Keskustelut Puukauppa Puukaupan ongelmia?

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 103)
  • Puukaupan ongelmia?

    Syyskuun Metsälehti Makasiini käsittelee puukaupan pulmia. Ylivoimaisesti suurin osa puukaupoista sujuu ongelmitta, mutta kun touhutaan, niin jotain voi tapahtua. Syynä voi olla tiedonkulku tai väärinymmärrys, mutta valitettavasti joskus selviä ongelmiakin ilmenee ja ne ovat mahdollisia sekä ostajan että myyjän suunnista.

    Millaisia pulmia on tullut vastaan, siitä toivon keskustelua, ja aineisto on materiaalia juttua varten. Kokemuksia voi myös lähettää sähköpostiin mikko.hayrynen@metsalehti.fi

  • Metsuri motokuski

    Perko on hienosti tiivistänyt tuohon viimeiseen kappaleeseen koko katkonnan problematiikkan. Sen vuoksi onkin tärkeää jos itse ei osaa valvonta työtä tehdä niin pyytää jonkun sen tarkistuksen tekemään kun leimikolle kone tulee. Valvonta ei ole vaikeaa. Tämän syyn vuoksi on leimikoiden myynnissä menty runkohintakauppaan. Sehän ei tarkoita sitä että se olisi myyjälle se paras vaihtoehto taloudellisesti.

    Tässäpä voisi olla metsälehdelle juttuvinkki kuinka metsänomistaja voi tehdä katkonnan tarkistuksen myymässään leimikossa.

    mehtäukko

    Alunperinhän ongelma on on täällä esiintynyt siinä, että myyjä ei tiedä tai luulee kauppaavansa jotain mitä ei ole metsässään olemassa. Taannoiset ällistelyt puumääräarvioiden heitoista tai tukin vähyydestä mittiksessä kertoivat kaiken.

    Kun  korjuun jälkeen pinoista nähtävän näkymän perusteella oikeus tekee tuomionsa, ollaan jo huipentumassa.

    käpysonni käpysonni

    Aika vainoharhaista koko katkontakeskustelu. Ilmassa leijuu ajatus että jos katkontaa ei valvota, puunmyyjää viilataan linssiin ihan koko ajan. No sittenhän katkontaa pitäisi valvoa koko hakkuun keston ajan.

    Miten ja mitä tuolla hakkuulla pitäisi valvoa? Ängetä moton koppiin katsomaan mitä se kuski puuhailee? Keskiverto metsänomistaja, joita suurin osa puunmyyjistä on, ei kyllä ymmärtäisi mitään mistään, vaikka katselisi koko päivän kuskin touhuja, toisin kuin tämän palstan viisastelijat, jotka tietävät kaiken katkonnan salaisuuksista.

    Ja jos se kuski tekisikn jotain myyjän kannalta huonoa katkontaa, ei kai se sitä silloin tee, kun se myyjä on ängennyt itsensä sinne koppiin?

    Vai valvotteko katkontaa mittailemalla hakkuutyömaalla tukkien pituuksia ja paksuuksia ja menette sitten valittamaan kuskille?

     

     

    Nostokoukku

    Vaikea laji on tämä puukauppa, etenkin tukkikauppa. Ostaja pyrkii ostamaan tarvitsemaansa tavaraa, myyjä pyrkii saamaan kaupaksi myös ostajalle sopimatonta erää . Ostaako Perko rautakaupasta viiden tuuman rautanauloja, jos tarvitsemiaan kaksi tuumaisia ei ole? Ostaako kymmenen kilon laatikon jos tarvitsemaansa kilon pakkausta ei ole? Olen ollut metsähommissa jonkun aikaa korjuupuolella, itse tekemässä ja koneilla teettämässä, kontrollitöissä, korjuun auditoinneissa ja mukana kaksi kesää tutkimuksessa, jossa selvitettiin paljonko ainespuuta jää metsään korjuun jälkeen, latvoihin, lumppeihin, hylkyleikkoihin tai ajamatta. Mitattiin satoja koe-aloja tonkimalla havukko marjanvarsia myöten etsien ainespuuta ja mitattiin tuhansia latvoja niihin jääneen ainespuun määrittämiseksi.   Melko rehellinen kuva toiminnasta on tullut. Ei nopeatempoisessa konekorjuussa ole aikaa kikkailulle, jolla mahdollisesti saavutettu hyöty on minimaalinen. Raakkiprosenteista olen huomannut, että jos tukin raakkiprosentti on 0-1, on varmaa, että tukkia on mennyt kuitukasaan.

    Apli

    Sanotaanko oma kokemus tuosta katkonnasta, en olisi siitä kovinkaan huolissaan puukauppaa tehdessä, kyllä tukki otetaan tarkasti jokaisella ostajalla, oli kyseessä sellufirma tai saha, lyhyitä pituuksia on nykyään lähes kaikilla käytössä. Mhy:n katkonnan valvonta ja yleensä puukaupan valvonta on hyvä juttu niille jotka ei ymmärrä puukaupoista mitään, vähänkin alaan perehtyneelle se on täysin turhaa ja ylimääräistä kulua. Itse luotan sen verran paljon omiin puun ostajiin ja myös korjuuyrityksiin että ei huolta, rauhassa saa puukauppaa tehdä ja yöt nukkua vaikka moto onkin metsässä. Kannattaa keskittyä tuottamaan leimikoita jotka on hyvässä kunnossa ja kiinnostaa ostajia.

    Metsuri motokuski

    Eihän tuo katkonta ole monellekaan mikään ongelma.  Enkä epäile etteikö se pääosin onnistu ihan hyvin. Mutta kun lukee näitä puukaupan ongelmia ketjuja niim poikkeuksetta se tulee esille.  Eli joillekin se on ongelma. Meillä mm mhy mainostaa kovastikin että he valvovat katkontaa ja huolehtivat myyjän edunvalvonnasta. No huolehtivatko ? Ehkä ehkä ei.

    Edellä olevissa kirjoituksissa on nähtävissä että katkonnan valvonnasta on hyvin vähän tietoa. Missään nimessä ei koneeseen mennä eikä tarviikkaan. Se on aivan sama mitä pituuksia se kuski näppäilee.  Lopputulos ratkaisee.  Lyhyet mitat eivät ratkaisee mitään jos lopputulos ei ole hyvä. Toki lyhyillä mitoilla hyvään lopputulokseen on helpompi päästä. Se on metsästä kiinni. Oma valvontaa kun tehdään niin ehdottoman tärkeää on tietää myös pölkyn laatuvaatimukset.  Mitään höpöjä sinne ei tarvii mennä kertomaan.  Kuski näkee heti ymmärtääkö valvoja katkonnasta mitään.  Jos tieto ei ole hanskassa niin homma menee jutusteluksi.

    Väitän että myös nuoremmilla mhy:n toimareilla katkonnan valvonnan osaamista ei löytynyt. Minä hakkasin 7-8 vuotta korjuupalvelulla ja yhdellä toimarilla oli koko porukasta riittävä osaaminen. Hän antoi minulle pyyhkeitä korjuusta ja ihan aiheesta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Katkontaa on käsitelty täällä aiemminkin pitkään ja hartaasti, mutta kertaus ei ole haitaksi.

    Itse hakkuun suorituksen näkee palstalla valmiina hajallaan olevista pölkyistä. Jälkikäteen näkee vielä jotain pölkkylistoista ja tukkiprosentista, mutta ne eivät kerro syistä (laatuvioista).

    Katkonnan valvonta ei kerro sitä, oliko valittu ostaja paras suorittaja juuri tässä leimikossa. Siinä on mhy:n markkinarako – ostajien kilpailutuksessa. Hakkuun valvonta sisältää paljon muutakin kuin katkonnan.

    Se on hyvä että runkohinnoittelun sudenkuopat tulevat esille.

    Teollisuutta ei miellytä se vaihtoehto, jolla valvonnan tarve poistuisi, eli että se maksaisi kaikesta ulkoisesti tarkasteltuna laadun täyttävästä rungon osasta tukin hinnan. Menetyksen ei pitäisi olla ostajalle suuri, jos katkonta tehdään pääosin hyvin, kuten väitetään. Kilpailutus pienentänee todennäköisyyttä, että ostajan mitat olisivat epäsopivat leimikkoon. Katkonnan valvonnan tarve on ehkä mahdollista poistaa, mutta kilpailutus jää edelleen tarpeelliseksi.

    Metsuri motokuski

    Anneli: Teollisuutta ei miellytä se vaihtoehto, jolla valvonnan tarve poistuisi, eli että se maksaisi kaikesta ulkoisesti tarkasteltuna laadun täyttävästä rungon osasta tukin hinnan.

    Eikös tuo ole petos jos näin ei tehtäisi ? Minusta tuo että rungon eri osista maksetaan sille kuuluva hinta on puukaupan perusta. Ainakin silloin kun tehdään tavaralajikauppaa. Runkohinnassa maksetaan kiinteä hinta koko rungon osasta. Jos tuo puukaupan perusteet eivät ole tiedossa niin voiko / kannattaako puukauppaa yleensä tehdä ?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tarkoitan Mm niitä tukin mitat ja laadun täyttäviä ”hukkapätkiä”,  jotka jäävät katkomatta tukkiosuuteen sopimattomien tukkimittojen vuoksi, eli jäävät kuituosuuden alkuun. Täällä on aiemmin oltu sitä mieltä, että jos niistä pitäisi maksaa, puun hinta alenisi.

    Metsuri motokuski

    Onko sinulla jotain määrää kuinka paljon tätä ”hukkapätkää” muodostuu, vaikka 1000 motin leimikossa ? Samalla pitäisi pohtia että jos tukki jaetaan vaikka 30 cm jaolla niin onko tämä ”hukkapätkä” poistettavissa tuolla jaolla.

    Oma käsitykseni on kun olen noita ”hukkapätkiä” mitannut niin harva pätkä mahtuu tuohon 30 cm jakoon. Eli tukki on katkottu oikein koska jakovaraa ei ole enää jäljellä.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 103)