Keskustelut Puukauppa Puun myyntivero puolitettava

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 95)
  • Puun myyntivero puolitettava

    Nykyinen kolmanneksen puukauppahinnan meno verottajalle on erittäin tehokas jarru puukaupoille ja hoitohakkuille. Siksi on aihetta palata reilut kymmenen vuotta sitten olleeseen käytäntöön muun myyntiveron puolittamisesta, mutta nyt käytäntö tulee tehdä pysyväksi.

    Tätä ehdotin kansanedustajana lakialoitteissani, joiden pohjalta hallitus antoi esityksensä asiasta, mutta poliittisen kompromissin tuloksena määräaikaisena siinäkin puolet ajasta vain puolikkaana. Oma esitykseni oli pysyvä puun myyntiveron puolittaminen, Tätä haluan nytkin.

    Puun myyntiveron puolittaminen on yksinkertainen ja helppo toteuttaa ja sen ymmärtää jokainen. Tätä voi perustella vahvasti kansantalouden hyödyillä, joita metsien hakkuut ja hoitohakkuut merkitsevät kaikkialla ja kaikille elinkeinojen sektoreille myös metsäklusterin ulkopuolella.

    Metsän puun myyntiveron puolittamisesta huolimatta tai juuri sen seurauksena verottaja saa enemmän verotuloja. Näitä tulee työ- ja yritystuloina, kun raha kiertää´koko maassa ja erityisesti maaseudulla ja maakunnissa. Tämä on jopa monen kunnan ja seurakunnan talouden pelastus. Näin väitän. Monet pienyrittäjien palvelutkin säilyvät ja uusiakin voi seurannaisvaikutuksina syntyä, kun ”metsien pankin” rahat kiertävät elvyttävänä ja vuolaana virtana maaseudulla.

    Metsiä voidaan hoitaa paremmin, kun rahaa jää myyjällekin. Metsien pääoma kasvaa ja koko Suomi rikastuu. Siksi esitän maaseudun uuden nousun perusasiaa, puun myyntiveron puolittamista.

  • Metsäkupsa

    Puun hinta määräytyy paljolti tarjonnan mukaan, kun tarjonta kasvaa liikaa hinta laskee, olipa lopputuotteet maailmalla kuinka hinnoissaan. Näin verotuksen puolittamisen hyöty menee  helposti teollisuudelle, samalla uskoakseni ei yhteiskunnan verotulot kasva. Itse olen aikojen saatossa joutunut veroja keskimääräistä enemmän maksamaan. Vähemmillä veroilla olisi mukavampi päästä, mutta uskon verojen vain jatkossa nousevan. Pohjaton sotekaivo on auki rahoitusvajeineen, joten jollainhan sitäkin joudutaan kustantamaan. Velan varassa yhteiskunta viimeiset vuodet pystyssä pysynyt, joten jotain ratkaisuja on tehtävä ennen pitkään.

    A.Jalkanen

    Ehdotukseen sisältyy – jos oikein ymmärsin – kolme oletusta joista emme tiedä pitäisivätkö ne paikkaansa. 1. Oletus että puun hinta pysyisi pääomaveron alentuessa samana, jolloin myyjälle jäisi enemmän tuloa käteen ja myyntihalukkuus kasvaisi. 2. Oletus että teollisuus ostaisi enemmän puuta jos myyntihalukkuus kasvaisi. 3. Menisikö verohelpotusehdotus läpi eduskunnasta, kun metsää käsitellään sijoituksena ja eri sijoitusmuotojen verotus halutaan pitää yhdenmukaisena.

    Tietenkin teollisuus haluaa valmistaa enemmän niitä tuotteita, joissa on paras kate. Heikoin kannattavuus on ollut perinteisesti sahaamisessa, ja toisaalta tukkipuussa suurin tulo myyjälle. Jos puun kysyntää ja myyntihalukkuutta haluttaisiin vahvistaa, pitäisi alentaa myyntiverotusta kauttaaltaan eikä vain kierron alkupäästä? Puun kysyntä on kyllä tällä hetkellä erittäin vahvaa, joten puun hintojen odottaisi nousevan ostajien vahvan tuloskehityksen myötä, ja sitä kautta myyntihalukkuuskin nousee.

    Hakkuurästejä olisi kyllä hyvä purkaa, mutta hallitusti, ettei hiilinielujen riittävyyden kanssa tulisi ongelmia. Niitä tarkastellaan maankäyttösektorilla kokonaisuutena joten jos vaikka turvepelloilla päästöt alenevat, metsää voidaan hakata enemmän.

    Visakallo

    Suomen ongelmana on ajautuminen siirtomaa-asemaan suhteessa meitä rikkaampiin naapurimaihin. Norjalaiset ja ruotsalaiset ovat ostaneet jo huomattavan osan yrityksistämme, ja nykyisten pakotteiden seurauksena näitä ostoja tulee vielä paljon lisää. Yritysten voitot valuvat näin pois Suomesta. Kun samaan aikaan meillä väki vanhenee ja tuottava väestönosa pienenee, tulee yhtälöstä lähes ratkaisematon. Jonkinasteinen valtioliitto Norjan ja Ruotsin kanssa voi vielä nousta aivan vakavasti otettavaksi ratkaisuksi, vaikka se tällä hetkellä ehkä tuntuu vielä hieman kaukaiselta ajatukselta.

    A.Jalkanen

    Kalmarin unioni takaisin! Anne Kalmari voisi alkaa ajaa tätä. Ei siitä kyllä mitään tulisi kun Norjalla ja Ruotsilla on kuninkaalliset… Ruotsin kanssa voitaisiin kyllä yhdistyä aika vaivattomasti.

    Vakavasti puhuen, Visakallo olet siinä mielessä oikeassa että yritysten tarvitsemia pääomia ei meillä ole samassa määrin kuin naapurimaissa. Muutenhan Kemijärven sellutehdaskin olisi jo saatu tulille ihan ite. Toisaalta jos on huolissaan että naapurissa on menestyvämpiä yrityksiä, niiden osakkeita voi ostaa omaan salkkuunsa.

    Kalle Kehveli

    Markkinoiden pitäisi määrätä puun hinnat, valtion siihen suuremmin sekaantumatta. Toiminta edellytykset pitää kuitenkin olla kunnossa.

    Visan kanssa samaa mieltä valtioliitosta, toisaalta jo nyt on EU. Teollisten työpaikkojen suurkato on myrkkyä suomelle, vieläpä ulkolainen omistus vähissä jäävissä yrityksissä kruunaa sen.

    vajaakantti

    Veronalennus synnyttäisi metsää omistamattomissa veronmaksajissa pahaa verta, kannattaneeko rälssiasemaa tavoitella. Myyntiveron alentaminen esitetysti johtaisi luonnollisesti metsän kiinteistöveroon, jotta muutos valtion kannalta voisi  olla neutraali. Puumarkkinahan toimii, kaikille puutavaralajeille on kysyntää, hinta historialliseti tyydyttävä. Miksi korjata ehjää?

    Panu

    Suomessa tehtäviin veronalennuksiin tosiaan tuntuu lähes poikkeuksetta liittyvän se, että jotain muuta veroa nostetaan tai keksitään uusi vero. Verotuksen painopiste vain hieman muuttuu.

    Panu

    Metsätalouden verotuksessa korjaisin ensimmäisenä metsävähennyksen, joka ei toimi ollenkaan loogisesti tällä hetkellä. Kun ostat tilan niin sen tilan osalta vähennettävää olisi puuston ja taimikoiden arvo. Näitä ei pitäisi voida vähentää muiden tilojen puunmyynnistä. Tällä hetkellä ostetaan vaan uusia tiloja, että saadaan hakkuu jollain muulla tilalla lähes verotta. Tämä osaltaan nostaa tilojen hintaa jatkuvasti.

    mehtäukko

    ”…Myyntiveron alentaminen esitetysti johtaisi luonnollisesti metsän kiinteistöveroon..”

    Onko metsä muihin yritystoimintoihin niin verrannollinen, että kahteen kertaan verotus olisi oikein? Puun myynnistä se on kuten tiedämme yli kolmanneksen. Eikö tätä pitäisi myös verrata lähi kilpailijamaiden käytänteisiin?

    Kuten ”lakkoketjussa” on todettua, jos työntekijöillä jalostuksessa on kolmanneksen 1/3 paremmat palkat ja 1/3 lyhyempi työ-aika kuin kilpailijoilla, ollaan heti takamatkalla! Verotuksellako nitistetään omistaminen ja myynti?

    Timppa

    Puun  ostomäärä on riippuvainen tehtaiden kapasiteetista ja markkinoista.   Puun hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan.  Nyt on odotettavissa hyvä kysyntä, kun suuri toimija on poistunut markkinoilta.  Odotettavissa on hintatason vahvistumista.  Kaikki veronalennuspuheet sotkevat markkinoita.  Parempi, että Valtio saa verotuloja ja pitää tiet kunnossa kuin että nuokin rahat siirtyisivät metsänomistajien tileille tai kulutukseen.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 95)