Keskustelut Puukauppa Puunhinta 2024

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 717)
  • Puunhinta 2024

<p>Mainoksia yhtiöiltä tuplabonuksista harvennuksille kun teet kaupan vuoden loppuun mennessä ja muita kylkiäisiä. <br />Tiedä tässä , tekiskö kaupan enska ja toka harvennuksista vai odottasko ens vuoden puolelle..?</p><p>Mitä ajatuksia tulee muille palstalaisille?</p>

• Visakallo

Siinä on vain se huono puoli, että joutuu ottamaan hatun kunnioituksen takia päästään kovallakin pakkasella, jos käy nurkan takana vettä heittämässä…

Tolopainen

Ilmeisen pitkään Visakallokin perintöä odotti ja lämpömittarin lukeminen oli päätyönä. Siinä oli aikaa funtsia, mitä alkaa tehdä isona. Kun on varakkaat vanhemmat pitää olla hapon kestävä maksa.

Visakallo

Eipä ole perintönä paljoakaan tullut. Ostamalla olen omistajaksi tullut metsille ja muulle omaisuudelle.

Visakallo

Sen takiahan meikäläinen on joutunut panostamaan tuottavuuteen, ja puu-, ym. kaupoissa pitämään puoliaan. Hyväntekeväisyys on sitten asia erikseen, mutta elinkeinotoiminnasta olen pitänyt sen mahdollisimman kaukana.

Kalle Kehveli

Kalle lähti aivan tyhjästä. Ei ollut maata kuin kynsien alla. Eikä minkäänlaista ”siemenpottua” olla saatu mistään.

Nostokoukku

Ei ole aivan helppoa tyhjästä aloittaa. Minun ei onneksi tarvinnut. Otin kotoa lähtiessä perinnöksi hienon posliinisen kahvimukin. Lisäksi sain aivan hyvän lapsuuden. Opin töitä tekemään ja arvostamaan vähän huonomminkin pärjääviä ihmisiä.

R.Ranta

Sellaiset näkemykset metsätalouden kannattavuudesta ovat arveluttavia ja harhaanjohtavia, että kannattavuus on hyvä kun vuotuiset panostukset ovat keskimäärin vain kymmenesosa tuotoista.

Nappikauppiaskin ajatteli, että hän alkaa itse valmistaa napit, kun tarpeet ja työ napin valmistamiseen maksaa vain sentin ja napista saa myydessä kymmenen senttiä. Kaikki näytti hyvin kannattavalta kunnes hänelle selvisi, että napintekokone maksaa miljoona euroa. Tämän varsin yksinkertaisen tosiasian tälläkin eräiden pitäisi vähitellen oivaltaa. Tämä on se syy, miksi NNA ja korko ovat niin merkityksellisiä.

Metsänomistajan paras kaveri on Metsälehti? Neljännesvuosisata sitten  eräät Tapion toimihenkilöt ja nämä Riikilän mainitsemat kunnianhimoiset tutkijat kävivät aiheesta kiivasta keskustelua ja näytti jo siltä, että jotakin taloudestakin metsäpuolella oltiin oppimassa. Metsälehden olettaisi olevan alan johtava ammattilehti, jonka itsekin pitäisi tilata. Olen nyt neljännesvuosisadan pohtinut tilausta. Jos johtavan ammattilehden käsitys metsätalouden kannattavuudesta on se, että homma on erittäin kannattavaa kun vuotuiset menot ovat vain kymmenesosa tuloista, niin menetin toivoni lopullisesti. Mitään ei ole neljännesvuosisadassa opittu – ei mitään.

Nappikuppiakin jäi pohtimaan, että homma olisin helv.. kannattavaa, mutta mistä vi…ta saisi ensin sen miljoonan??

Visakallo

Kuinka alas olet R.Ranta saanut painettua tuotantokustannukset omassa metsätaloudessasi?

mehtäukko

”..että homma on erittäin kannattavaa kun vuotuiset menot ovat vain kymmenesosa tuloista…” vertailuna on tarpeeksi tarkka, jos mukana verrokkina on olleet yleiset keskimääräiset huomattavasti korkeammat menot. Niistähän muodostuvat mm. epätaloudelliset toimintamenetelmät. Onko jk:n taimettumisen vuosikymmenten odottelu sitä? Tai siitä sitten syntynyt aukkoinen ”taimikko”?

Nappikauppias-vertaus tässä metsätalouteen on ontuva. Tilakohtaisen puunkorjuun koneellistaminenkaan ei ole nappikauppaa, sillä tottahan jokainen laskee ennen investointia toteutunein hinnoin tuloksia ?!

Tolopainen

Metsätaloudessa tuotantokustannus saattaa monilla ostopalstoilla olla pitkästi yli 100% saaduista tuotoista. Metsätalousyrittäjälle on etu huonosta laskutaidosta, säilyy työmotivaatio.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 717)