaan vähä välittää jättää kyllä pienkonepensat kauppaan.Säästyy tyhjän nysväämiseltä.

    Jätkä

    Joka sahoistaan paljon välittää, käyttää niissä vain pienkonebensaa.

    Me olemme muutaman vuosikymmenen verran jäljessä Ruotsin kehityksestä. Siellä on jo viime vuosituhannella käytetty pienkonebensaa, eivätkä siellä sahurit enää muuta käytä.

    Suomalaiset sahakauppiaat tuovat ruotsista Aspenia kuorma-autoilla aina muutamalle kauppiaalle kerrallaan. Neste kun ei ole pystynyt rakentamaan myyntiverkkoaan niin, että pumppubensaa saisi joka asemalta.

    koillis lappi

    Ehkäpä nykyiset sahat on erinlaisia.254 ja 55 huskut ei aspenilla pelitä.

    Kumpiki on ihan kunnossa ja riittää takkapuun sahaukseen vallan mainiosti.Rivarissa paljo mene ja muuta sahaamista juuri ole.

    koillis lappi

    Savottamies jutteli keinuvivusta ja neulasta.Se mitä on joskus pitäny sillä puolen tehdä.Vivun” häntä ”on vähä liian korkealla ja kalvo painaa sen liian aikaisin auki.Kaasari tulvii ja kone hukkuu.Ennen oli nyrkkisääntö.Vivun häntä samassa tasossa kuin kaasarin runko.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)