Keskustelut Puukauppa Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

  • Tämä aihe sisältää 701 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta, sitten Jovain toimesta.
Esillä 10 vastausta, 561 - 570 (kaikkiaan 701)
  • Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

    Kerroin tällä palstalla viime vuoden lopulla omia tuloksiani puunkorjuun kustannuksista puun pystykaupassa. On aihetta päivittää silloisia tuloksia.

    Tammikuussa esittelin puunkorjuun Lauri-laskurin, jolla on helppo päivittää aiempia laskelmia. Laskuri löytyy verkosta blogistani:  http://laurivaara.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ tai linkillä (https://1drv.ms/x/s!AidL2g8PYhQ4gr9kcJLAz744UeIgjg)

    Laskurin antama päätulos on, että vuonna 2013 puun pystykaupoilla tuhlattiin puunmyyjien rahaa ainakin 500 miljoonaa euroa, noin kymmenen euroa kuutiometriä kohden. Siitä oli noin 400 milj. euroa korkeista korjuun ja kuljetuksen kustannuksista johtuvaa tuhlausta, mikä on noin puolet vuoden 2013 korjuun kustannuksista 787 milj. eurosta.

    Se siitä maailman tehokkaimmasta puunkorjuusta!

    Tulos on lähes käsittämätön ja on yllättänyt minutkin. Aiemmin olen arvioinut, että maataloustraktoreiden käyttö korjuun koneina alentaisi kustannuksia noin 20 prosenttia.

    Onkin aihetta kysyä, kuinka paljon vuoden 2013 kustannuksiin sisältyi muita kuin puunkorjuun kustannuksia eli korruption kustannuksia. Metsäyhtiöt maksavat puunmyyjiltä pidätetyillä rahoilla muun muassa metsäyhtiöiden omistaman tutkimuslaitoksen, Metsätehon kustannukset? Sisältyivätkö nämä yleiskustannusten summaan, joka oli 2,50 €/m<sup>3</sup>?

  • suorittava porras

    Pikkumoto ei tuo autuutta . Se todettiin viimeksi Elmiassa. Kiinnostus niihin hiipuu Ruotsissakin . Kannattavuudesta Suomen puolella on todettava , että kombit ovat häviämässä ja pienemmät koneenvalmistajat ajautuvat yleisesti taloudellisiin vaikeuksiin . Jos homma toimisi , firmat pysyisivät pystyssä. Nyt on tapahtunut kome eri koneenvalmistajan konkkaa lyhyen ajan kuluessa . Joillekin merkeille konkursseja on kertynyt useita vuosien saatossa .

    On mukavampiakin tapoja päästä eroon omaisuudestaan , kun hankkia pikkumoto tai metsävarusteltu maataloustraktori.

    kuusessa ollaan

    Omatoimiseen hakkuuseen tarkoitettuja pikkukoneita ruotsissa käytetään sen vuoksi, että isännät saavat korjattua palstoja, joita ei saa pystykaupalla myytyä. Silloin hankitaan traktoriprosessori ja metsäperävaunu. Tästä syystä muutoin myydyin Valtrankin malli ruotissa on ollut pienin A-sarjalainen.
    Tai sen vuoksi, että isäntä haluaa nimenomaan kevyellä kalustolla korjuun ja on valmis siitä maksamaan heikomman kantohinnan myötä.

    Peruskorjuu tehdään  jopa suomalaisia koneita järeämmällä kalustolla.

    Rane2

    Logman ja Profi valmistivat n.15 tonnin työpainoisia harvestereita joten kyseessä oli ihan normaali yleismoto.Konkursseissa ei siis ole kyse jostain tehottomien ”pikkumotojen”  yleisestä kelvottomuudesta vaan markkinoilta ei ole saatu sijaa  .

    Sen sijaan Porin tehtaan tehoton pikkumoto porskuttaa myötätuulessa.Sopiva markkinarako on löytynyt.

    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/mets%C3%A4konevalmistajien-vauhti-kiihtyy-uusi-enn%C3%A4tys-tekeill%C3%A4-1.182427

    kuusessa ollaan

    Logman ja Profi kaatuivat suurelta osin siihen, että heidän asiakaskunnastaan suuri osa pieniä yrittäjiä, joita on lopettanut paljon. Samaan hetkeen osui uusien päästömääräysten moottoreiden asennus ja testaus koneissa, joka ei ole ihan helppo juttu ollut yhdellekään valmistajalle. Siinä taisi kauppa saada lisäjarrun ja kassat tyhjeni. Ei sampokaan viime vuosina ole hirveää juhlaa viettänyt, mutta yrityksen puimurivalmistus on pitänyt firmaa pinnalla. Ja nyt heillä on kuormatraktorikin mallistossaan, mitä ei esimerkiksi Profiprolla ollut tarjota. Ja Logmannilla taisi taakkaa lisätä fixterin konkurssi, he toimittivat alustakoneet niihin.

    Jovain

    Metsuri motokuski: Hinta on sama kuin urakoitsijalle ja tulee muotoutumaan kauppatavan muutoksen ja kilpailun avautumisen kautta. Korjuun hintaahan emme tiedä, pystykaupassa hinta peritään puun hinnasta, mutta sen verran tiedämme, että korjuu aukolla maksaa kympin luokkaa ja harvennuksella yli kahta kymppiä. Ja on hankintakaupassa kympin verran vähemmän. Ja tarkoittaa sitä, että vaikea tässä yhtälössä on metsänomistajan tai Mhy korjuupalvelun menestyä.

    Muutoksen jälkeenkin puhutaan tienvarsihinnoista. Pääset metsänomistajana samaan rintamaan urakoitsijoiden kanssa ja urakoitsijana pääset korjaamaan (myös) omat puusi. Kysymys ei ole sen kummemmasta, kuin metsäosasto ostajana ja metsänomistaja puun myyjänä, metsänomistajat pääsevät päättämään omasta puolestaan, ottavatko korjuun palveluna, vai toimittavatko puunsa itse tai oman korjuupalvelun kautta tien varteen. Siirrytään laskutusmenettelyyn. Hinnat muotoutuvat kauppatavan muutoksen, avautuvan hintakilpailun ja laskutusmenettelyn kautta. En kuitenkaan väitä, että mentäisiin huonompaan suuntaan.

    On aivan turha selitellä, kun on tämä kilpailun rajoitus olemassa. Pienkonevalmistajien konkurssit tai metsänomistajien konekaluston puuttuminen tmv, ovat suoraa seurausta kilpailun puuttumisesta (Näin ainakin väitän, että myös tällä on vaikutuksensa)

    Rane2

    Tuotehan on kilpailukykyinen.

    Jean S

    Kun tällä palstalla nyt on erilaisia laskuharjoituksia aina silloin tällöin, niin laskisiko joku vähän tällaisen skenaarion kannattavuutta:

    – oletetaan, että Tuppulan kylän isännät perustavat osuuskunnan, jonka tarkoitus on käytännössä ylläpitää yhtä yhdistelmäkonetta ja lavettia ja yhtä suorittavan portaan henkilöä. Osuuskunnalta ostetaan kaikki harvennustyöt ja 50 % päätehakkuiden työstä, eli näiltä osin kaikki tilalliset myyvät pelkkää hankintapuuta.

    – paljonko on riittävä alkuinvestointi

    – paljonko metsähehtaareja (keskimääräisellä kehitysluokkajakaumalla) Tuppulan kylän isännillä yhteensä olisi oltava, jotta yksi suorittava porsas työllistyy alan TESsin mukaisesti (kone seisoo kun kaverilla on vuosiloma).

    – lisäksi osuuskunta voi satunnaisesti palkata esim. työllistettyjä tai nuoria taimikonhoitoon ja istutukseen ja laskuttaa näistä töistä metsänomistajaa.

    Lähtökohtana on, että osuuskunta on varsinaisesti palveluosuuskunta eli sen tavoitteena on tuottaa jaettavaa voittoa osakkailleen muuten kuin saatuna (mahdollisena) hyödyssä puukaupassa.

    Laskelmasta voisi tehdä myös sellaisen version, jossa kapasiteettia rajaavana tekijänä olisi yksi puutavara-auto, jota kuljettaa yksi henkilö ja hinnat ovat tällöin tehtaanportti-hintoja ja kuvitteellinen tehdas on 70 km päässä.

    Tuppulan OSK jää odottamaan vastauksianne.

    Metsuri motokuski

    Jovain kirjoitti:….mutta sen verran tiedämme, että korjuu aukolla maksaa kympin luokkaa ja harvennuksella yli kahta kymppiä.

    Osaatko Jovain yhtään valottaa mistä nuo summat ovat tulleet ? Minulla ei ainakaan ole tiedossa muuta hintaa kuin sopimusneuvotteluissa sovitut urakkahinnat. Jos väittämäsi on totta niin silloin joku subventoi urakkahintoja. Onko se puunostaja tai lopputuoteen käyttäjä siitä en ole varma. Jos verrataan Ruotsin urakkataksoja niin summat ovat samaa luokkaa kuin täällä. Puusta maksettava kuutiohinta voi olla aavistuksen suurempi mutta siellä ei kuoresta makseta niin kuin täällä ja enkä ole varma myöskään heidän puutavaralajeista onko ne samoja.

    Jean S. Laskin eräässä koulutyössä kustannuslaskentaa koneketjulle ja silloin esimerkkilaskennoissa oli seuraavia lukuja: Koneketjulle lasketaan yleensä yhtiöillä  reilut 50 ooo mottia vuodessa jotta se on kannattavaa.  Päätehakkuukoneille tarvitaan jopa kolmin kertainen mottimäärä. On myös sellaisiakin koneketjuja jotka on perustettu jopa 30 000 motille mutta silloin kalusto on sen mukaista eikä ympärivuotista. Laskentakaavioina oli koneyrittäjäliiton tarjoama sovellus. Sen voi aika pitkälle hahmotella myös siten en tiedä yhtään yhteismetsää joka operoisi omalla kalustolla.

    Rane2

    Tjaa,jos kone on yhdessä vuorossa 50 viikkoa kertaa 5 pvä =250 työpäivää.

    50000 m3 jaettuna 250 päivällä  tekisi 200 m3 työvuorossa.

    Ja se kolminkertainen aukkokone vaatisi 600 m3  eli kahdessa vuorossa kumpikin tekisi 300 m3.

    suorittava porras

    Pikkuisen ovat kollegan luvut yläkantissa käytännön tilanteesta . Laskuharjoitusta voisi jatkaa jakamalla maamme vuosittan korjatun puumäärän käytettävien korjuuketjujen määrällä , niin päästään lähemmäs totuutta . Harva koneketju  pystyy hakkaamaan edes aukkoja 50 000 motin vuositasolla , puhumattakaan harvennuksista .Se , että joinakin kuukausina saadaan poikki ja pinoon 5 000m3  /kuljettaja , ei takaa moisia tuloksia koko vuodelle .

    …mutta sitten tuohon Jean S:n pähkäilyyn.

    Yhden neuvon voisin antaa . Asiaan innostuneen kannattaa suunnata koulun penkille ja sen jälkeen viideksi vuodeksi käytännön hommiin kokeilemaan eri vaihtoehtoja . Tällöin vältytään pahimmita virheiltä. Täysin ummikon on turha edes pohtia kaikenmaailman korjuuosuuskuntia. Parempia ja kehittyneempiä mahdollisuuksia on olemassa . Jos konehommiin on kova hinku , työt voi aloittaa KOULUTUKSEN JÄLKEEN hyvämaineisen yrittäjän leivissä ja miettiä kaikessa rauhassa , onko osuuskunta sittenkään se tuottavin vaihtoehto .

Esillä 10 vastausta, 561 - 570 (kaikkiaan 701)