Keskustelut Metsänhoito Professorin kääntöpaikat.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 109)
  • Professorin kääntöpaikat.

    Metsälehti 15 elokuuta professori kirjoitteli mikä on hyvä vaihtoehto kääntösilmukalla metsäautotien päässä. T-kääntöpaikka 20 metrin pistoilla,ei riitä nykyautoille alkuunkaan. Tuohon mittaan on lisättävä 15 metriä vähintään.

  • Korpituvan Taneli

    6m3:
    ” Ei todellakaan mikään VAADE, vaan rikinkatkuiset terveiset. Tulkinta kysymys.”

    Mielenkiintoisia tulkintoja. Minä katsoisin Nuo alkuperäiset ””toiveet”” , vähintäänkin uhkailuksi.

    Asiallistakin kritiikkiä voi toki kääntöpaikoista esittää, nuo ”terveiset” olivat lähinnä riidan haastamista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3

    Taneli: Tunsit siis piston jossakin. Edelleen tulkitset asian omalta kannaltasi. Kritiikki pitaa pystya ottamaan myos vastaan. Kyseessa on kielikuva, ihmettelen miten koet sen itseasi uhkaavaksi?

    Korpituvan Taneli

    Kirjoitit kuusmottinen tarkalleen ottaen näin:
    ”Noille T- ja Y-haarojen teettäjille toivotteli nyrkkiä silmään, jouluna ja juhannuksena vois vähän pyöräyttää sita nyrkkiä”

    Tuota nyt sitten saa tulkita mistä näkövinkkelistä hyvänsä. Meilläpäin tuo on uhkaus ja selvää riidan haastoa.

    Vain se yksi kuski on ollut Y-haaran kanssa vaikeuksissa ja rutikuivalla kesäkelillä.
    Jotkut kääntävät tien puolessa välissä, jossa on pieni pisto kääntämistä varten, vasemmalle. Sen minäkin sanoisin kelvottomaksi kääntöpaikaksi, mutta kun kuski on tarpeeksi taitava, niin näyttää sekin riittävän.

    Siltä tieltä ei yleensä haeta kuin perävaunuun puuta niin että nuppi on jo täynnä. Toinen vaihtoehto että haetaan pelkkään peräkärryyn puuta, sitten vaunu odottaa jossain bussipysäkillä kun nuppiin haetaan tavaraa, huonommasta paikasta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Niin kyllähän tässäkin tapauksessa pitää olla niin että auto tekevät työtään ja heidänkin palkka määräytyy puun ajomäärän mukaan niin kuin metsäkonepuolellakin. Sen vuoksi työ ja tieolosuhteet pitää olla sellaisessa kunnossa että puunajo sujuu. Se että mitellään siitä kuka huonommasta paikasta puut hakee on aivan turhaa ja toisen työn aliarvioimista.

    Kääntöpaikat ja tiestöt tulee olla sellaiset että niissä perävaunullinen puuauto pääsee kulkemaan. Se että puut haetaan nupilla ja kuormataan jossain levikkeellä kärryyn aiheuttaa vuodessa huomattavan tulonmenetyksen urakoitsijalle. Tätähän ei kukaan korvaa ei edes ”Taneli”. Jos päätetään puita myydä lähtökohtana on että kääntöympyrä tehdään ja tarpeeksi riittävän suuri. Jos tätä ei voida tehdä niin sitten y- tai t- haara tarpeeks pitkät että yhdistelmä mahtuu kumpaankin sakaraan. Silloin homma sujuu ja kaikki voivat tehdä työtään sillä arvolla jonka jokainen ansaitsee.

    Meistä jokainen voi kuvitella omalle kohdalle tilanne jossa autoa nostetaan teille huonolla tiellä tai perutetaan yhdistelmää kilometri kun kääntöpaikkaa ei ole. Jokainen voi kokeilla sitä vaikka omalla auton peräkärryllä ihan näin aluksi. Keskusteellan sitten lisää….

    6 m3

    Mieleen tullut vinkki metsuri motokuskin ha:n peräkärryn peruuttelusta.
    Itse joudun peruuttamaan polttopuukuormaa ylämäkeen ja vinkkeliin puuvaraston luukulle.
    Laitoin peräkärryn takanurkkiin pystyyn muoviset aurausviitat, niitten nokkaan paristo käyttöiset halpis polkupyörän takavalot, (punaiset).
    Peräkärryn pakittelu luukulle sujuu pimeässäkin vain oikean olan yli katsomalla pimeässäkin. Näkee heti missä kärryn nurkat kulkee.
    Jäi peilistä peiliin kurkkiminen pois. 🙂

    6 m3

    Niin, pohojalaaset ottaa kaiken kirjaimellisesti. 🙁
    Jos heille sanoo ”suksi kuuseen” niin suksethan ne ottaa esille. ”Moon meiltä, muut o meirän krannist”. 🙁
    Meillä vastataan: ”suksi ite”. 😉

    Puun takaa

    Metsien hoito, metsätiet, kääntöpaikat, varastopaikat, ojien kunto ja niiden riittävyys kertovat meistä metsänomistajista hyvin paljon.
    On meistä itsestämme kiinni, kuinka fiksun kuvan annamme yhteistyökumppaneillemme.
    Se ei ole aina kiinni rahastakaan vaan enemmänkin asenteesta.

    6 m3

    Niimpä, siinä käämit käryää, kytkin luistaa ja ärräpäät sorahtelee kun pakittelee pehmeällä pohjalla.

    Korpituvan Taneli

    Metsuri Motokuski:
    ”Se että puut haetaan nupilla ja kuormataan jossain levikkeellä kärryyn aiheuttaa vuodessa huomattavan tulonmenetyksen urakoitsijalle. Tätähän ei kukaan korvaa ei edes ”Taneli”.”

    Onko luetun yrrärtäminen huonoa? Kirjoitin näin:
    ”Siltä tieltä ei yleensä haeta kuin perävaunuun puuta niin että nuppi on jo täynnä. Toinen vaihtoehto että haetaan pelkkään peräkärryyn puuta, sitten vaunu odottaa jossain bussipysäkillä kun nuppiin haetaan tavaraa, huonommasta paikasta.”

    Ellet ymmärtänyt niin yritän selventää. Kyseistä tietä käytetään siihen että saadaan täysi kuorma, kun sitä huonommista paikoista ei saada. Minkähän korvattavan tulonmenetyksen olen aiheuttanut urakoitsijalle? Olenhan järjestänyt hänelle sentään paikan josta on hyvä hakea kuorma täyteen kun muualta ei pysty täyttä lastia ottamaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Kylläpä on vaateita metsäalan toimijoilla. On aivan mahdotonta ruveta tiestöä ruuvaamaan joka paikassa täysperävaunuhakuun sopivaksi. Johan olisi metsissä baanaa. Naurettavaa sanon minä.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 109)