Keskustelut Puukauppa Puukaupan ongelmia?

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 430)
  • Puukaupan ongelmia?

    Syyskuun Metsälehti Makasiini käsittelee puukaupan pulmia. Ylivoimaisesti suurin osa puukaupoista sujuu ongelmitta, mutta kun touhutaan, niin jotain voi tapahtua. Syynä voi olla tiedonkulku tai väärinymmärrys, mutta valitettavasti joskus selviä ongelmiakin ilmenee ja ne ovat mahdollisia sekä ostajan että myyjän suunnista.

    Millaisia pulmia on tullut vastaan, siitä toivon keskustelua, ja aineisto on materiaalia juttua varten. Kokemuksia voi myös lähettää sähköpostiin mikko.hayrynen@metsalehti.fi

  • Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Tämä arvio tukinmäärästä leimikolla on hankala kysymys monesti metsäammattilaisellekkin. 

    Näin on. Minullekin eräästä leimikosta kova alan ammattilainen sanoi (30 vuotta alalla), että tukkia irtoaa 50%, johon naurahin. Lopputulema oli 75%.

     

    Kokenut kaiken tietää

    Jokusia ongelmia on ollut, koneenkuljettajat oli jostain apukoulusta ilmeisesti. N 20 metrisestä puustosta tehtiin käytännössä pelkkää 5 metristä kuitua, metsään jäävien latvojen tyvet usein 10-9 cm. Joskus 11. Kävin katsomassa tiellä ajokoneen kuorman purkua, luulin että kone on rikki, ja asentaja purkaa kuormaa, että saa vietyä remonttiin. Ei kun kuski siellä oli, ekaa viikkoa metsässä. Eihän se motokuski olisi voinutkaan tehdä eripituisia puita, ei ajosta olisi mitään tullut. Motokuski vähän osasi, mutta apteeraus ihan hakoteillä, kuitufirmalle hakkasivat, oksia puitu ojat täyteen. Joskus ei ole kuviokartat ja toimitetut kokoojaurakartat/ tieoikeudet menneet korjuulle asti, sitten on ajeltu taimikoita, ojia ja väärän naapurin puolelta, varastopaikkaan on jäänyt lupa kysymättä. Yleensä olen reklamoinut, ja joskus on jotain hyvitetty, aika pieneksi ne hyvitykset on menneet, ennen sai helpommin parikin kuormaa mursketta tms. Taimista oli joskus parasta ennen päiväys mennyt ja kesäkoivut oli myöhäisessä istutuksessa jo pimeäkäsitelty, eivät sinä kesänä enää kasvaneet. Ehdottomasti yleisin harmia aiheuttava piirre on, että jos leimikon vieressä on taimikko, niin lähes poikkeuksetta sinne kaadetaan puita, joskus jopa kourakasat on taimien päällä, ja vähintään koko korjuuketju lasketaan taimikon puolelle, ja yövytetään siinä. Monilla taitavillakin konekuskeilla taimikon arvostus tuntuu olevan vähäistä. Kerran oli metsäkeskuksen sekä ostofirman maastossa tehdyn metsäsuunnitelman mukaan koivutukkia 16-25 mottia. Eläkkeelle juuri jäävä kokenut motokuski hakkasi, 2,8 mottia, avohakkuu. Eli olisi tuo alle 3 mottiakin mennyt kuidun hinnalla. Tästä sain hyvitykset, olin alunperin sanonut, että tämä kaveri ei tule hakkaamaan, mutta ei kuulemma ollut muita, niin taivuin.  Kuskeista jälki paljon kiinni.  Jos tietää pystyvät kuskit, niitä ensiharvennuksiin kannattaa vaatia, vaikka hinta jäisi euron tai kaksikin parhaasta. 90% kaupoista sujuu kyllä hyvin, ilman mitään ongelmia.

    mehtäukko

    Jopa on harmittavia tolskareita Kokeneen leimikoilla. Ennen puukauppoja  kävisin kokelaitten leimikoilla paikan päällä toteamassa meiningin. Kyllä pari uraa käveltynä ja mitteloidessa asioita jyvät erottuvat.

    Klusterin sopimusyrittäjiltä tuo meininki ei menettele. Sanktioita tulee että ropisee.

    Metsuri motokuski

    Nuo on harmittavia tapahtumia. Kyllä noita työmaita kannattaa vain käydä katsomassa. Liika valvonta ei ole pahasta kun muistetaan vain hoitaa se asiallisesti eikä haitata työntekoa. Minä käyn joka päivä tarkistamassa työn jäljen ja yleensä satunnaisina aikoina. Jos ei ole mitään sanomista niin kävelen lenkin ja lähden pois.

    Perko

    Tosiasioiden  näkeminen  on  täällä  vaikea kestää.   Sensuuri  on herkistynyt  kun  metsänomistajanoikeuksista on kyse  omassa metsässä.

    Tulevat metsänkäsittelyt ovat aina useammin harvennushakkuita sanottakoon niitä miksi menetelmäksi hyvänsä. Harvennushakkuilla noilla muualle suunnitelluilla avohakkuukoneilla ei saavuteta mitään etua päinvastoin. Tapahtuu juuristovaurioita ja kaatoraahauksissa muuta tuhoa kasvuun jäävälle puustolle. Taloudellinen menettely tuotossuhteilla on heikosti perusteltavissa. Heikosti tuttavasta metsästä puunhinnasta rohmutaan peitellen ja härskisti koneiden kehityskustannuksia sijoittajille vaikka jälki heikkenee entisestään.

    Hakkuuta saatetaan käyttää koulutukseen jossa  tuloksen  hyöty on aivan muualla.  Hyötysuhde on  erityisen huono ja vahinkojen mahdollisuus  erityisen suuri.

     

    Metsuri motokuski

    Miten niitä tosiasioita on vaikea kestää ? Miten sinä nuo epäkohdat meinasit korjata omissa hakkuissa ? Kai sielläkin on vielä puita mitä kaadetaan seuraavassa puukaupassa.

    mehtäukko

    Kyllä perkolainen on provo, ei mitään muuta. Esim. tämän väittäjänä jk:lainen on kuin varis tervatulla katolla:  ”Harvennushakkuilla noilla muualle suunnitelluilla avohakkuukoneilla ei saavuteta mitään etua päinvastoin.”

    Kun koneissa on 10-11 metrin puomit, on kenenkään turha väittää että kone pysyy metsän ”pöytälautaisilla alustoilla” napattuine  puineen edes pystyssä, ellei leveyttä, voimaa  ja painoa ole riitävästi. Ja se on teloilla hiukan päälle 3 metriä ja painoa 20-25 tonnia. Tämä mahdollistaa >20m ajo-uravälin, 4-4,5m uran tarvittaessa havutuksella ja saralle jäävät parhaat kolhiutumattomat rungot.

    ”..Heikosti tuttavasta metsästä puunhinnasta rohmutaan peitellen..” on tyypillinen perkolainen jk-valitusvirsi. Itse kun munaa valinnoissa, vielä kehdataan syyttää muita !

    Perko

    Alempi tienvarsihinta omalla toimituksella  on vahva epäily  ostajan ja konekorjuun kartellista ja  keskeinen pyrkimys hallita / hoitaa edelleen avohakkuulla  korjuut.   Keskinäiset tienvarsihinnat ovat yhtiöiden kesken olemassa koska he käyvät jakeilla vaihtokauppaa.   Kokonaisuuksista on kyse  ja se on suurempi  juttu kuin yhden aukon  hävikki.

    mehtäukko

    ”…keskeinen pyrkimys hallita / hoitaa edelleen avohakkuulla  korjuut..” on kyllä helppo ymmärtää, sillä vaihto-ehtoista parempaa ei ole tarjolla.

    ”..koska he käyvät jakeilla vaihtokauppaa…” on omalla ostetulla tavaralla tottakai normaalia liiketoimintaa. Se ei ulkopuolisille kuulu.

    Perko

    Tukkipuunhinta kun on pysty-  plus korjuuhinta  ollaan  konekartellista  irti.  Se on se jolla  puut saa autokuljetukseen. Yksinkertaista !

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 430)