Keskustelut Metsänhoito Raivauksen hinta 285€/ha + alv

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 127)
  • Raivauksen hinta 285€/ha + alv

Paikallisjulkaisussa oli kirjoitettu siirtymisestä kiinteään raivaustaksaan maksimissaan 5 kasvukauden ikäisissä havupuutaimikoissa.

Mites muuallapäin Suomea?

• oksapuu

Raivuun hinnasta…

Päivän tarjous oli 360€/ha + alv. Kyseessä helpohko männikön ensiharvennuksen ennakkoraivuu…

Taisi olla joku listahinta…

petep

Vaan jos on sellainen kohde että tekee supermiehenä sen hehtaarin päivässä niin eikös tekijällekin jää siitä jo jotain. Mutta ei taida ihan joka kohde mennä hehtaari/päivä

husku550xp

Itse raivasin suurinpiirtein samanlaista kuin tuossa markulla videossa niin noin 300e+alv maksoivat. Siitä pystyi työmiehelle maksamaan 150e jos on oma saha ja bensat. Kyllä syö miestä nuo hinnoittelut

arto

Saataisi olla työmies tiukassa saada tekemään 150e kyseistä metsää. Itse teen 3 alkavalla hinnalla kyseisiä metsiä. Päivätuotokset ollut 60-90a hujakoilla. Edelinen savotta meni 0.90a päivätuotoksella kesti 2 pv toinen 4 tankin ja toinen 3 tankin päivä.

Jätkä

Vakavasti puhuen: On hyvä, että on edes arto pitämässä metsurien piolta noissa ansiokeskusteluissa. Tosin hänellä työtulokset ovat niin kovat, että moni ”Veijon baarissa” kehuskeleva metsuriksi esittäytyvä joutuu pistämään päljonkin ”Harjavallan lisää” juttuihinsa.

Jos lähdetään taksasta, joka ”alkaa kolmosella” /ha, niin lasketaanpa : Kaksi päivää = 1,8 ha. – !,8 ha x 320 =576 €.  Seitsemän tankillista tuottaa 82 € / tankillinen.

Tankillisessa menee artolta kaksi tuntia tankkauksineen, eli 41 € / tunti.

Sahan osuus vähennettynä jää 28,7 verotettavaksi tuloksi / h.

Tuohon pitäisi metsätyössäkin pyrkiä, työ on kuitenkin suhteellisen rasittavaa, vaikka oikealla asenteella se onkin mielenkiintoista ja tuolla ansiotasolla rentouttavaa.

Pitäisi vain muistaa, että me kaikki emme ole artoja.

husku550xp

Havaitsenko jätkän kirjoituksessa sarkasmia? Kyllä nyt puhutaan jo höpöjä jos 300€ maksetaan palkkametsurille. Tuttu töissä mhy:lä ja tekijät saavat keskimäärin 170-190€.

Jätkä

Lue arton kommentti. Jos se ei pidä paikkaansa, niin tuo oli sitten ”surkasmia”.

Raivaaja

Joo, itse olen tavis mhy metsuri ja tänä vuonna ha taksa pyöri 175-235€ ha. Yksi kohde oli tuo 235€ ha. Seuraavaksi korkein 200€.  Itse olen raivannut lähes 20 vuotta ja korkein ha taksa ikinä on ollut 260€. Olen aina ollut varovainen näissä taksoissa ja pahoissa kohteissa hieman alihinnoitellut taksan. Kuitenkin niin että jonkinlaisen palkan olen itsekin työlleni saanut.  Ainakin ennen olin ns halvan työntekijän maineessa. Nyt kilpailu on kiristynyt ja omista taksoistani on tullut aika normia kaikille. Mutta kyllä mhyn piirissä meilläkin jotkut saa taksan nousemaan sinne 300 euroon.

pihkatappi

Surkeimmissa pöpeliköissä on mennyt varmaan 25 tuntia hehtaarille ja parhaat palat 4 tuntia/ha ja tuntihinta 15 euroa, keskimääräistä hehtaarihintaa itselle en tiedä, mutta vaihteluväli noin 60 – 375 eur/ha. Urakalla tehdessä tuntiansio ollut hiukan parempi, mutta ennakkoraivuut ja pahimmat viidakot menee aina tuntitöinä ja niitä on piisannut. Ja tuleehan noihin kilometrikorvaukset päälle ja epäselvät kuvionrajat on mestari nauhoittanut. Tulee asiakkaalle maksamaan, viidakon kunnostus, varmaan 700 euron luokkaa, mutta onhan tuossa sästynyt varhaisperkaus kulut ja kun taimikonhoitoakin myöhästetty tulee kustannukselle pieni korko :), tosin hyväähän noista ei enää saa.

Jätkä

Kyllä varmasti menee pahimmissa kohteissa helposti 4 – 5 normaalia työpäivää. R-sahalla pidän kyllä maksimipäivänä 4 tankillista oikealla ammattilaissahalla.

Silloin voi räknäillä, paljonko palkkatyönä tehty hehtaari on tullut maksamaan ja kun ottaa huomioon kaikki työn sivukustannukset, niin melkeinpä joutuu ostamaan sen pelastetun metsän niiden kustannusten muodossa.

Toista on Jeessillä, se myy metsäliitolle energiasavottana sen, saa KEMERAT ja kolmekymppiä motilta kantohintaa energiavärkkinä.

Mutta me muut kuolevaiset emme omista MG:tä, joten joudumme aina maksajan paikalle.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 127)