Keskustelut Metsänhoito Puun kaato

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 211)
  • Puun kaato

    Merkitty: 

    Raivaussaha on hyvinkin tuttu laite, mutta moottorisahan käyttökokemukset ovat jääneet melko vähäisiksi. Tämän johdosta pyydänkin mitä nöyrimmin neuvoja ja vinkkejä raadilta. Tuli haltuun entinen Vapon turvealue. Alueen laidassa 3-20 metriä (vaihtelee) tilan rajalta on niin iso oja, ettei sen yli mennä motolla. Tämä turvesuon ja rajan välinen välialue kasvaa paksuudeltaan 15-40 senttistä koivua, minkä alla on virkeän oloinen kuusialikasvos. Nyt tämä yliskoivikko olisi tarkoitus hakata.

    Moto kuulemma yltää ”ronkkimaan”, ilmeisesti ajamalla osittain jäässä olevan ojan päälle suurimman osan puista. Takimmaisia, eli lähimpänä rajaa olevia puita on kuitenkin kaadettava moottorisahalla ojaa kohti, mistä moto sitten yltää niihin. Suunnitelma on, että moto käy ensin tekemässä ne puut, joihin se ylettää. Sitten se menee viereiselle ”pääsavotalle”, jossa sillä mennee aikaa 2-3 päivää. Tällä välin maanomistajan tehtävä on hoitaa tämä moottorisahatyö. Lopuksi moto tulee käsittelemään nämä käsin kaadetut puut. Tämä rajalinja on kaikkiaan 1,6 km pitkä.

    Kysymys oikeastaan liittyy moottorisahan käyttöön ja puun kaatamiseen. Kuinka paksun puun kohdalla kannattaa tehdä kaatolovi? Oman (vähäisen) kokemuksen mukaan tietyn suuruinen puu kyllä kaatuu haluttuun suuntaan tekemällä kaatosahauksesta vähän viettävä haluttuun kaatosuuntaan. Valtaosin kaadettavat koivut ovat pystysuorassa, tai jopa vähän kallellaan kaatosuuntaan nähden. Pitäisikö joku vastasahaus tehdä aina halkeilu-/lohkeamisriskin takia? Suurin osa käsin kaadettavista rungoista lienee paksuudeltaan 15-20 senttisiä, mutta kappaleita on paljon ja aikaa käytössä rajallisesti.

  • Metsänmies

    Visakallo:!KIA = ”Köyhien Ihmisten Auto”

    Näin on. Olen muutaman vuoden ajellut kyseisellä merkillä. On yksi halvimmista autoista. Käyttökulutkin ovat kohtuulliset. Olen päässyt sillä aina sinne, minne on ollut tavoitekin.

    Visakallo

    Kia:lla on kieltämättä ihan kiinnostavia malleja tarjolla. On niitä tullut hieman nuuhisteltuakin. Eikös Kia ollut nyt  joulukuun myydyin automerkki Suomessa?

    Metsänmies

    Joo, niin kuuluu olevan. Jos haluaa halvan auton, ostaa Kian, eikä menetä ajomukavuudessa, eikä luotettavuudessa mitään. Sattui vaan lähes ajamaton yksilö kohtuu hinnalla.

    jees h-valta

    Tuonne aiempaan traktori/kaatohöpinöihin. Ensinkin Valtran turvahytti on kyllä ihan suomessa asiallisesti tehty. Tuskin siellä olsi härrään hättää vaikka onnistuisikin kaatamaan kohti. Mikä käsittääkseni on lähes mahdotonta ainakin minun tekniikallani. Eli kun juontokoura on nostolaitteissa kiinni on aika lähellä traktoria kiinniottopiste. Ja kun lähdet pitopuuta irti lykkäämään ei kai siinä oikein vaihtoehtoja suunnan puolesta ole. Sivulle kaatumisenki saat juontokouralla rajattua. Se menee juste eikä melkein sinne kuin pitää. Ei tietysti koske avotraktorilla touhua eikä huonolla hytilläkään. Mutta sillä nyt ei metsässä muutenkaan mitään tee.

    Tolopainen

    Jessen kaatotekniikkaa ei kannata muiden kokeilla. En ymmärrä tuosta sanaakaan. Miten juontokoura soveltuu konkelon kaatoon. Minusta ei mitenkään. Eihän sillä sivulta päin otetta puunrungosta saa. Kannattaisi edes kerran kokeilla käytännössä itsekin.

    Aimo Jortikka

    Kia e-soul sähköauto näyttäs mielenkiintoiselta, 204 hv, reilu 40 000 euroa. Bensa kun alkaa olemaan kohta päälle kahden euron, niin on alettava katselemaan muita vaihtoehtoja.

    Tolopainen

    Mitäs katiskoja, täällä on alettu esitellä.

    KeMeRat

    JOKON, ON PUT1TA SATUT KADETUKSI? EN T1,ETÄN MITEN KÄYV.

    Edit. VÄRÄ TUNUS

    Visakallo

    Vielä noista traktorin päälle puunkaadoista muistelen sen verran, että konepeltihän niissä yleensä oli lommolla ja sen alla jotain rikki. Ohjaamon laseja sai myös usein vaihtaa ehjenpiin.

    EP

    KeMeRat, väärä tunnus

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 211)