Keskustelut Tekniikka Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 84)
  • Puutavaran jatkokuljetus traktorilla maantietä pitkin tehtaalle…

    Tuossa aikaisemmin Tollo esitti, että traktorikuljetuksissa ei ole mitään mieltä. Nyt hän on tehnyt Jeessit, eli kääntänyt täysin kelkkansa ja ajelee jo sadan tonnin kuormia 15 vuotiaan pelkällä T-kortilla.

    Niinkuin ei olisi vähääkään tolkkua jutuissaan – no eihän niissä ole koskaan – ollutkaan.

  • Rane2

    Kiitoksia savottamies,mutta ei näistä polttoainesäännöksistä ota selvää kaikki poliisitkaan.Partiossahan tunnetusti toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea…

    Tolopainen

    Ei ne poliisille kuulukaan vaan valvonnan hoitaa tulli, jolle kuuluu polttoaineveroasiat ja lainsäädännön tulkinta..

    metsä-masa

    Traktorikuljetus on kilpailukykyinen kaukokuljetuksessa metsästä tehtaalle on n. 50 km :iin asti. Traktorin etuna on paremmat huonontien ominaisuudet ja pienemmät käyttökustannukset.

    Yksityisetsahat työllisti traktorimiehiä siihen asti kun sahat sai raaka-aineen lähempää.

    Jätkä

    Kuitenkin traktorikuljetukseen pitää laittaa liikennetraktori – nopein malli. Isohkolla koneella ja hyvällä perävaunulla. Terveisten ajelulla ei pärjää, kuormaa pitää olla maksimimäärä. Ei se ole maataloustraktori.

    harrastelija

    Kyllähän ne tr-tukkikuormat tien tukkona ovat. Saattaisi suuremmassa määrin muuttua tilanne, jos käytäntö suurenee? Liekköhän noilla liikenne-tr:lla diesel polttoaineena? Löpöllä ajettaessa täytyy olla lisälupa, jos ajaa kolmannen omistamia puita. Itse olen tr-metsäkärryllä polttorankaa ajanut ilman lisämaksuja, koska puut ovat omia.

    Jätkä

    Dieselillä ne ajaa, sehän on varma. Valtran huoltopäällikkö sanoi, että Diesel on tarkoitettu moottorikäyttöön, älkää pilatko traktorien polttoainelaitteita muutaman sentin takia.

    Jos ja kun oikea liikennetraktori paahtaa tiellä, se määritellään siis kulkevan yli 60 km / h – niin sen vauhtia ovat henkilöautoilla mitanneet ja ne kulkevat jopa 80 km / h.

    Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on 80 km / h.

    Se vaan on, että puutavararekka vie paljon enemmän kerrallaan ja siinä on parempi kyyti. (Oletteko ajaneet traktorilla kuuttakymppiä)?

    harrastelija

    Isot liikenne-tr:t menevät sen 60-80 km/h. Niissä nopeuksissa ilman vastus kasvaa toiseen potenssiin ja muut kulkuvastuksetkin ovat eri luokkaa kuin autoilla. Polttoainetta palaa mahottomasti. Oma Valtra menee 40 km/h ja maantieajossa huomaa jo pa-kulutuksen selvän lisäyksen litraa/h.

    Moottorip.öljy on vielä alle euron/l, diesel oli eilen tankatessa 1,259 €/l. Kovalla kulutuksella ero jo vaikuttaa menoissa. Olen ymmärtänyt, että käytännössä mpö ja diesel ovat muuten samoja ainoastaan reagenssiväri on verotuksen vuoksi lisätty mpö:yn.

    Täällä tr:t huristavat maataloustuotteita, koska pellot ovat hajallaan. Myös sorakuormia menee usein ohitse, mutta n. 50 km:n päässä olevat suuret soravarat tulevat kyllä autoilla. Metsäkuljetuksia ei juuri näy. 5-tiellä kun rankakuormaa lähden viemään, niin katson mahd. hiljaisen vrk-ajan, koska itseäkin v***ttaa pian takana olevat autojonot 🙁

     

    Tolopainen

    Jätkä sano sille huoltopälliköllesi, että tarkistaa tietonsa. Moottoripolttoöljy ja diesel ovat sama tuote, polttoöljyyn vain lisätään furfuraaliia, joka värjää sen punaiseksi mutta ei muuta käyttöominaisuuksia.

    Jätkä

    Harrastelija:”-Isot liikenne-tr:t menevät sen 60-80 km/h. Niissä nopeuksissa ilman vastus kasvaa toiseen potenssiin ja muut kulkuvastuksetkin ovat eri luokkaa kuin autoilla. Polttoainetta palaa mahottomasti. Oma Valtra menee 40 km/h ja maantieajossa huomaa jo pa-kulutuksen selvän lisäyksen litraa/h.”

    Kaikkein eniten isossa traktorissa vaikuttaa se, että siellä huippunopeudella kone kiertää ihan tapissa. Pitäisi olla mahdollista ajaa 2/3-osakaasulla tuota haluttua huippuvauhtia.

    Kaveri sahailee sirkkelillä ja pyörittää sitä n. 150 heppasella Valtralla.  Kulutus 25 litraa tunnissa. Toinen sahaa samalla tyylillä , mutta välitys on erilainen – kulutus 12 litraa tunnissa. Me sahattiin keikalla Sataheppaisella Belaruksella ja nopealla perällä: 6 litraa tunnissa. (Belaruksen hevoset ovat selkeästi suurempia kuin muiden hevoset.)

    Valtran huoltopäällikkö oli vain Valtran huoltopäällikkö, siellä talossa ei välttämättä olla aina ajan tasalla polttoaineidenkaan suhteen. Neste teki paskamaisen liikkeen, kun ”salaa” heikensi lämmitysöljyn laatua niin paljon, että siirtymävaiheessa moni traktori hyytyi metsään, kun aurinko meni pilveen.

    Tolopainen

    Traktorissa ei koskaan kannata käyttää kesälaatuista polttoainetta. Siitä tulee vain ongelmia, jos jää pakkasten alkaessa tankkiin ja tukkii suodattimet.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 84)