Keskustelut Tekniikka Raivausasut/vaatteet

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 244)
  • Raivausasut/vaatteet

    Alkaa olla taas se aika vuodesta että kaivellaan ,asusteita käyttöä varten! Millaisia vaatteita käytätte raivaussaha töissänne? Asuja on markkinoilla reilusti joten valinnan varaa ainakin riittämiin! Itse kuitenkin kaipaisin anorakki mallista metsurin takkia markkinoille, muistatte varmaan legendaarisen sini oranssi reiman valmistaman metsurin takin?

  • Tolopainen

    Miten suurkapitalistit värkkäilee noin joutavissa puuhissa, eivätkä käytä aikaansa paremmin esim. allokoi omia sijoituksiaan paremmin tuottaviin.

    jees h-valta

    No eipä se aivan kovin suuri kapitaali ole mutta toiminta heillä kyllä on vakiintunut e-puun käsittelyssä jo vuosikymmenen. Sillä rintamalla vain minun kannonnoston jälkeen ei ollut imua joten suhteellisen vaatimaton kantoerä jäi sijoilleen maatumaan. Kiva pieni mäkitöyräshän siihen näyttää tulevan ojanvarteen. Suojaisa auton parkki nyt kun käyn raivauksella. Nelikon vaatii poislähtöön letukassa päälle kun on tielle nousu senverran jyrkkä.

    Visakallo

    Mikähän siellä Harjavallan suunnalla oikein on, kun tuntuu, että se on kuin toiselta planeetalta, ainakin mitä puunkorjuuseen tulee. Kyllä minä olisin varmaan vaihtanut alaa, jos täällä olisi ollut samanlaista, mitä Jesse on vuosien mittaan kertonut. Nytkin oli korona-vuonna 2020 kymmenen työmaata viidelle eri puufirmalle, ja kaikkien kanssa asiat tapahtuivat täysin sovitusti.

    MIISU4F

    Hyvä juttu Jeeshv, että raivuut etenee.

    Täällä ei raivata enää, oli asuste mikä vain. Tai minä en raivaa. Saattaa jokunen ukkeli jatkaa, jos ei lunta tupruta enempää (taitaa tulla lisää pian). Polvi tässä paranee ja kuntoilu aloitettu. Sairausloma loppui, alkoi lomapäivät ja lomautus sen perään.

    Raivasin eräskin vuosi ennen joulua. Aamulla -6 pakkasta. Kerrospukeutuminen sen mukaan ja sadevaatteet päällimmäiseksi. Valjaat puen sadetakin alle. Lunta oli jo hyvän kymmenisen senttiä puissa ja maassa. Päivällä alkoi uusi lumipyry. Puista putoava puuterilumi ja pakkanen, käynnistinlaite ja naru jäätyi tankkitauolla. Autolle vaihtamaan kuivia fleesejä ym., paksumpia hanskoja rouherukkasten alle, kuiva sadetakki  ja kuiva raivaussaha.  Oli kassi, jonka sisälle laitoin tauoilla raivurin, ettei vallan perä lumetu, pysyi hetken lämpimänä teroituksen ajan.

    Jotenkin tuntui purevalta, tuuli ja pyrytti. Kun lampun valossa viimein lopetin, oli satanut lunta niin, että autolle piti kaivaa lähtöreittiä auki, että pääsi vauhtiin lumesta. Kuivia vaatteita päälle lisää. Auton mittari näyttikin jo -16 pakkasta. Onneksi olin saanut sen palstan loppuun. Silloin tuli kunnon talvi ja se jäi kauden viimeiseksi työpv. Noin se kausi usein loppuukin- ääriolosuhteisiin, jotta nyt riitti!  =D Varsinkin, kun lunta lappaa niin, ettei löydä mihin jätti repun ym varusteet.

    Vaikka vaatteita on kerrastot ja topatut, vaihtaa kuiviin välillä, ei lumen valtaamassa metsässä ole juuri kivaa tehdä raivaussahatyötä täysipäiväisesti. Puista putoava lumi on pahempaa kuin siinä tarpominen. Se on visiirissä ja naamassa, lumi ensin sulaa vaatteiden päälle ja sitten jäätyy, sellainen korppu sitä on jonkun ajan kuluttua =D On sitä monena vuonna sitkuteltu, kun odottanut, jospa lumet sulaa siitä. Mutta kun itse vielä pärjäsi metsässä ja raivurinkin kanssa pärjää kikkaillen, ettei jäädy vaijeri ym, auto saattaa jäädä jumiin. Noita pikkumetsätietä ei avata.

     

    Jätkä

    R-sahasta kannattaisi – ellei ole saanut hankittua talvisarjaa, Käyttää jonkin verran järkeä ja Jeesus-teippiä. Sahan imuilman sisäänotto pitää järjestää niin, että se hieman lämpiää ennen ilmaputsaria. Kaikki kotelon päällä olevat aukot pitäisi teipata tukkoon. Käynnistinkotelon yläosa  (M-sahassa alaosa) , puoliväliin asti tukkoon). Kaasuvaijeriin voitelevaa lukkosulaa tai jopa raakaa pakkasnestettä.

    Imuilmaa varten voi joutua poraamaan ilmareikiä sylinterin kyljestä lämpöiseltä puolelta, ellei niitä ole tehtaalla tehty valmiiksi. Myös jäähdytysilman poistoaukkoon pitäisi värkätä ”patolevy”.

    MIISU4F

    Talvisarjat ja roudarin teippi on olleet käytössä R-sahoissa, kun lämpötilat laskee noin 0 tai alapuolelle ja kelit muuttuu epävakaiksi.  Ilmanoton kesä/talviasento pohjasta viidessä plus asteessa kesäasentoon, alle viidessä talviasentoon.

    arto

    Minulla vaan talviläppä. Lumi Kiteellä. Varakäynnistin repussa. Ei ole tälle talvelle tarvinnut. Lunta yli 25cm maassa puut tykkyä täynnä. Pakkaus keli ihanaa ei kastele.

    Jätkä

    Nuo talviläpät ja teippaukset ovat tarkoitettuja siihen, että ilmanputsari ei huurtuisi, eikä moottori kävisi ”liian” kylmänä. Kun RS:n suurin käyttöaika sopii kesälle, jolloin lämpötila voi nousta jopa yli kolmeenkymmeneen asteeseen,niin talvikäytössä, kun lämpötila on reippaastikin pakkasen puolella, ei sylinterin kylkeen kaivata ainakaan lunta, jota siis tulee ylhäältä puiden oksilta.

    MIISU4F

    Monen tunnin päiviä, arto, teet?

    arto

    Nyt sähköyhtiöllä. 8 tunnin päivä teen. Eli tunti työtä. Linjan siirto tienlaitaan.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 244)