Keskustelut Metsänhoito Professorin kääntöpaikat.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 109)
  • Professorin kääntöpaikat.

    Metsälehti 15 elokuuta professori kirjoitteli mikä on hyvä vaihtoehto kääntösilmukalla metsäautotien päässä. T-kääntöpaikka 20 metrin pistoilla,ei riitä nykyautoille alkuunkaan. Tuohon mittaan on lisättävä 15 metriä vähintään.

  • 6 m3

    Josko sitä rohvessorin metsistä lähtee vain nuppikuormia?
    Tai tiet ei kestä ajaa perävaunun kanssa?
    Vai olisko aatellu että kuormat ”telataan”?

    A.Jalkanen

    Kuis iso se kääntösilmukka pitää olla? Vois mittailla omia sillä silmällä.

    Pähkäilijä

    Kun kaikkea kasvavaa puuta ei hakata nyttenkään niin telauspaikat harvinaistuvat edelleen. Telatessa akselipainot nousevat reippaasti nupissa verrattuna kärrin akselipainoihin kun kahdella reissulla saadaan siirrettyä kärrin kantavuus metsästä paremman tien laitaan. Jos vetäjä on 26tn ja kärry 34tn ja omamassat vetäjällä nosturin kanssa n 15 tn, kärryllä 7 menee vetäjään noin 11 tonnia nippuun ja kärrin nippuihin 13-14 tonnia. Sama juttu kun sora-auto kun täysi kasetti on sisällä…

    ”Tien päähän rakennetaan olosuhteiden mukaan joko silmukka tai Tkääntymispaikka. Silmukan minimisäde on 15 m. Jos maasto antaa siihen mahdollisuuden, kääntösilmukka tehdään käyttäen 20—30 m sädettä tien keskiviivasta mitattuna. ”

    http://www.metsateho.fi/files/metsateho/Opas/Tieohjeisto_osa_1_Tekstiosa.pdf

    edit tuolta löytyy kuvatkin sivulta 12 ja 13 muttei ole mitoitettu tulevaisuuden yhdistelmille

    http://www.metsateho.fi/files/metsateho/Opas/Tieohjeisto_osa_2_Liiteosa.pdf

    ukkeli 77

    Tuon 15 metriä halkaisia minimi suosituksen saa unohtaa heti alkuunsa.Sen pitää olla 25 metria ja yli. Ja kun renkaan jäljet erkanee silmukan alussa,siitä silmukan pohjaan vähintään 35 metriä. Ja ei rotkoa kaiveta silmukan keskelle. Silloin siellä kääntyy myös osa kuormalla ja tuiskuaamuna kun ei ole vielä linkomies kerenny auraamaan….

    6 m3

    Juu. Rekkamiehet ilahtuu talvella T-kääntöpaikoista. Tien auraaja on käynyt vetämässä lingolla rekan levyisen uran.
    Siinä on kiva pimeällä lumisateessa peruutella rekkaa ja arvailla missä vaunu kulkee.
    Ympyrässä voi kääntää ”veto päällä”, pysähtelemättä.

    Leevi Sytky

    T-kääntöpaikka on helppo tapaus jos se on aurattu ja yhdistelmän saa suoraksi ennen peruuttamista.
    Itsellä on seuraavan hakkuun laani sellaisessa paikassa, että ”rekan” joutuu peruuttamaan sivutielle 90 asteen kulmaan; kääntöpaikalla.

    jees h-valta

    Just on suunniteltu ja toteutusta vaille T-lanssi juuri sen leevin sureman raiskatun kallion juurelle. Ja nöyrästi kallio kiertäen mennään sitten vähän kevyemmällä uralla eteenpäin.

    Gla

    En tiedä, onko rekkakuskeja palstalla, mutta tätäkin asiaa on kiinnostava pureskella. Ensiksi herää kysymys, kuinka T-risteyksessä ajetaan. Onko parempi ajaa suoraan ja sieltä peruuttaa sivuhaaraan vai onko parempi ajaa sivuhaaraan keula edellä ja vasta sitten kääntää auto?

    T-mallinen kääntöpaikka on varmasti hyvä ajatus, kunhan sitä ei mitoiteta liian tiukaksi ja tietysti auraus hoidetaan asiallisesti. Nopeasti ajateltuna kääntäminen olisi jouhevampaa, jos kulmat ei olisi tasan 90 astetta. Kääntöpaikalle tultaessa suoraan menevää pistoa voisi jo hiukan kääntää, jolloin sivuhaaraan peruutettaessa käännös olisi loivempi kuin 90 astetta. Vastaavasti sieltä lähdössä kurvi olisi loivempi kuin 90 astetta. Ruutupaperilla hahmoteltuna kulmat voisivat ollaa suuruusluokkaa 150+105+105 astetta. Ehkä jopa 3*120 astetta. Ainakin mersumiehet varmaan tykkäisivät. Ja rauhanmiehet. Ajotapa ratkaisee, kun kulmia aletaan viilata. Miksei siis vaikka 135+135+ 90 astetta.

    Leevi Sytky

    Täysperän peruuttaminen sivutielle päin on aina helpompaa kuskin puolelle. Siitä päättele…

    Gla

    …että pisto, johon kärry työnnetään, ei saa olla tien oikealla puolella.
    Vaihtoehtoja jää silti monia.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 109)