Keskustelut Metsänomistus Puukaupat v. 2019

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 320)
  • Puukaupat v. 2019

Huomasin jossain lehdessä  yksityismetsien puukauppojen määrän. Vähennystä oli hienosti edellisiin vuosiin.  Toivottavasti saadaan tänä vuonna lisää vähennystä 10 – 15%.

Metsien eläimet ja luonnon ystävät kiittävät.

• jees h-valta

Onko taimikkorästien purku sitten suurta savotointia? En ainakaan aiemmin taannoin lyhennetyllä työviikolla joutunut tuosta minkäänlaisiin selvityksiin. Metsäni olen TE-keskukselle jo silloin ilmoittanut eikä kuulemma vaikuta korvauksiin.

Jätkä

Jeessi:”Kyllä edelleen nuo elkeet on ajatuksena kuin Jätkä yllä meinaa. Hän on nyt todella kartalla!”

Jätkä on aina kartalla!

Visakallo

Kyllä Jesse voi hoidella omia metsiään lomautuksen aikana. Olin viimeksi vuosituhannen vaihteessa palkattuna työntekijänä, ja meidät lomautettiin pariksi kuukaudeksi. Silloin jouduin valittamaan vakuutusoikeuteen asti, koska ansiosidonnainen päivärahani evättiin metsänomistuksen takia. Vetosin valituksessani, siihen, että minut oli vuosia aikaisemmin hyväksytty työttömyyskassan jäseneksi ja jäsenmaksut oli hoidettu sinnepäin. Toisenana seikkana vetosin eri omaisuusmuotojen epätasa-arvoiseen kohteluun ansiosidonnaisen työttömyysturvan osalta. Voitin jutun ja siitä syntyi ennakkopäätös.

Miikkam

Vähän aihetta sivuten. Itsellä innostus metsän ostamiseen lähti siitä, kun palkkatöissä näytti talvet hiljaisilta ja lomautukset joka vuotisilta. Ajattelin sitten että olisipa hyvä olla lomautuksen ajaksi jotain hyödyllistä tekemistä. Taimikonhoitoa ja ehkä hankintasavottaakin. No päivääkään ei ole tarvinnut lomautettuna olla, vaan eipä tuo harmitakkaan.

jees h-valta

Mutta kyllä on ollut aivan ensiarvoisen tärkeää olla metsät olemassa! Ensinkin päivä metsässä ja yö tosiaan sen perään nukuttuna. Toiseksi, nyt sillä saa talouspuskuria aikaan myös. Eli rauhoittava elementti myös niiltä osin. Minulla on käynyt sinällään loistava tuurikin että kun nyt oli syytä saada sujuvaa kauppaa vaihtui osto huomattavasti juohevampaan suuntaan. Toivottavasti vanha osto ei lue tätä, ihan asiallinen kaveri mutta kokoajan kumma jarru päällä. Nyt on tehty kauppoja aloista joita ei silloin tehty, ehdotuksista huolimatta. Myös sellaisesta jota en edes ehdottanut.

A.Jalkanen

Ei kannata työvoimatoimistossa kertoa metsätöistään niin pääsee vähemmillä selvityksillä. Oikeus ansiosidonnaiseen tulee aiemmista palkkatöistä ja siitä että on työmarkkinoiden käytettävissä.

suorittava porras

Talouspuskuria todellakin tarvitaan  ,jos työttömyys iskee ja syö nykyisen ahdingon lisäksi aikanaan ansaittua eläkettä. Jos työmarkkinat eivät sattuisikaan kutsumaan ,kannattaa metsä kunnostaa hyvään iskuun ,jotta sieltä on mitä ottaa ,kun tarve kasvaa. Tähänastinen eläkekertymäkin kannattaa käydä vilkaisemassa ennen,kun suinpäin heittäytyy ansiosidonnaiselle tai ryhtyy toteuttamaan epävarmoja bisnesideoita . Molemmat tilanteet syövät ahnaasti eläkepottia.

Koivunkaataja2

Minä oon toiminut erinlailla kuin suorittava tai visa.Elikkä oon jatkanut lehmien pitoa ja kymmenkertaistanut määrän.

Mitä arveletta onko tämä kannattanut?

Koivunkaataja2

18 ja 19 vuosina  puukaupaa 3500m3

kim1

Anneli…,taitaa niin olla että netissä kun nykyjään asiat hoidetaan,niin on osio missä kysytään metsä omaisuudesta…,ilmeisesti työmarkkina tukeen vaikuttaa metsätila koko ,ja kuntakohtataisesti lasketaan laskennallinen tuotto..,voin olla väärässä…,mitä täh..,mutta liitonkorvauksiin ei vaikutapätkän vertaa..,ja jos pelaa varman päälle niin ei tee isoja hankinta hakkuita,vaan myy ziljoona mottia pystykaupalla…,sitten taitaa olla myöskin sillain,että jos olet ikäsipuolesta oikeutettu ns.eläke putkeen…,mitä esim.Jesse taitaa olla…,niin metsä ja pääomatulot eivät vaikuta ,vaikkakyseinen henkilö olisi ainoastaan työmarkkina tuella..p.s.onneksi viimeeksi 96-97 talvella liitonkorvauksilla…,ja arvaa mitä sinäkin talvena tein…

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 320)