Keskustelut Metsänomistus Puusta tulossa fossiilinen polttoaine!

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)
  • Puusta tulossa fossiilinen polttoaine!

    Uusien EU:n luonnosten (jo paperilla) mukaan puu on uusiutumaton energian lähde.
    Tässä muutama esimerkki:
    -uusi metsätie on pahasta, sen alta poistuu puumassaa joka ei pääse enää uudistumaan.
    -Kantojen poltto on yksi pahimmisa synneistä.
    – harventamalla kerätty energiapuu ei täytä kestävän kehityksen mallia, massa poistuu metsästä.
    – avohakkuu on synneistä pahin. laskenta kaavalla puu uudistuu niin hitaasti, että lakelman mukaan puu on uusiutumaton energian lähde.
    -Puun arvokasta sydänpuuta on ”suojeltava” eli sen polttoa kartettava

    Kun, vielä tiedetään nykyinen suhtautuminen turpeeseen, niin mitä jää jäljelle? Tuulisähkö, josta nytkin meidän verorahat valuvat ulkomaille ja jonka tuotanto ei seuraa kulutusta alkuunkaan?
    Onko kivihiili Suomen polttoaine nyt ja tulevaisuudessa? Sillä ainakin varmistetaan, että loputkin rahat Suomesta valuvat ulkomaille.
    Jos puusta tulee uusiutumaton polttoaine, voidaan suomesta ajaa loputkin laitokset alas. Suuntaamalla aiemmin myönnetyt tuulivoiman tukirahat järkevämmin kotimaisen energian tekemiseen ja metsäteollisuuden tukemiseen toisi suomelle niitä paljon kaivattuja veroeuroja. EU:n päätös tällaisenaan olisi katastrofi Suomelle. Se, että asiota on jo paperilla, ei oikein luo uskoa edunvalvonnastamme Eu:ssa
    Viimeinen sammuttaa valot.

  • jees h-valta

    Olen kyllä eri mieltä että uusiutuu hitaasti aukosta lähtiessä. Kyllä minä pystyn kymmenessä vuodessa siihen sata mottia puuta kasvattamaan. Eikö sekään riitä?

    Kantona

    Voin nyt vielä kertoa, että poltin äsken puuta keskuslämmityskattilassa. Ylläolevan kommentin luettuani tuo teko alkoi tuntua jännittävältä. Nyt kun ei enää tarvitse jänskätä tv-luvan tarkastajia ovat puunpolttotarkastajat seuraavia. Alan taas suunnitella kaivurinraaneita pihatielle ja karhunrautoja puutarhaan. Merkittyinä tietysti koska ansoittaminen on kiellettyä. Paitsi ehkä karhuilta visusti suljetulla alueella.

    jees h-valta

    Jos joku kasvattaa vaikka kuusikkoa lähes sata vuotta parin sukupolven voimin voidaan puhua jo fossiilisesta metsästä ja myös omistajasta. Varsinkin jos vielä aikoo polttaa tai poltattaa sen.

    Puun takaa

    Omistaja voi olla fossiilinen, mutta ei kuusikko.
    Pidetäämpä Jesse tosiasoista kiinni.

    kuusessa ollaan

    Meillä suomalaisilla on niin huono itsetunto, että on pakottava tuska saada jotain aikaiseksi ja omaa egoa korotetuksi.

    Vaikka sitten hakattaisiin itseämme ”itsekkyydenvastaisuudesta” kirveellä polvilumpioon, sievä hymy naamalla ja ajatuksella nopelinpalkinnosta. Ja kukas kaiken maksaa, artistipa (kansalaiset) tietenkin. Kaikenkaikkiaan ollaan liian mustavalkoisilla (tummanvihreillä) päätöksillä tekemässä Suomesta todellakin kaupunkiyhteiskunta, Helsingin alueelle on reilussa kymmenessä vuodessa tulossa 800 000 ihmistä lisää. Samaan aikaan väestön määrä ei lisäänny, eli kaikki tulee haja-asutusalueilta.

    On se sitten mukavaa kaikkien katsella pendoliinin akkunoista harmaantuneita ja lahonneita taloja, siinä pajukkoa kasvavien uudistusalojen ja peltojen keskellä.

    ostaamyy

    Rikkidirektiiviasiassa ei ole tarvetta syytellä Suomen vihreitä asia on päätetty ihan muualla.

    Merenkulun rikkipäästötIMO päätös vuodelta 2008
    Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO hyväksyi vuonna 2008 uudet rajoitukset alusliikenteen rikkidioksidipäästöille MARPOL -yleissopimuksen uudistetun ilmansuojeluliitteen (Annex VI) yhteydessä. Rajoitukset ovat globaalia liikennettä tiukemmat rikkipäästöjen erityisalueilla (SECA, sulphur emission control area). Pohjois-Euroopassa Itämeri, Pohjanmeri ja Englannin kanaali muodostavat SECA-alueen. MARPOL -yleissopimuksen uudistettu ilmansuojeluliite tuli kansainvälisesti voimaan 1.7.2010, jolloin SECA-alueella polttoaineen enimmäisrikkipitoisuus tippui 1,5 prosentista 1,0 prosenttiin. Vuonna 2015 raja tippuu 0,1 prosenttiin. Alhaista rikkirajaa perustellaan terveydelle haitallisten pienhiukkasten määrän vähentämisellä. Huomioitavaa on, että asiaa valmisteltiin ennen maailmantalouden lamaa ja raakaöljyn hintojen voimakasta nousua.

    Globaalilla tasolla siirrytään laivapolttoaineen osalta 0,5 prosentin rikkipitoisuuden aikaisintaan vuonna 2020. Voimaantuloa voidaan siirtää IMO:n päätöksellä vuoteen 2025, jos siihen on perusteita vuoteen 2018 mennessä tehtävän polttoaineen saatavuustarkastelun perusteella.

    ostaamyy

    IMO – International Maritime Organization

    Kansainvälinen merenkulkujärjestö, International Maritime Organization (IMO) on YK:n alainen erikoisjärjestö, joka käsittelee teknisiä merenkulkukysymyksiä. Järjestön päämaja sijaitsee Lontoossa.

    IMO:n käsiteltäviin asioihin kuuluvat ennen kaikkea meriturvallisuuskysymykset, merten saastumisen ehkäiseminen, merenkulun oikeudelliset kysymykset ja teknisen avun antaminen kehitysmaille merenkulkusektorilla. Järjestö aloitti toimintansa vuonna 1958 ja siihen kuuluu tällä hetkellä 164 valtiota.

    IMO:n yleiskokous kokoontuu joka toinen vuosi. Lisäksi järjestössä on neuvosto sekä kaksi teknistä pääkomiteaa, jotka ovat meriturvallisuuskomitea ja meriympäristön suojelukomitea. Keskeisiä komiteoita ovat myös juridisia kysymyksiä tarkasteleva juridinen komitea ja teknisen yhteistyön komitea. Näiden komiteoiden lisäksi järjestössä on lukuisa määrä teknisiä alakomiteoita, jotka valmistelevat erilaisia teknisiä kysymyksiä ensisijaisesti meriturvallisuuskomiteassa tapahtuvaa jatkokäsittelyä varten.

    ostaamyy

    Rikkidirektiivi astuu voimaan syvimmän laman aikaan ja sillä on tuhoisat vaikutukset Suomen vientiteollisuuteen. Vähäinenkin tuotanto siirtyy Kiinaan.
    Rahtikustannukset suomenniemelle nousevat niin suuriksi ettei Suomessa pystytä kilpailemaan muun maailman kanssa.

    Tuommoiset säädökset pitäisi ottaa käyttöön koko pallolla yhtä aikaa . Nythän Kiinan pojat porskuttaaa pitkälle 20-lukaa.
    Suurimmat materialivirrat kulkevat Kiinan kautta. Öljy, malmit ja kiinan teollisuustuotteet.

    Puun takaa

    Juuri näin kuten Hiluxi totesi!
    Kilvoitelkaa suomalaiset poliitikot ja mepit Suomen etujen puolustamisessa eikä myyräntyössä kuten tähän asti!

    jees h-valta

    Tämä viimeinen huoli nyt tuntuu hiukan liioitellulta. Jos vaadittaisiin esityksen mukaan metsäsuunnitelma josta voidaan seurata ”ylhäältä” tavoitetilaa ja puuston hakkuusuunnitteita ajatuksella ettei hassata hyvää jalostustavaraa polttolaitoksiin en pidä pahana. Polttoon riittää vähempiarvoista rankaa juuri e-puuharvennuksilta ja latvuksista ja kannon nostoltakin riittämiin.
    Ja kannon nostonkin lievään rajoittamiseen on perusteensa.
    Paljon pahempia on juuri nuo rikkidirektiivit sun muut vientijarrut.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)