Keskustelut Puukauppa Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

  • Tämä aihe sisältää 701 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta, sitten Jovain toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 701)
  • Puunkorjuun tehokkuuden Suuri huijaus

    Kerroin tällä palstalla viime vuoden lopulla omia tuloksiani puunkorjuun kustannuksista puun pystykaupassa. On aihetta päivittää silloisia tuloksia.

    Tammikuussa esittelin puunkorjuun Lauri-laskurin, jolla on helppo päivittää aiempia laskelmia. Laskuri löytyy verkosta blogistani:  http://laurivaara.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ tai linkillä (https://1drv.ms/x/s!AidL2g8PYhQ4gr9kcJLAz744UeIgjg)

    Laskurin antama päätulos on, että vuonna 2013 puun pystykaupoilla tuhlattiin puunmyyjien rahaa ainakin 500 miljoonaa euroa, noin kymmenen euroa kuutiometriä kohden. Siitä oli noin 400 milj. euroa korkeista korjuun ja kuljetuksen kustannuksista johtuvaa tuhlausta, mikä on noin puolet vuoden 2013 korjuun kustannuksista 787 milj. eurosta.

    Se siitä maailman tehokkaimmasta puunkorjuusta!

    Tulos on lähes käsittämätön ja on yllättänyt minutkin. Aiemmin olen arvioinut, että maataloustraktoreiden käyttö korjuun koneina alentaisi kustannuksia noin 20 prosenttia.

    Onkin aihetta kysyä, kuinka paljon vuoden 2013 kustannuksiin sisältyi muita kuin puunkorjuun kustannuksia eli korruption kustannuksia. Metsäyhtiöt maksavat puunmyyjiltä pidätetyillä rahoilla muun muassa metsäyhtiöiden omistaman tutkimuslaitoksen, Metsätehon kustannukset? Sisältyivätkö nämä yleiskustannusten summaan, joka oli 2,50 €/m<sup>3</sup>?

  • Rane2

    Metsänomistajia ei ole suljettu minkään ulkopuolelle.

    https://yle.fi/uutiset/3-7791937

     

    mehtäukko

    Lauri Vaara: ”Puun siirtokustannuksia syntyy nykyisin siitä, että ensin puu kuljetetaan kannolta autotien varteen metsätraktorilla. Sitten siirtokuljetuksena siitä rautatie- tai vesikuljetukseen tai raskaan kuljetusrekan kuljetukseen raskaan autoliikenteen tien varteen.

    Maataloustraktorilla puu kuljetettaisiin ilman välivarastointia kannolta suoraan kaukokuljetuksen kuormauspaikalle.”

    Entäpä kun siinä maat.rattorissa on todennäköisesti vähintään ketjut? Reki perässä tai telikärri jossa telat tai ketjut jotka romisevat sulalla asfaltilla ?

    Jos/kun leimikko korjataan kokorunkona tai pylvästä? Mitenkä se rytkä vaeltaa maantiellä?

    Puu-auto nostaa sen maat.rattorin nyssäkän 3-4 kouraisulla kyytiinsä…?

    Onkohan tässä nyt todellinen teorian ja käytännön ristiriita?

     

    Timppa

    ”Lauri Vaara: ”Puun siirtokustannuksia syntyy nykyisin siitä, että ensin puu kuljetetaan kannolta autotien varteen metsätraktorilla. Sitten <span style=”font-family: Thread-00001748-Id-0000007f;”>siirtokuljetuksena</span> siitä rautatie- tai vesikuljetukseen tai raskaan kuljetusrekan kuljetukseen raskaan autoliikenteen tien varteen.

    Maataloustraktorilla puu kuljetettaisiin ilman välivarastointia kannolta suoraan kaukokuljetuksen kuormauspaikalle.”

    En kyllä ymmärrä tuota siirtokuljetusnäkemystä.   Kyllä meiltä lähes  kaikki puut lähtevät hakkuutyömaan vierestä rekalla suoraan tehtaisiin tai sahoille.  Jossain määrin UPM kyllä kuljettaa tukkeja Keski-Suomesta junilla mm Lappeenrantaan. Meiltä lähimmälle juna-asemalle on noin 30 km.  Sekö matka pitäisi rahdata tukkeja traktoreilla.  Ohoh.  Kannattaisiko Laurin miettiä sitä kuinka monta traktoria tarvitaan korvaamaan yksi rekka.  Tai sitä kuinka paljon kauemmin ne kalliit junavaunut joutuisivat seisomaan asemalla ja estämään sen käyttöä muuhun tarkoitukseen.  Tai kuinka paljon kauemmin matka kannolta sahalle kestäisi ja miten puutavaran laatu kärsisi.  Tai paljonko yhtiön rahaa seisoisi niissä matkalla olevissa puissa.

    Jätkä

    Ainakin tuo ”jatkettu lähikuljetus”, jota Vaari haikailee, on niin kaukaa menneisyydestä, ettö taisi Lauri-Vaari olla vielä polvihousupoika silloin, kun kuljetuksia traktorilla ”Kannolta tehtaalle” yritettiin järjestää. Kyllähän niitä lyhyellä matkalla tehtiin jonkin aikaa, mutta ei puuta  kannolta tulla hakemaan taktorivetoisilla rekoilla, joihin mahtuu kaksi tukkimittaa peräkkäin.

    Metsässä pyörii oikeat metsätraktorit, eikä niiden kanssa pysty muut vehkeet kipailemaan kuljetuksen tehokkuudessa.

    Tolopainen

    Maataloustraktori se on Vaaran mielestä paras väline kaikkiin metsätöihin. Ei rekan  taksoilla kannata traktorilla puita kuitenkaan ajaa. Mielenkiintosta, kun on riittävästi koulutusta voi unohtaa tosiasiat ja heittää puuta heinää. Siihen suuntaan koko proffaporukka on viimeaikoina mennyt, kun omat suojatyöpaikat on uhattuna, aletaan tehdä oppositiopolitiikkaa ja arvostella hallituksen tai metsäyhtiöden toimintaa. Se että puhuu yliopistossa koko ikänsä pehmosia ei tee kenestäkään minkään alan asiantuntijaa. Näiltä prohvessoreilta puuttuu yhteys työelämään ja jalata eivät vastaa maahan.

    Jovain

    Rane2: Linkkisi metsän omistamisesta ja metsätöiden keskittämisestä on hyvä esimerkki metsänomistajan toiminnasta ja siitä, että tarjolla olevat metsätalouden tuotot voidaan ottaa haltuun ja avata kilpailu. Se kyllä edellyttää kauppatavan muutosta ja sitä että metsänomistajat pääsevät kilpailemaan samoilla ehdoilla ja samoista rahoista urakoitsijoiden kanssa toimittaessaan puita metsäosastolle. Se tarkoittaa toimituskauppaa ja samaa sopimusta eri muodoissaan. Eihän voida ajatella niin, että puiden toimitustavan perusteella metsänomistajat jaetaan kahteen ryhmään, hankintakauppaan ja pystykauppaan. Eihän siinä ole mitään järkeä, ja vielä kun se hankintakauppa on syöty anhittomaksi. Toki toimitetaan tänäkin päivänä toimituskauppana ja jopa tehtaan portille, kuten ilmeisesti tämä Rane2 linkin esimerkki on, mutta myös näin yleisellä tasolla pitäisi päästä samaan kauppa- ja toimitustapaan. Eihän pientoimittajilla käytännössä ole mahdollisuutta ohittaa pystykauppaa ja toimittaa puitansa tehtaan portille asti.

    kuusessa ollaan

    Teoriasta käytäntöön:

    Jos maataloustraktori varustellaan jatkettuun lähikuljetukseen, ei se sovellu maastokuljetukseen ja päinvastoin. Tämä siis nykytekniikalla, entisajan säädökset ja Nuffi vetävällä vinssikärryllä oli hieman eri juttu.

    Pelkässä jatketussa lähikuljetuksessa liikennetraktori varustettuna kunnollisella perävaunulla toimisi ehkä lyhyiden matkojen syöttöliikenteessä, syöttämässä 100 tonnisien terminaalien välisten kuljetusten autoja. Mutta, sekin välikuormaus kustannuksineen on turha.

    Esim. MG Äänekosken tehtaan 6,5 miljoonan kuution puuhuollosta hoidetaan vain alle miljoona terminaalien kautta. Sekin siitä syystä, että yöllä ja viikonloppuisin junat ja autot eivät pysty syöttämään tehdasta riittävän hyvin.

    Jätkä

    Niin! En keksi, millainen perävaunu pitäisi olla, jolla haetaan kannolta 40 kiinnon kuorma ja kuljetetaan se laillisesti maantietä pitkin kuudenkympin nopeudella jopa käyttöpaikalle.

    Kun laitteilla ajetaan tuolla kannokossa ja upottavissa paikoissa oksa- ja latvusläjien päällä, siinä pitää olla kantavat renkaat, vetävät pyörät ja sellainen rakenne, että se on ehjä vielä tielle tultaessa. Sellaista vehjettä ei ole. (Tarkoitan sitä pitkää rekkaperävaunua).

    Maataloustraktorilla metsäkärryllä VOI tulla hyvissä olosuhteissa 10 kiintoa kannolta, mutta sillä yhdistelmällä ei kymmeniä kilometrejä kuljetella, ellei kyseessä ole kotimatka.

    Puuki

    Muutaman kilometrin jatkettu lähikuljetusmatka päätien tms. varteen vois olla kannattavaa ja mahdollista joskus. Siitä jatkokuljetus niillä uusilla isoilla rekoilla.

     

    Jätkä

    Puuki. Silloinkin metsäkärryn pitää täyttää tieliikenteen vaatimukset.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 701)