Keskustelut Metsänhoito Puun kaato

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 211)
  • Puun kaato

    Merkitty: 

    Raivaussaha on hyvinkin tuttu laite, mutta moottorisahan käyttökokemukset ovat jääneet melko vähäisiksi. Tämän johdosta pyydänkin mitä nöyrimmin neuvoja ja vinkkejä raadilta. Tuli haltuun entinen Vapon turvealue. Alueen laidassa 3-20 metriä (vaihtelee) tilan rajalta on niin iso oja, ettei sen yli mennä motolla. Tämä turvesuon ja rajan välinen välialue kasvaa paksuudeltaan 15-40 senttistä koivua, minkä alla on virkeän oloinen kuusialikasvos. Nyt tämä yliskoivikko olisi tarkoitus hakata.

    Moto kuulemma yltää ”ronkkimaan”, ilmeisesti ajamalla osittain jäässä olevan ojan päälle suurimman osan puista. Takimmaisia, eli lähimpänä rajaa olevia puita on kuitenkin kaadettava moottorisahalla ojaa kohti, mistä moto sitten yltää niihin. Suunnitelma on, että moto käy ensin tekemässä ne puut, joihin se ylettää. Sitten se menee viereiselle ”pääsavotalle”, jossa sillä mennee aikaa 2-3 päivää. Tällä välin maanomistajan tehtävä on hoitaa tämä moottorisahatyö. Lopuksi moto tulee käsittelemään nämä käsin kaadetut puut. Tämä rajalinja on kaikkiaan 1,6 km pitkä.

    Kysymys oikeastaan liittyy moottorisahan käyttöön ja puun kaatamiseen. Kuinka paksun puun kohdalla kannattaa tehdä kaatolovi? Oman (vähäisen) kokemuksen mukaan tietyn suuruinen puu kyllä kaatuu haluttuun suuntaan tekemällä kaatosahauksesta vähän viettävä haluttuun kaatosuuntaan. Valtaosin kaadettavat koivut ovat pystysuorassa, tai jopa vähän kallellaan kaatosuuntaan nähden. Pitäisikö joku vastasahaus tehdä aina halkeilu-/lohkeamisriskin takia? Suurin osa käsin kaadettavista rungoista lienee paksuudeltaan 15-20 senttisiä, mutta kappaleita on paljon ja aikaa käytössä rajallisesti.

  • Visakallo

    Syksyisin niitä eniten tuli, kun hankintasavotat alkoivat.

    Tolopainen

    Etelän isännillä on varaa tehdä kaikenlaista vahinkoa, täällä pohjoisessa joutuu olemaan tarkempi, kun jaetaan niukkuutta.

    Visakallo

    Vinssit,  reet, metsäkärryt, juontokourat ja maatilakuormaimet olivat maatilakorjaamon vakiasiakkaita.

    Puuki

    Etelän isännillä on varaa tehdä kaikenlaista vahinkoa, täällä pohjoisessa joutuu olemaan tarkempi, kun jaetaan niukkuutta.

    Niinhän se on. Eikä kärryn kaatelukaan ole  jokapäivästä kauraa, kun siinäkin saattaa joskus jotain mennä särki joka pitäisi sitten pajalla ehjätä.      Jos saapi neuvoa niin kannot kannattaa sahata suht. lyhyiksi ,niin ei tarvi niin paljon kuluttaa ajoaikaa kärryn pystyyn nostamiseen.

    Visakallo

    Toisten tekemien vahinkojen korjaamisella tienasi silloin ihan kelvollisesti, ehkä paremminkin kuin niillä senaikaisilla hankintasavoilla.

    Metsänmies

    ”Reva-Leenalla sitä riittää tuota puun kaatoon liittyvää ihmeteltävää!

    Terveisin: TusuMisAki”

    Ketähän Visakallo tarkoittaa?

    Väärä kysymys. Jäi huomaamatta tuo Leenan kommentti .Sorry.

    Tolopainen

    Jouduitko vaihtamaan pakoputken kannatinlaakereita, se on kallis osa.

    Visakallo

    Täällä etelässä ei traktoreissa sellaisia osia tarvita. Toista se on siellä pohjoisessa.

    Kalle Kehveli

    ”Jouduitko vaihtamaan pakoputken kannatinlaakereita, se on kallis osa.”

    Huom! Löytyy vain Kiia:sta.

    Visakallo

    Ei kai sitä kallista osaa voi niissä olla?

    KIA = ”Köyhien Ihmisten Auto”

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 211)