Keskustelut Tekniikka Raivaussaha ja helle

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 134)
  • Raivaussaha ja helle

    Paljonkohan nuita suuttimia kannattaa löysätä kun on nuo +30 helteet tulleet? Meinaa joka saha oikutella tämmöisellä kelillä jopa autotunekin hyytyilee ja moomottaa.

  • arto

    paitsi arto ljutmiilan kainalossa…….En katsokaan neukuun päin. Mulla ihana oman maan nainen. Olen luvannut hänelle kestää ylä ja ala mäet. Ei löydy sellaista naista että saisi minut mukaan……Itse sahailen klo 5-13 nykyisin 7m kuusikkoa siellä varjossa aina. maanantaina se loppuu sitten taas pikkumetsään. Kesämökkejä näkyy ympärillä olevan eli päivällä mennään.

    Jätkä

    Miisun raivurin koneremonttiin: Mielestäni tuossa kertomuksessa ei ole mitään sellaista, joka viittaisi seoksen säätövirheeseen. Jos seos on liian laiha, tai siinä on liian vähän öljyä, on seurauksena männän kiinnileipominen sylinterissä. Lisävaurioita voi tulla muualle, mutta mäntä ottaa joka tapauksessa kiinni ja sen kyllä kuulee.

    Olin kerran keikkamiehenä maatalousoppilaitoksella ja menimme puoliluokan kanssa taimikonhoitoa tekemään. Ihan kiva lämmin elokuinen päivä.

    Nuoret sahasivat nuoruuden innolla, kun reilun tunnin sahauksen jälkeen yksi saha kiljaisi – testailin sitä, kiinni on – Kun toinen saha kiljaisi! Hälytyskello pirahti, mutta kolmas saha ehti napata kiinni ennenkuin saimme hiljaisuuden. Jossain hankintamiehen savotassa käytetty saha saattaa pyöriä 1,5 tankillista öljyttömällä bensalla. Nähty on!

    Bensiinivarastossa oli Jerry-kannuissa bensaa, eikä sitä ollut sekoitettu huoltiksella bensaa haettaessa valmiiksi. meillä on oma periaate, että AINA bensaa otettaessa tehdään seos liikenneasemalla valmiiksi. KOSKAAN ei tuoda moottorisahojen polttoainevarastoon puhdasta bensaa.

    Vastoin kaikkien muiden mielipiteitä sanon kuitenkin, että saha menee samoilla säädöillä läpi vuoden, jos se on kunnon saha. Ei tarvitse muuttaa säätöjä talvipakkasella, tai kesähelteellä. Oikea bensa ja oikea öljylaatu ja -määrä.

    Talvisin kannattaa käyttää talvisarjoja, jos niitä on, teippauksia, ja lisä – porauksia, mutta ei koskaan mitään lisäaineita bensaan. Kesällä aivan varmasti kaikki talvisarjat pois ja luukut kesäasentoon – Heti keväällä, kun kelit sallii.

    Sahakauppias ei läheskään aina ole asiantuntija, hän on vain kauppias, jolla tärkeintä on hyvä voitto bisneksestään. Asiantuntija ei myöskään aina ole sahan käyttäjä. Aihe on niinkin laaja, että se pitää ottaa oikein sydämenasiaksi, jos haluaa siinä menestyä.

     

    Puuki

    Oikea asiantuntija olisi tietysti heti tarkistanut , että polttoaineeseen on lisätty öljyä jo ennen kuin sahat leikkasi kiinni.

    Jätkä

    Kun sama käytäntö on ollut samassa paikassa vuoden sisällä 1 -2 kertaa joka viikko, niin siinä ei Puukin asiantuntemusta pitäisi tarvita. Kun bensaan laitetaan lähes väritöntä oljyä 2 %, jää sen analysointi ilmesesti Puukin taitojen varaan. Aikaa kaksi minuuttia.

    Asiassa lievensi kuitenkin tieto, että noin kymmenen sahaa jäi leipomatta, eli ei mitään oireita.

    MIISU4F

    Mun sahakauppias on myynyt, korjannut ja huoltanut r.sahoja, moottorisahoja, ruohonleikkureita yleensäkin kaikenlaisia pienkoneita yli 40 vuotta.  Hänen liiketilansa on kotinsa yhteydessä. Jonssin edustus mutta on myynyt muitakin merkkejä vuosien varrella ja korjaa sekä huoltaa kaikkia merkkejä ja kaikenlaisia pienkoneita sekä metsäkoneita, maansiirtokoneita yms.

    Siihen aikaan minulla oli 20 litran av-rehupönttö bensakanisterina, joten siitä näki jotta on 2T -öljyt mukana. Laitan ne tankatessa joukkoon. Polar on sinistä/turkoosia. Nykyyään minulla on 20 litran metallinen jerrykannu, niin pitää kahdesti muistuttaa itseään, että öljyt on lisätty ja näkee sen keltaisen kombikannun läpikin hälyvästi, että on tummempaa.

    Sen kerran kun olin huoltikselta ostanut punaista 2T -öljyä, sekoitin vahingossa jäähdytinnestettä unipöpperössä, kun pullotkin oli samanmallisia…kaverini otti bensat ja käytti vanhassa mersussa pikkuhiljaa =D

    MIISU4F

    PS, sahakauppiaani antoi uuden r.sahan sen kiinnileikanneen ja räjähtäneen raivurin tilalle ja lähetti  rikkoontuneen maahantuojalle takaisin. Eli kumpikaan ei liene hävinnyt siinä.  Tapahtumasta on kauan mutta ei tullut mieleen jälkikäteen kysyä, olisiko siinä ollut valuvirhettä tai jotain mutta kovalla helteellä se meni.

    En metsäkoulun käynnin jälkeen itse purkaa tai korjaa noita. Putsaan, vaihdan tulpat ja suodattimet yms,  itse mutta muun olen ulkoistanut. Sahamyyjässäni on vielä yksi hyvä puoli: on tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolellakin sekä tarvittaessa vkl. Aina saa vara-sahan mukaan, jos on pitänyt korjauttaa jotain ja jättämään kalut sinne.

    Jätkä

    Jerry-kannu on oivallinen bensiinikannu. Se on myös laillinen kuljetusväline maantieliikenteessä. Henkilökohtaisesti minulla on kotona 2T- öljyä (ollut aina litran pulloissa ja ostettuna aina sellainen pakkaus kerrallaan) Siitä otan öljypullon mukaan bensikselle. Lirautan viitisen litraa 98 oktaanista, lisään öljyn – puoli litraa – ravistan ja täytän kannuun 20 litraa.

    En vie kotiin pelkkää bensaa muussa, kuin punaisessa jerryssä. Seosbensa on vihreässä. Ruohonleikkuri ja nuorisomänkijä + 4-T mopot toimivat parhaiten pelkällä 98 okt. bensalla.

    Onhan tietty noita Enduro-mopoja, joissa on 2T- moottori, mutta niillä ajelu loppui kuin seinään, kun auton ajokortti meni taskuun.

    Tolopainen

    Jätkä käyttää 2.5% seosta sahassaan. Onko tuohon jokin syy. Jos sahaisin helteellä käyttäisin pienkonebensaa se laskee sahan käyntilämpötilaa. Yleensä aina kiinnileikkautumisen syy on bensiinistä unohtunut öljy.

    Jätkä

    Pienkonebemsan vaikutus käyntilämpötilaan on marginaalinen. Oikeaa öljyä 98 – tai Shellin pover + bensaan tekee yhdistelmän, joka kestää 50 Celcius-astetta kovemman lämpötilan, joten ei huolta murheeseen.

    Kun sahan jäähdytysrivat pitää puhtaana ja käyttää kaasua pumppaamalla,  ( kone jäähtyy tehokkaasti sisältä, kun se pyörii palautumiskierroksilla, jolloin se saa niin vähän bensaa, ettei se pala sylinterissä lainkaan. Siis lipsuttakaa kaasua  malliin Vou-vou- vou- vou…….. Jos talla on koko ajan pohjassa, palaa sylinterissä yli tuhannen asteen lieska käytännössä jatkuvasti.

    rööri roope

    Käy yhtä kuumana kun jätkän kynttilä.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 134)