Keskustelut Tekniikka Raivaussaha

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 56)
  • Raivaussaha

    Minkäs laisia raivaussahoja käytätte? Itsellä käytössä 555fx ja 545fx. 555 pääsääntöisesti käytössä ja on toiminut kuin unelma mutta tämä pienempi ollut murheenkryyni. Kulmavaihdetta ja askeliputkea menee kuin liukuhihnalta välillä tuntun että vaihdan 460stihliin mutta ei oikeen onnistu se liipaisin kaasu.

  • Jätkä

    sitolkka: ”-Ei oikein aukene tuo että miten se prosessori niitä päästöjä puhdistaa. Kerääkö se jotain pienhiukkasia? Mitähän noihin sahoihin vielä lisäisi, että niistä saisi enemmän digiä. Sekun on nykyään niin muotia.”

    Prosessori ei enää sekaannu pakokaasuihin, vaan se säättää seossuhteet sellaisiksi, että haitallisia päästöjä syntyy vähemmän.

    Sahoihin on kehitetty katalysaattoreita, mutta ne eivät yleistyneet, en tiedä onko niitä enää saatavanakaan. Se kyllä sai aikaan ainakin vähemmän käryä, kun hirrenveistäjä sahasi hallissa. Onhan uusissa mopoissakin katalysaattori!

    sitolkka

    Minäkun olen luullut että uudet mopot on jo nelitahteja. Säätää seossuhteet sellaisiksi. Eli ei tee päästöille mitään. Täysin turhaa digiä ja vihreää unelmahöttöä. Meisselillä seossuhteet säädetään työskentelylle otollisimmiksi.

    sitolkka

    Niin hyvää konetta ei olekaan että insinööri ei sitä keksi pilata.

    sitolkka

    Erään hydraulisen laitteen toiminnassa ei ollut koskaan mitään ongelmia. Sitten insinöörit keksivät laittaa siihen tietokoneohjauksen ja sähköä. Muuten täysin sama mekanismi. Laitteesta tuli paljon kalliimpi ja erittäin vikaherkkä ja toiminta paljon huonompi kuin ennen. Mutta kun yksinkertaisiinkin toimintoihin pitää nykyään saada sähköä ja digiä. Monesta yksinkertaisesta hommasta tulee kallista ja aikaa vievää ja erittäin epävarmaa.

    jees h-valta

    Jätkän muistelossa varmaan aika kultaa muistot. Kyllä aivan selvä ero on ainakin Stihlin koneessa kun ajelee muutaman tankillisen. Kyllä piristyy ja selvästi. Kyllähän paikat aina tekeentyy hiukan.

    Jätkä

    Se on niinkin, että luetun ymmärtäminen on joiltakin jäänyt täysin kokematta. Männänrenkaista on ollut maininta, mutta Tollot eivät tajua kirjoitettua, eikä puhuttuakaan sanaa, jos he ovat jo tyhmässä päässään päättäneet, miten asia on.

    Jätkä

    ”Minäkun olen luullut että uudet mopot on jo nelitahteja. Säätää seossuhteet sellaisiksi. Eli ei tee päästöille mitään. Täysin turhaa digiä ja vihreää unelmahöttöä. Meisselillä seossuhteet säädetään työskentelylle otollisimmiksi.”

    Nelitahtiset mopot ovat poikkeuksetta kiinalaisia tai tehty muualla kauko-idässä, paitsi japanissa. Hintaluokka alle tonnin, kun Kunnollinen 2-tahtimopo maksaa kolme tonnia  ja yli…

    kuusessa ollaan

    Kyllä on vahvat uskot kykyihin, jos väittää korvakuulolta tai edes kierroslukumittarin kanssa säätävänsä sahan paremmin kuin koko käyttöalueella eri ulkoisten arvojen mukaan seosta säätävä, oppiva järjestelmä.
    Luulo lienee sitä perua, että mitä kovemmin saha ottaa kierroksia ja kiekuu, sitä paremmin on saha säädetty…vaikka sitten seos olisi niin laiha, että pakoputki punottaa. Mistähän syystä autoissakin on vaan moottoritehot nousseet, vaikka kuutiot ovat pienentyneet? Olisko sitä perua, että tarkalla säätämisellä polttoaineesta otetaan tarkemmin kaikki irti.

    Jätkä

    Oletko alkanut säätelemään prosessoriohjattuja sahojen kaasuttimia? ”Siehän sälli oot”

    Osaan kyllä säätää ammattikäyttöön tarkoitetut kaasuttimet, jos saha lähtee käymään niin, että niistä lähtee maksimitehot ja käyttöominaisuudet ovat parhaat mahdolliset. Tiedän, että 98 % palstalaisista ei siihen pysty. Siksi on heille paras vaihtoehto nykysahoihin yleistynyt elektroninen säätömahdollisuus, jota toki pitää alvariinsa käyttää kalibroinnissa ym huollossa.

    Veikkaan, että aika monen ”sahaajan” palstalla leijuu savupilvi, eikä tankillinen kestä edes tuntia, mutta eipä ole paljoa kertynyt tulostakaan, vaikka pitkää päivää on palstalla teputeltu.

    sitolkka

    Kyllähän se ottaa pattiin lähteä sahaa kalibroimaan jos muuten tavalliseen sahaan osaa kaiken huollon ja korjaukset tehdä. Pöjiä vehkeitä ja rahastusta tuommoinen. Kovasti näkyy puuta karttuvan pinoihin meisselisäädöilläkin ja tankin kestohan riippuu täysin työtahdista. Kellosta sitä ei voi mitata vaan työtuloksesta. Toinen mies liikkuu sahan kanssa aivan eri tahtiin kuin toinen.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 56)