Keskustelut Puukauppa Puut laniin tieltä vai metsästä?

Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Puut laniin tieltä vai metsästä?

    Viimeisessä Metsälehdessä oli kirjoitus, jossa suositeltiin ajamaan metsän puolelta. Perusteena se, että tie säilyy paremmassa kunnossa.

    Meikäläinen törmäsi tähän ilmiöön äskettäin. Ajokoneen kuski oli ajellut istutettua taimikkoa tien vieressä. Ei tietystikään ilahduttanut.

    Aiemmin on aina ajettu tietä pitkin ja sitten lanattu jäljet, jos tarpeen. Ei ainakaan meidän teille ole jäänyt pysyvää vahinkoa. Lanauksesta on tarvittaessa vastannut puunostaja. Metsän kautta-malli pyrkii siirtämään kulut metsänomistajalle, koska tarvitaan suurempi puuton alue.

    En osaa sanoa sitä, kumpi malli on taloudellisessa mielessä halvempi, mutta tympivää on katsella pilattua taimikkoa.

  • Metsuri motokuski

    Empä muista nähneeni sellaista laanipaikkaa joka olisi koko tilan läpi menevän tienpituinen. Yleensä laani tehdään juuri sen kokoinen kuin hakkuussuunnitelmassa on arvio kokonaiskertymästä. Yleensä minä tahdon tehdä sen alakanttiin jota joudun sitten suurentelemaan hakkuun aikana.

    Laanipaikka tehdään aina siihen mihinkä se kuitunauhoilla on merkattu. Me käytämme sinistä nauhaa tähän tarkoitukseen. Jos harvoin joudutaan paikkaa vaihtamaan niin silloin paikka ei sovellu puuautoille kuormausta varten. Yleensä tuolloin laani on merkitty rinteeseen, risteykseen, ahtaaseen kääntöpaikkaan tai sitten sähkölinjan alle. Näissäkin tapauksissa aina yhteys korjuuesimieheen joka saa hoitaa tiedottamisen eteenpäin.

    kuusessa ollaan

    Mitä enemmän on puutavaralajeja, sitä hankalammaksi käy metsän puolelta purkaminen. Hyvä kompromissi on se, että sallitaan pienempien lajikkeiden purku tieltäpäin ja pääpuutavaralajien metsästä. Silloin vatkaaminen tiellä vähenee, eikä viiden motin koivukuitukasan vuoksi pidä kaataa 10 metriä lisää laanipaikkaa.

    Ja kun kuljettaja hallitsee hommansa, pystyy purkamaan samoilta sijoilta tien päältä neljä laatua, ilman turhaa ajamista.

    Ja jos koneessa on vain ketjuvarustus, silloin jauhautumista tapahtuu vähemmän, myös telamalli vaikuttaa. Pyöreäkulmaiset suotelat jopa taputtavat tien tiiviimmäksi ja kantavammaksi.

    Ei ole yhtä totuutta, kelikin vaikuttaa suuresti. Sekä se, että kone pääsee tielle liittymästä, eikä puilla täytetystä ojasta. Suorittavan kaipaamia liittymiä tehdään valitettavan vähän, periaatteessa jokaisen kuvion kohdalla pitäisi olla jonkinlainen liittymä, myös talvikohteiden pehmeiköillä.

    Ammatti Raivooja

    Mitä jos harvennusleimikko on molemmin puolin tietä? Onko järkeä tehdä molemmin puolin tietä laanit jokaiselle tavaralajille? Laanista tulee kymmeniä prosentteja isompi plus motourat lastaukseen. Murske kuorma maksaa 4 tukkipuuta ni kylmä ainakin järjestäsin lastauksen tieltä. Ja haluaisinpa nähdä minkälainen ajokone muuttaa murskeen liejuksi. Ittellä ajettiin sanotaanko, että runsaasti puuta kääntöympyrän sisältä ja jouduin kaverilta kysymään oliko tukkirekka käyny kun en erottanut kunnolla sen renkaanjälkiä.

    kuusessa ollaan

    Tien muuttaa liejuksi telojen/ketjujen mukana kulkeutuva maa-aines (tai talvitieksi suunniteltu huonorunkoisen tien pinnan puhkeaminen). Ja maa-aineksen kulkeutumiseen vaikuttaa maaperän laatu ja kosteustilanne. Tietyillä maalajeilla (savensekaiset) pyöriin tarttuu julmasti maata ja se purkautuu irti kovapohjaisemmalla tiellä. Taas, tela/ketjumalli vaikuttaa suuresti, sekä niiden sopiva kireys. Liian kireät ketjut ovat todellisia mutapalloja.

    Joskus kun aikoinaan ammatiksi ajoi ajokonetta ja purku oli tieltä, tuli sinne tielletulokohtaa edeltävään osuuteen tuotua pari kuormaa havuja, niihin jäi suurin osa mudasta.

    Olempa yhdellä yrittäjällä nähnyt lavetin perässä karhunterän (hydraulisesti nousevan lavetin peräosassa), jolla koneita työmaalta hakiessaan liippasi tullessaan tien tasaiseksi ja poistuessa lavetin pyörät tiivistivät tasatut raiteet.

    Timppa

    Tietysti on tilanteita ja teitä monenlaisia. Selvennykseksi toteaisin, että meidän kivikkopohjille ei saa syntymään mainittavaa uraa, ajoi siten tiellä ajokone tai rekka. Tietysti ajokoneen telat jotain jälkeä tekevät, mutta normaalitapauksessa niin pientä, että henkilöautollakin pääsee yli, kun vähän hidastelee. Murskettakaan ei normaalisti tarvita. Motokuski tosiaan sanoi, että heillä on yleisohje purkaa kuormat metsän puolelta.

    Metsäkupsa

    Omissa metsissäni aukon kohdalla puut laaniin metsänpuolelta,muutoin tieltä.Tänä syksynäkin hakkuita oli yli kuukauden ja suhteelisen vähin vaurioin tiet kuivan syksyn ansiosta kärsivät.Kun konekuski laittaa vähän havuja uralle,ennen tielle tuloa,ei ropaa paljoa tielle tule.Itse on tykkää vatukkoa puskevista aukoista,joita tällä konstilla tulee paljon vähemmän,kun metsää ja taimikkoa säästyy.

    Risut ym rojun saa helposti käsin ja harava apuna poistettua tieltä,jonka jälkeen lanasin.Jos tiellä on kantavaa tavaraa riittävästi niin homma onnistuu.Multakivennäistiet kyllä vaativat metsänpuolelta pinoamisen,sillä ajokoneen jäljet vesisateen jälkeen liejua ja tie muodoton.

    Pähkäilijä

    Meillä on firman metsissä korjuuohjeissa että aina mahdollisuuksien mukaan metsän puolelta. Samoin tien varsien puuston laitarivistö pitää kaataa pois että tierunko kuivaa kunnolla ja mahdollisia ojituksia varten ei kaiveta kasvavien puiden juuria.

    Ketjujen/ telojen mukana kantautuva lieju jossain vaiheessa vuotta lienee pahin tietä rasittava ongelma. Sitten kun runko kerran pettää on koko hakkuun ajan tie paskana ja kuivuu vasta kello ensi vuonna…

    metsä-masa

    Syksy on todellakin tullut pitkän kuivan kesän jälkeen, Nyt ollaan lähestymässa hankalinta-aikaa kuljettaa puutavaraa laanille ja siitä käyttöpaikoille.

    Kokonais edun mukaista on roudattoman maan aikaan tehä laani metsänpuolelta purettavaksi, kesä korjuussa teille syntyy heti hankalasti krjattavia vaurioita ja on muulle tien käytölle häiriö tekijä.

    Laanin paika suunnitteluun kannattaa uhrata sen verran aikaa ja miettiä, saisko siihen paikan myös tuleville leimikoille, vanhan metsän kohta on monesti laanipaikalle sopiva paikka.

    Päätehakkuita hakkaavissa koneissa on yleensä telat edessä ja takana aina päällä koneen ostosta- vaihtoon.

    Jos on tarvetta sopia toisin se kannattaa mainita kauppasopimuksella.

Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)