Keskustelut Puukauppa Puunkorjuun kannattavuus pakkasella

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Puunkorjuun kannattavuus pakkasella

    MT uutisoi, että koneyrittäjät on ahdingossa vaikka sahatavaralla on hyvä menekki. Yhtiöt huonontaa sopimuksia ja pidentää maksuaikoja. Kyllä nyt kannattaisi koneyrittäjien ruveta toimiin. Puunkorjuu seis niin kauan ennen asiat saadaan kuntoon ja järjestykseen. Samassa koskee myös kaukokuljetuksen urakoitsijoita.

  • Puuki

    Kesken sopimuskauden nousseet polttainekulut saattaa olla suurin syy kannattavuusongelmiin.   Työkustannukset on myös nousseet jonkin verran . Maanmuokkauskin  kustansi firman kautta selvästi enemmän kuin vähän aiemmin muualta tulleen urakoitsijan tekemänä , mikä onkin toisaalta ihan tavallista.

    AMMATTIMIES

    EN TIETÄN MIKÄN ON,OKELMA JOS KUIN.E1 PUUN KORJUUN KANATATA,TÄNÄ PÄINÄVÄ KUIN ON,HYVÄT KONET JA VEHKET.KUIN E1 OLE OLTUT,KUNTON PAKASIAKAN ENÄÄN MONIN VUOSIN.MUISTAN KUINKAN TAKAN VUOSINAN,KUIN OLI AAMUNLA MELKEN,40RAATIA PAKASTA PÄIVÄNLÄ,E1 LASKENTUT KUIN 30RAATIIN.TEHTIN HAKUULA TÄYTÄ PÄIVÄÄ,MUISTAN KUINKAN E1 TULTUT TERÄN,KETIU ÖLIY ULOS KANISTERISTAN,JOS E1.LÄNMITÄNYT TULILAN SEKÄN,SAHA PITI LÄNMITÄÄ TAUKON,AIKANAN OLISI MUUTEN HYYTYNTYT.LEUTOT ON TALVIT NYKYJÄN,E1 OLEN IKÄVÄ PAKAS TALVIA.KUIN KUU KAUTEN PITI,JOSKUS YLI 30 PAKASTA.

    Ola_Pallonivel

    Mitään en sopimusten sisällöstä tiedä. Mutta jos ongelma on polttoaineen hinnan vaihtelu, niin eikö siltä kannattaisi suojautua? Laittaa sopimukseen vaikka mukaan jonkun indeksin, jota polttoaineen hinta seuraa? Tai toisinpäin. Taksaa sitten tarkistetaan tarpeen mukaan.

    Rukopiikki

    Ns polttoaineklausuulit on ollu yleinen käytäntö urakointisopimuksissa jo kymmeniä vuosia.

    Tolopainen

    Samoin kaikissa kuljetussopimuksissa on tehty mahdolliseksi hintojen nosto, kun polttoaineiden hinta nousee. Ei Suomessa yritykset ota kustannusten nousua omaan piikkinsä, se on tietämättömien luuloja. Loppukäyttäjä sitten maksaa kaikki kulut ja paljon ylimääräistä kuten sahatvaran hinnassa näkyy, kaikki kustannukset ovat nousseet reippaasti. Joidenkin tuotteiden hinta laskee, esim. kodinkoneiden.

    Puuki

    Sitten syy kannattavuuskriisiin on inflaation ja yleisen hintatason nousu.   Siihen ei riitä vaikka polttoaineen hinnannousulta olisi suojauduttu, kun mm. palkat ja mukut nousee.    Sama ongelma on nyt  lihakarjan kasvattajilla.   Alkutuotanto tehdään kannattamattomaksi,  kun väliportaat nyhtää voitot itselleen.

    Markka-aikana oli pohjoisen tukkipuun ja eteläisemmän hintaero yleensä n. 30 mk (n. 6 nyky €) kuusella, männyllä ei juuri eroa ollut.  Nykyään erot on suurentuneet; molemmilla puulajeilla hintaerot vähintään n. 10 € .    Vaikka pohjoisen päätehakkuiden mänty on yleensä laadukkaampaa, niin siitä maksetaan vähemmän.  Keskimäärin pienemmän ha-kertymän- ja kaukokuljetuskulut kustantaa myyjät.       Konefirmat kustantaa myös itse nousevat kulut.

    Tolopainen

    Kun kävin rautakaupassa edelläni oli asiakas, joka osti kaksi maalattua rimaa pit. 2.7m, kassa sanoi hinnaksi 30€. Ei voi olla totta, että olemme metsäisessä Suomessa. Joudun myymään kiinnon pikkutukkia, jotta saan 30€. Rakennuspuutavara maksaa liikaa ja rakentaminen on liian kallista. Mieletön tehottomuus ja rahastus joka vaiheessa.

    jees h-valta

    Se pikkutukki on hiukan krouvin näköistä sisustusvärkkiä Toloppa. Siitä kyse.

    Tolopainen

    Niihin kyllä silmä tottuu.

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)