Keskustelut Puukauppa Puun hinta 2023

Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 808)
  • Puun hinta 2023

Merkitty: 

Metsälehden jutun mukaan harvennuskoivukuidun hinta Keski-Suomessa on jo jopa 36€ pystykaupalla. Hintatilastoissa tuollaisia hintoja ei näy. Minkälaisia hintoja palstalsiset ovat viime aikoina saaneet, erityisesti koivukuidusta? Itselläni viimeisin kauppa oli syksyllä ja siinä koivukuitu oli 20€ harvennuksella, tosin hyvin mäntyvaltainen harvennus. Mäntykuitu sama 20€ + 1€ bonuksia, Pohjois-Savo.

• Timppa

Ei ainakaan me innostuta kuusesta.  Sitä istutetaan sinne, missä parhaiten kasvaa.  Johonkin sekametsää ja karuille maille mäntyä.

sikari

Jees: ”Sanoi ettei edes muista koska on viimeksi noin huonoa metsää puinut.” Minulle ei kyllä ole kukaan noin sanonut vaan useimmin toisin päin. Kolme vuotta on aika lyhyt aika tarkastella harvennuksen vaikutusta. Bisneksenä aika huono myydä parhaat harvennuksen hinnalla ja loput kuituna aukon hinnalla?

Mti-98

Tein Kolme viikkoa sitten harvennus kaupat. Kuidut hinnat 29 – 32,5 pystyyn. Lisiä ym sitten vielä päälle.

Panu

Kova hinta, ”Lisiä ym sitten vielä päälle”. Onko joku syy mikset laske lisiä mukaan hintaan? Käsittääkseni lisät on keksitty hintatilastojen vääristämistä varten ja ainakin ne lisät mitä minä olen saanut lisätään suoraan tarjottuun hintaan.

Bonukset on sitten vähän eri juttu kun niitä voi käyttää vain kyseisen firman palveluihin ja mahdollisesti varusteostoihin mutta ainakin itselleni nekin ovat ihan käyttökelpoista rahaa.

Visakallo

Ne erilaiset lisät ovat monisti aivan kauppakohtaisia, joten täällä on parempi puhua vain suoraan maksettavista yksikköhinnoista.

Panu

Mun lisät on olleet puutavaralajikohtaisia, esim. viimeksi mäntykuidulle laitettiin ihan kunnon lisä. Mutta vaikka sama lisä tulisi kaikille puutavaralajeille (kauppakohtainen lisä) niin ei se muuta tilannetta, samalla lailla se on puusta maksettua rahaa.

Vai oletko saanut jotain lisää, joka on vaikka 5000€ koko kaupan päälle?

Visakallo

Onhan sitä saatu joskus paljon enemmänkin. Sehän riippuu aivan kaupan koosta. 100 000 euron kaupasta 5000 euroa on 5 prosenttia, ja puolen miljoonan kaupasta vain prosentti.

Panu

Ehkä ei olisi pitänyt laittaa tuota summaa, jolla yritin havainnollistaa mitä tarkoitan. Mutta jos oikein ymmärsin niin joskus kaupan päälle maksetaan joku könttäsummalisä, itse en ole sellaiseen törmännyt. Loppujen lopuksi samaa rahaa se on sekin ja voidaan jyvittää kantohintoihin.

A.Jalkanen

Metsä Board antoi tulosvaroituksen. Puukaupan kissanpäivät alkavat olla lopuillaan?

Tolopainen

Ei tuo mikään yllätys ole, että huippusuhdanne on ohi. Metsäteollisuuden toiminta on ollut aina syklistä. Aikaisempina vuosina tuo hiukan huonontunut tulos olisi ollut hyvä.

Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 808)