Keskustelut Puukauppa Puun hinta 2023

Esillä 10 vastausta, 661 - 670 (kaikkiaan 808)
  • Puun hinta 2023

Merkitty: 

Metsälehden jutun mukaan harvennuskoivukuidun hinta Keski-Suomessa on jo jopa 36€ pystykaupalla. Hintatilastoissa tuollaisia hintoja ei näy. Minkälaisia hintoja palstalsiset ovat viime aikoina saaneet, erityisesti koivukuidusta? Itselläni viimeisin kauppa oli syksyllä ja siinä koivukuitu oli 20€ harvennuksella, tosin hyvin mäntyvaltainen harvennus. Mäntykuitu sama 20€ + 1€ bonuksia, Pohjois-Savo.

• Visakallo

Toki ravinteitakin lähtee jonkin verran havujen ja kantojen myötä, mutta toisessa vaakakupissa painaa uudistamisen varmuus ja alueella liikkumisen helppous uudistamis- ja raivaustöissä. Kolmella vuosikymmenellä on jo ehtinyt kertyä vertailukohteita samanlaiselta maapohjalta eri vaihtoehtojen muodossa. Kyllä ne alueet, joista on poistettu sekä hakkuutähteet ja kannot, ovat nyt olleet kaikkein parhaiten kasvaneita nuoria metsiä. Hakkuutähteiden ja kantojen osuus leimikon myyntitulosta on jonkin verran vaihdellut vuosien myötä, tässä viimeisimmässä niiden osuus oli n. 12%.

Puuki

Ravinnehävikki näkyy viiveellä suurimmalla osalla kuvioita joista on viety liian paljon hakkuutähteitä.  Kannot ja paksujuuret lahoaa n. 40 vuodessa. Savikoillehan kannonnosto ei sovi ollenkaan.

Visakallo

Puuki: ”Ei tule oksia ja latvuksia yhtä paljon kuin aukolta lähtee ainespuuta.”

Eihän Puuki kysymys siitä tarkkaan ottaen olekaan, vaan puukaupan käytännöistä. Ovat ostajapuolella todenneet käytännön toimivaksi ratkaisuksi, eikä siinä ainakaan minulla ole ollut mitään valittamista.

Petkeles

Topicin nimi on puun hinta 2023.

Voisitteko fägärit kertoa siitä ja jättää tämän muun mussuttamisen?

Visakallo

Petkeles ilmeisesti tarkoittaa omia viestejään? Minä ainakin kerroin tänä vuonna toteutuneesta puukaupasta.

Tolopainen

Aika moni myisi risut ja kannot noilla Visakallon viitekehyksillä, tarkoittaa 30% korotusta tukin hintaan.

vmt

Mikä ihme tuossa on vaikeaa tajuta, että usein hakkuutähteet hinnoitellaan kuusen ainespuukuutioiden mukaan? Esimerkki: 5 €/kuusen ainespuukuutio, jolloin kuusen ainespuun kertymän hakkuulta ollessa 1000 m3, ostaja tilittää 5000 € hakkuutähteistä samalla kun tilittää muutkin hakatut puut. Minulla ainakin on kokemusta tästä toimintatavasta useiden firmojen osalta sekä Uudellamaalla etää Pohjois-Karjalassa.

Tolopainen

Jos näin on tehty 20v sitten enää ei ole mitään tarvetta, kun hakkuutähteiden ja kantojen määrä voidaan mitata ja määritellä yksikköhinta. Eihän noita hakkuutähteitä koskaan kaikkia kerätä ja yleensä odotetaan, että neulaset varisevat. Niissä ne ravinteet pääosin on eikä niistä mitään haketta tule.

Makarov

En ole hakkuutähteitä pahemmin myynyt kun olen ajatellut sitä ravinteiden vaikutusta maaperään ja hinnathan ovat aikaisemmin olleet aika heikot. Omt mailla nyt ei taida vaikutusta olla viekö niitä vai ei niin potku silti riittää. Nyt kun muistelen niin olen tainnut vuosia sitten saada hakattujen kuutioiden mukaan korvauksen tähteistä eräältä sellufirmalta.

Visakallo

Asia on juuri niin kuin vmt tuolla edellä kirjoitti. Mikähän tässä mahtaa Tolopaiselle tuottaa niin paljon ongelmia?  Jos puuta ostavat yhtiöt haluavat toimia niin toimivat ja maksavat hakkuutähteistä ja kannoista kelvollisen hinnan, niin mitä valittamista siinä puunmyyjällä silloin on? Jos 1000 motin kuusikko-aukosta saa ainespuista 75 000 euroa, ja siihen lisäksi vielä hakkuutähteistä 5000 euroa ja kannoista toiset 5000 euroa, eli yhteensä 85 000 euroa (alv 0%), niin mitä valittamista siinä puunmyyjällä silloin on?

Esillä 10 vastausta, 661 - 670 (kaikkiaan 808)