Keskustelut Metsänhoito Raivauksen hinta 285€/ha + alv

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 127)
  • Raivauksen hinta 285€/ha + alv

Paikallisjulkaisussa oli kirjoitettu siirtymisestä kiinteään raivaustaksaan maksimissaan 5 kasvukauden ikäisissä havupuutaimikoissa.

Mites muuallapäin Suomea?

• petep

Itse alan olla yhä enemmän vakuuttunut siitä että parivaljakko ei ole koskaan edes metsässä käynyt.

Tolopainen

Metsäverkko näyttää taimikonhoidon kustannus helpolla kohteella 500€/ ha, jos tuon käyn kolmessa päivässä sahailemassa 1,4ha,  tulee kohtuullinen päiväpalkka Kemerasta. Runkoluku n.4000 todellinen huomattavasti alle, kun lehtipuut on jo raivattu vuosia sitten.

pihkatappi

10 kilometrin kävely raivaussahan kanssa hyväpohjaisessa maastossa on helppo suorite päivässä, mutta yli 10000 pitkää ja järeää runkoa nurin pieneltä alalta on jo raskaampi urakka. Taitaa olla niin että helpot kohteet hinnoitellaan yli ja vaikeat ali ja pitkässä juoksussa tasoittuu ansiot niin että metsuri saa eväät ja bensat hankittua.

Jätkä

Jämsän seudulla kävin sangen usealla MHY:n metsurin työmaalla, joista totesin jatkuvasti, että ne olivat järjestään sitä luokkaa, että MO on jättänyt ne täysin ”herran haltuun”, eikä herra ole niistä huolehtinut, vaikka oikea aika olisi ollut yli kymmenen vuotta sitten.

Kun lehtipuusto on tukahduttanut viljelymateriaalin yli 90 prosenttisesti ja koivujen valtapituus on kymmenen metriä, metsän ollessa niin tiheä kuin voi olla, ei siellä joku sivutoiminen metsänomistaja saisi raivattua kymmentä aaria päivässä.

Jos siinä metsurille tarjotaan 200 €/ ha . niin ei siinä mieli mettä keitä. Puut eivät kaadu itsestään, ellei sahan kahvoissa ole arto, vaan ne on käsivoimin pantava liikkeelle. Jokainen väärään suuntaan kaatuva puu aiheuttaa paljon haittaa työn jatkumiselle.

Umpitiheän alikasvuskuusikon sahaaminen on suhteellisen simppeli homma, kunhan sen tekee oikeassa järjestyksessä ja siten, että kuusenturilas kaatuu näppärästi oikeaan suuntaan auttelematta.

Helpot kohteet MO tekee itse, mutta tosipahat menevät aina MHY:n metsureille.

Tolopainen

Niin pahaa kohdetta ei löydy, että sitä ei saisi moottorisahalla raivattua, aivan turha lähteä tiheikköön pitkän putken kanssa heilumaan. Seuravana vuonna voi käydä parsimassa, jos jotain jäi kaatamatta, ei niin minkäänlainen ongelma, kun tuntipalkkaa ei tarvitse laskea.

Jätkä

Ei tarvite lähteä pitkäputkisella, kun lyhyetkin on jo keksitty.

Niin kauan kun kaadettava puusto on alle kuitupuun koon, R-saha on ylivoimaisen nopea ja helppo vehje, ellei kerätä samalla polttopuuta.

Metsuri motokuski

Kyllä tuo jätkä on oikeassa. Ei se Tolopainen käy että me palkkametsureina sahaillaan moottorisahalla ja sitten seuraavina vuosina käydään parsimassa. Ei oikein liiketoiminta pelaa tuolla systeemillä että omia töitä parsitaan jälkikäteen.

Itse en ole saanut koskaan yhdestäkään raivauksesta 500 euroa/ ha . Maksimi on ollu 400 euroa vaikka metsä on ollut minkälainen. Keskihinta oli viime vuonna 330 – 340 euroa käsittäen kaikenlaista raivausta. Perkaukset halvemmalla reilut 200 euroa ja nuorenmetsänkunnostukset sieltä toisesta päästä.

petep

Teille ei ole vissiin selvillä että Tolopainen on Trolli ja menette vuodesta toiseen sen juttuihin mukaan.

Tolopainen

Minulle on sama millä urakkamiehet raivaa, itse raivaan tiheiköt moottorisahalla ja seuraavana vuonna käyn katsomassa pitääkö ottaa lisää kun ryteikkö on hiukan painunut ja voi mukavasti liikuskella risujen päällä. Aika nopeasti risu tilhillkin katkeaa kun kiekkoja on 15000. Tuo 500€/ha on metsäverkon antama kustannustieto, kai heillä on hiukan korkeammat palvelumaksut, se on eri asia paljonko tekijälle maksetaan työnantajan sivukulut on 60%palkan päälle.

husku550xp

Puhuuko motokuski nyt yrittäjän hinnoista vai palkallisen? Mikä stiili tololla käytössä?

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 127)