Keskustelut Metsänomistus Puukaupat v. 2019

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 320)
  • Puukaupat v. 2019

Huomasin jossain lehdessä  yksityismetsien puukauppojen määrän. Vähennystä oli hienosti edellisiin vuosiin.  Toivottavasti saadaan tänä vuonna lisää vähennystä 10 – 15%.

Metsien eläimet ja luonnon ystävät kiittävät.

• Aimo Jortikka

Etelä- suomeen on viime aikoina rakennettu ainakin pari isoa laitosta korvaamaan kivihiiltä , jotka nielee yli 40 rekallista haketta kukin joka päivä. Siinä täytyy kaikki risut metsistä kerätä että riittää joka päivälle. Ei ihme että on ostomiehet aktivoituneet. Just tuossa joulun alla yksi soitteli, että oli katsellut ilmakuvista että multakin löytyisi energipuuta. Itse en ollut siitä tietoinen mutta jos näin on niin täytyyhän sitä alkaa miettimään sitten kauppoja.

Visakallo

Aimo J. on ajan hermolla. Juuri näissä energiapuukeskusteluissakin havaitsee, miten erilaisia olosuhteet eri puolilla valtakuntaa ovat. Ymmärrän kyllä, jos jossain päin ei energiapuulle ole kysyntää, niin sitä ei sitten ole, mutta sitä en ymmärrä, ettei olemassa olevaa voi myöntää olevaksi. Lahti on vain yksi esimerkki siitä, että asiat voidaan hoitaa toisin kuin Helsingissä. Lahti on jo lähellä nollapäästöjä, mutta vain 100 km päässä oleva Helsinki ei ole viellä päässyt edes kunnolla liikkeelle. Vastaavia eroja löytyy ympäri valtakuntaa. Olen jo näiden vuosien aikana tottunut, että kertoessani jotain sellaista tekemääni asiaa, joka ei jostain syystä sovi toisen maailmankuvaan, minut on leimattu jopa totuuden vääristelijäksi ja mietsiäni huonosti hoitavaksi. Antaa tulla vain jatkossakin, kyllä eläkeläisen paksu ja parkkiintunut nahka kestää! Tulkaa itse myös paikan päälle tutustumaan metsänhoitooni, jos oma nahkanne sen sietää, monet ovat jo käyneetkin.

pihkatappi

25 eur/m3 taisi olla energiapuun hinta rankana kesä kelpoisen tien varressa täällä, kun puhutaan alle sadan motin pinosta. Kuidut noin 32 euroa. Normi hakkuussa manu työnä tuntuisi että 6 sentistä poikki, motolla tuo loppuosa latvasta tietysti hurahtaa sekuntissa. Jos puutavaralajeja on useita ja aiheuttaa pehmeällä pohjalla ajokoneelle useita ylimääräisiä ajokertoja tai sekakuormia, näkyy tuokin tietysti euroina lopputuloksessa ja urapainumina maastossa. Tuo hinnan ero on kuitenkin huomattavan suuri, että itse teen vain kuitupuut.

Toivotaan ja uskotaan että energiapuun kasvava kysyntä nostaa kuitupuun hintaa koko maassa, toistaiseksi täällä energiaksi ei ainakaan minun kuituleimikkoa kannata tehdä. Ja jos alikasvoksia tai alle kuitukokoista ylipäätään aletaan keräämään, niin manutyössä ei vaan kerkiä noita rangoiksi tehdä ja kokorunkona kasvupaikalle tarpeelliset ravinteet lähtevät suurelta osin. Rahasta suurelta osin kyse ensiharvennus vaiheessa lannoittaminen olemassa olevilla risuilla.

Puuki

Miten se hoituu siellä E-Suomessa maaperävaurioiden välttely e-puu harvennuksilla, kun on niin lauhat kelit ?

jees h-valta

Samalla ajollaahan nuo rangat ja kuidut tienvarteen ajellaan. Ei se kevyt rankatavara paljon lisäraitetta tee. On se kummaa mustamaalausta.

Tolopainen

Eihä siellä Harjavallan metsissä mitään hakkuita vielä ole käynnissä. Eikä tänä talvena tehdä, siitä pitää kelit huolen.

suorittava porras

…ja oliko energiapuukaupasta vasta tarjouskierros käynnissä?Jessekin on tehnyt energiapuukaippoja vuodesta 2013 tähän päivään ,mutta risuakaan ei ole tähän mennessä ko tarkoitukseen suoraan katkennut. Kaikki on kierrätetty kuituna sellutehtaan kautta.

Tolopainen

Milloin Jessen metsät alkavat tuottaa pankkitilille jotakin.

Visakallo

Tänne voi tulla sitten kesällä etsimään niitä energiapuusavotan raiteita kuusikosta. Löytäjä palkitaan!

jees h-valta

Kyllä, tarjous on tuossa vieressä pöydällä ja vartoaa vain minun hyväksyntääni. Hiukan lisää lupasi vielä katsoa tuosta uuden tien varrelta. Männikön harvennusta. Alkuviikosta palaan oston kaas asiaan. Samoin Keskivikkona M-G:n uuden oston kaas metsän Siikaisiin. Alkaa aineistoa kaupoille jälleen kertyä mukavasti. Tuota Tolopan kommenttia en ymmärrä koska metsä on tuottanut jo vuosia rahaa tililleni. Kyllä siellä nytki yhden koreankippanan hinta löytyy. Mutta reserviähän ne vain ja tarpeeseen käytetään (ei koreansekundapelliin) eli metsään pääasiassa. Nytkin tulee kevään uudistukset ja onhan aina joku heräteostoskin mahdollinen.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 320)