Keskustelut Metsänomistus Puukaupat v. 2019

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 320)
  • Puukaupat v. 2019

Huomasin jossain lehdessä  yksityismetsien puukauppojen määrän. Vähennystä oli hienosti edellisiin vuosiin.  Toivottavasti saadaan tänä vuonna lisää vähennystä 10 – 15%.

Metsien eläimet ja luonnon ystävät kiittävät.

• Tolopainen

Energiapuun ostot menee jäihin, kun ei ole pakkasia, ei yhtiöllä ole  varaa ostaa määrättömästi varastoon. Puukauppaa heiluttelee ilmat ja suhdanteet ja välillä on vain laitettava myynnit tauolle Harjavallassakin, vaikka pankkitili pyörii väärin päin. Täysmittainen sota lähi-idässä ja senjälkeen jälleenrakennus olisi piristysruiske hiipuville sahatavara markkinoille. Mutta ei isoja kahinoita enää tule, huntupäät hoidellaan siististä etänä lennokeilla. Voivat valita rauhottuakko vai rauhotetaanko, ei Iran pysty mitään vastusta jenkeille antamaan, kun huuto ei pelota.

jees h-valta

Onhan tuo aivan luonnollista että ostoa varmasti tässä lähikuukausien aikana jarrutellaan. Mutta lämpölaitokset kuitenkin tavaraa läpi jatkuvasti lykkivät joten antaa jarrutella vaan. Aika tulee taas kun puuta tarvitaan sinne lanssiin lisää. Eihän minulla väliä. Vaikka tili pyörisi miten päin saan ensiharvennuksen noista pääalueista kuitenkin. Jotka ovat Metsään. fi:ssä kiireellisinä. Kemeraa saa vuosittain jatkettua. Minulla on ennestäänkin kauppaa vain suoritustaan vailla ettei aivan kovia hätiä mitiä.

Tolopainen

No hyvä, ehdin jo huolestua, että miten ahtaalle olet itsesi laittanut. On sitä muutakin elämää kuin epuuhakkuut.

jees h-valta

Mikäs vika e-puuhakkuissa on? Ei se minua ainakaan ahdista jos saan saman kuutiohinnan kuin enskassakin ja lisäksi myös lepistä, haavoista,pihlajista, pajuista, joita sillä palstalla on runsaasti. Ainakin yksi ojanvarsi on molemminpuolin leppää aivan täys.

Visakallo

Valtakunnassa on suuria alueellisia eroja tässäkin asiassa, mutta minä voin ainakin suoraan sanoa, että toimivat energiapuumakkinat ovat olleet puuntuottajan kannalta paras asia, mitä viimeisen 15 vuoden aikana on metsätaloudessa tapahtunut, enkä ole mielipiteeni kanssa yksin.

Tolopainen

Jos kuluton indeksirahasto tuottaa 15% vuodessa, miksi haaskata aikaa ja rahaa metsien parissa. Siitä ei tule kuin rupia tiettyyn paikkaan,  kun energaipuuta myy. Ei tsosin kuitupuustakaaan enää mitään saa, kun hinnat rojahti.

Visakallo

No, onko yhdeksän allekirjoituksen teko ollut kovin iso vaiva ja ajanhukka?

Tolopainen

Ei sitä rahaa voisi lahjoittaa vaikka pelastusarmeijalle  mieluummin suurpääomalle.

Visakallo

Onhan sitä toki tullut lahjoitettuakin erilaisiin hyviin hankkeisiin.  Kyllähän 60 000 euron energiapuutulosta aina ihan mielellään jotain lahjoittaakin.

Visakallo

Energiapuusta saamiini tuloihin pitäisi toki laskea mukaan myös yksi säästynyt raivauskerta. Jokainen voi siinä käyttää omaa hehtaarihintaansa ja kertoa se 46:lla.  (ha) Olen ollut tyytyväinen energiapuukauppaan, koska raha on tullut suurelta osalta sellaisesta puusta, joka oli ennen kustannus. Myös 430 euroa kemeraa / ha on aivan kelvollinen lisä.

Joskus tuntuu aika kohtuuttomalta valitus, mitä metsänomistajilta kuulee. Tämä on ollut työtä ja yrittämistä siinä kuin mikä muu homma hyvänsä, omine iloineen ja vastoinkäymisineen. Kun 47 vuotta kestäneen työ- ja yrittäjäuran aikana tuli tehtyä n. 10 erilaista hommaa, voi jotain vertailujakin jo tehdä.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 320)