Keskustelut Metsänhoito Professorin kääntöpaikat.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 109)
  • Professorin kääntöpaikat.

    Metsälehti 15 elokuuta professori kirjoitteli mikä on hyvä vaihtoehto kääntösilmukalla metsäautotien päässä. T-kääntöpaikka 20 metrin pistoilla,ei riitä nykyautoille alkuunkaan. Tuohon mittaan on lisättävä 15 metriä vähintään.

  • Leevi Sytky

    Kyllä se kärry menee sinne oikealle puolellekin, mutta jos siellä pistossa on tilaa, niin kannattaa ajaa sinne keula edellä. Ja peruuttaa sieltä sitten kuskin puolelle. Riippuu tapauksesta ja miten on tilaa.

    Leevi Sytky

    Huonoissa olosuhteissa ei oikein näe peileistä mitään sinne vänkärin puolelle. Kuskin puolelle peruutettaessa voi kurkkia ovesta välillä.
    Onhan kyllä nykyautoissa peilinlämmittimet, mutta onhan se näkyvyys heikko pimeällä ja sateessa.

    Pähkäilijä

    GLA kirjoitti

    En tiedä, onko rekkakuskeja palstalla, mutta tätäkin asiaa on kiinnostava pureskella. Ensiksi herää kysymys, kuinka T-risteyksessä ajetaan. Onko parempi ajaa suoraan ja sieltä peruuttaa sivuhaaraan vai onko parempi ajaa sivuhaaraan keula edellä ja vasta sitten kääntää auto?

    #################

    en ole vuosiin ajanut mutta vaihtoehtona parempi ajaa suoraan ja peruuttaa jos tuo sivuhaara on lyhyt. Muuten yhdistelmä on linkussa ja kärry väärään suuntaan edelleen päätiellä. Toki jos maa on tasaista ja pisto tarpeeksi pitkä niin oikealle lähtevään pistoon vaikka auton ajaisikin keula edellä ja peruuttaisi sitten. Vasemmalle lähtevään pistoon peruuttaen eli aina parempi kuskin puolelle peruuttaa kuin pimeelle puolelle vaikka peilejä on niin ei se akkunasta katsomiselle pärjää.

    Toinen asia mikä usein on noissa T liittymissä unohtunut on vesakon raivaus, sen läpi ei näy katsoo sitten peileistä tai akkunasta suoraan… Teleskooppikärryt kääntyvät sinänsä pienessä tilassa mutta kanto/hakekärryt on vähän jäykempiä. Tosin niissäkin taitaa olla nousevia akseleita.

    EDIT

    kääntyyhän se pienessäkin tilassa mutta sitten on tie rullalla ja henkilömobiilit pohjastaan kiinni

    hanhi

    Professori ei ymmärtääkseni tarkoittanut sivupistoa vaan T- kääntöpaikkaa.
    Suomentaen: tien päässä on molempiin suuntiin 20 metrin pistot. Rekka käännetään jommallekummalle pistolle ja peruutetaan sieltä suoraan toiselle, josta sitten käännytään takaisin tulosuuntaan.

    Perävaunu lyhennettynä tyhjä yhdistelmä kääntyy kyllä tuossa, jos liittymän sisänurkkia on vähänkään pyöristetty.

    jees h-valta

    Juuri tuollainen on T-lanssi kuin hanhi mainitsee ja sen kanssa varmasti homma luonaa jos mitoitus oikein. Ja pikkasen pyöristettyjä kulmia tietysti. Lisäksi tuon tyypin lanssi sopii rajalinjavetoonkin erinomaisesti kun lanssi saadaan molempien osakkaiden puolelle tasapuolisesti. Tuntuu luontaiselta.

    Pähkäilijä

    Kun lokakuussa muuttuu lait ei tulevat yhdistelmät oikene 20 metrin matkalla T pistossa.

    edit – kokonaispituus näyttäs olevan tulevilla 25.25 metriä

    http://img.yle.fi/uutiset/etela-karjala/article6704049.ece/ALTERNATES/w580/j%C3%A4ttirekka

    http://www.ammattilehti.fi/files/ammattilehti.kotisivukone.com/Heikki/60646876_superrekat/puu_64-76.jpg

    hanhi

    Superrekkaa varten pitää sitten jatkaa pistoja. Jos ei yhdistelmä ehdi oieta, kääntöpaikka on yhtä tyhjän kanssa.

    suorittava porras

    T-haaran pistoihin lisää mittaa ja metsäautotielle noin sadan metrin välein kunnon levikkeet , johon voi parkkeerata koneenkuljetusauton tai maasturin peräkärryineen . Kiitos!

    Salonpoika

    Kesällä kun sattui kaivuri sopivasti kulkemaan ohi jatkettiin yhtä kääntöpaikkaa (pistoa), nuo suppuun menevät perävaunut kun näyttää jäävän kohta historiaan. Se taitaa olla pari tonnia jäykkärunkoista painavampi elikkä jäykällä vie päivässä monta mottia enemmän puuta tehtaalle. Kun itsellä on E-kortti (etuperin) olen kunnollisen silmukan kannalla. Yhden tien päässä on reilu silmukka, lähellä toisen tien päätä on soramonttu jossa mahtuu ringin ajamaan. Tyytyväisiä näkyvät kuskit olevan jos ei tarvitse vekslailla.

    Puun takaa

    Riittävän suuri kääntöympyrä on ylivoimaisesti paras automiehen kannalta ja vie myös kaikkein vähiten maata puunkasvatukselta, vaikka sitä ei tunnu aivan kaikki uskovan.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 109)